... dina symboler här ...

Solitär (143 av 365 )

Solitär (143 av 365 )

Usch! Det är full storm här och mina små drivbänkar fick hela räcket att välta. Glömde att stänga drivbänkarna så inte vinden tar tag i dem. Gubben får limma ihop det ena igen. Avskyr verkligen när det är sånt här väder, även Bellman verkade tycka att det var skit. Han blev jobbigare allt eftersom vindstyrkan tilltog. Men det är kanon att vi rider så tidigt och vi fick oss en mysig tur även om han var lite jobbig.

Solitär (143 av 365 )

Har grunnat som en tok på vilket tema jag skall välja och till sist valde jag solitär. De flesta har då fotograferat ett ensamt träd eller en blomma och när jag slog upp vad ordet betyder så är det ensamt om jag inte fattat det hela fel. Hittade en bild på en solitär skata?! Så jag beslut mig för att ta det smarta bordet som vi köpte till Micael när han var liten för 150 kr på loppis. Det är rejält välanvänt men håller ännu 🙂

Solitär (143 av 365 )

Det är ensamt i sitt slag om inte annat. Fredric som sov över ganska mycket älskade det bordet och tyckte det var så roligt att det blev till en gästsäng. Smidigt bord att ha ståendes hos Micael och jag tycker det är så otroligt smart. Såg på Antikdeckarna att det fins ett skåp som man öppnar och vecklar ut till värsta kontoret. Trodde inte man gjorde sådana här möbler förr.

Samling (142 av 365 )

Samling (142 av 365 )

Sist vi var på ridtur så fick jag äntligen se and honan igen, har varit lite fundersam på om det hänt något igen. De andra åren har man ju sett henne ruva på äggen men inte i år. Men nu var hon där men nio små battingar. Det är nog rekord tror jag, har max sett sju förut.

And

Det är sånt konstigt väder i dag, det blåser, regnar och solen skiner väldigt starkt så vattnet glittrade något enormt idag. Fick lite ont i ögat när jag kollade i glittret. Änderna simmade mestadels i grupp men det var en rakare som var lite busigare än de andra och  kom alltid sist. Hoppas nu att de får växa till sig i lugn och ro och att folk har de hundar som gillar änder kopplade.

Änder

Har hittat ett bra objektiv som jag vill ha. Kör oftast orginalet som inte har så stor spännvidd eller macrot som man skall ha till närbilder. Visst det fungerar fint att fotografera med på lång håll men det blir gärna lite målar stuk på bilderna som på bilderna med and ungen på. Jag tycker det är häftigt men det blir lite fel.

And

Nackdelen är ju bara att objektivet ligger på 6000 kr så det blir att vänta eller om jag ser något likvärdigt billigare. Vill så hemskt gärna ha en nyare kamera men kommer att vänta tills EOS 650D kommer ut nästa år någon gång.

Spegling (141 av 365 )

Spegling (141 av 365 )

Sitter och väntar att det skall bli lite varmare ute så att regnet torkar upp. Tror det blir kanon väder idag. Det regnade så våldsamt att jag behöver fylla på lite mera jord på dammkanterna. Det växer så det knakar varje gång det har regnat och det börjar bli riktigt tätt och fint runt dammen. Men det har dykt upp blommor som jag inte riktig vet vad de kommer ifrån.

Vid dammen

Skall erkänna att jag saknar fontänen, den var så vacker på kvällarna när den lyste i olika färger. Igår när gubben och jag stod vid dammen kom en stare flygandes och släppte en bomb mitt framför gubben. Det fattades bara några centimeter så hade han fått det rätt på huvudet 🙂 Funderar på om det kan vara fåglarna som kommer med lite av varje.

Dammen

Mossfloxen som jag fick av Rosa måste jag dela på och den enorma gröna busken av ? måste jag flytta tills nästa år. Får nog börja skriva upp vad jag sätter för något, visserligen kan man få sig en trevlig överraskning men det känns som jag inte har kontroll på vad som kommer.

Fönstret

Nää dags att gå ut en sväng. Trädgården lockar. Ni får ha det så bra.

Yr (140 av 365 )

Yr (140 av 365 )

Jag hade gjort riktig storstäd i mitt kök i går och jag gick nu runt och njöt av doften från syren buketten jag plockade i går. När jag hade fodrat och skulle ta en kopp kaffe kände jag att det började lukta f.. !! Kollade runt men såg inget konstigt. Det första jag tänkte på var att en råtta eller något som måste ha dött i väggen.

Yr (140 av 365 )

Sen blev stanken så kraftig att det måste ha varit en koloni av råttor som dött! Skoja vilken stank! Då fick jag syn på stinkblomman som precis öppnat sig. Allvarligt talat, antingen har jag blivit känsligare eller också luktade denna mera. Sist blommade båda samtidigt och jag tyckte inte doften var så farlig? Måste ha varit dunderförkyld!

Yr (140 av 365 )

Fy för den lede nu har jag ställt den i kryddspiralen tills jag skall klippa ner den och sätta den i jorden. Jag förstår varför de har gasmask på sig! Tur inte min sort blir så gigantisk. Kommer jag att köpa in fler?? NIX! Den luktar verkligen vedervärdigt och nu hällde jag inget vatten i utan tänkte kolla hur många flugor den drar till sig. Flugorna blir yra och ramlar ner i stanken, de till och med luktade skunk när de flög förbi. Den andra knölen stod i ett annat fönster så den blommar inte än på ett tag. Tack och lov.

Yr (140 av 365 )

Svamp (139 av 365 )

Svamp (139 av 365 )

Oj idag har jag fått gjort en hel del. Gick upp tidigt men låg och gottade mig framför tvn innan jag gick ut och rensade mina pallkragar. Det hade kommit en liten svamp bland mina kryddor. Tycker det jag har sått växer för dåligt så nästa år skall jag så betydligt senare och de om det kan vara att jag har för bråttom.

Vi satte ut fontänen men det dog efter en timme, Micael skall plocka isär den och se om det går att fixa annars får vi väl fixa något annat. Jag tycker dammen är fin som den är men gubben vill gärna ha massa sprutande ting i den. Ni skall bara veta hur mycket skumt jag har sagt NEJ till  🙂 Har påbörjat att rensa i gropen och plockade in mängder av rabarber.

Gjorde två pajer idag, behöver muta Tobias med en. Min lilla bärbara dator har börjat krångla och jag tänkte inte på att jag går upp väldigt tidigt! Tobias blev väl inte så lycklig när jag väckte honom. Han jobbar ju ganska sena kvällar. Nu har jag precis tagit ett ordentligt städtag och skall bara fodra hästarna, sen blir det softa resten av kvällen.