... dina symboler här ...

Eget odlat

 Efter att jag flyttade hästarna så plockade jag in lite smått och gått från landet. Gillar verkligen de olikfärgade morötterna, blir så mycket finare när man river ner det i salladen. Något som har blivit favorit här är persiljeroten som man även kan använda blasten på. Det är så himla gott att woka ihop allt. Jag har lite svårt att äta i värmen, men sånt här slinker gärna ner, sen är det ju så gott när man odlat det själv.

Snigelfarm

Usch! Har rensat längs muren idag och reagerade att det var så mycket luft i mossan. Mossan liksom buktade ut. Fy tusan när jag kollade så var det mängder av sniglar där under och gottade sig. Shit! Det såg ut som jag bedriver snigel uppfödning!! Jag gillar när det är mossa på muren och jag har läst att det tar ganska lång tid för mossan att växa till sig. Men alla dessa sniglar! Nää i morgon åker nog mossan ner.

 Hmm! Hittade trimmen också! Den stod bakom blommorna som Rosa tyckte vi skulle spara. Det ogräset växer med turbo hastighet för det var ju inte så längesedan gubben använde trimmen?! Har i alla fall gottat mig med att rensa upp på utsidan och i datorn som är segare än segast.

Squash invasions

Det växer verkligen bra nu när det har regnat så. Har jag tur sådde inte Rosa så mycket squash utan satsade på gurka istället. Jag kommer att få squash för ett helt regemente och har ännu inte varit nere i gropen och tittat på hur de har vuxit där. Har rensat ogräs som en tok idag och är super nöjd med hur trädgården artar sig. Det kommer bli betydligt lättare att sköta när växterna har blivit större och jag har flyttar på de som hamnat fel. Som det är nu så passar en del växter inte ihop och en del måste Lill-polarn ha planterat! För jag har då inte planterat dem. Även Rosa har ställt sig lite undrande till en del växter som dykigt upp i hennes rabatt.

Härligt!

Ahh! Nu har värmen kommit och jag skall slappa hela dagen i trädgården. Vi skall ha snabb besök, eller rättare sagt Tobias skall ha, sedan blir det hängmattan för min del. Har bunkrat upp med ett gäng böcker som jag skall mysa mig med. Eventuell om jag inte slocknar helt i hängmattan så skall jag förbereda för våran lerugn. Vi vet var vi vill ha den men är lite osäkra hur vi skall bygga den. Gör grunden på ett ungefär utan att cementera så vi vet om det kommer att fungera.

Mangold till Lerugn

I morse letade jag efter recept på Mangold! Trodde stenhårt att det var enbart stjälken man skulle använda!! Men man kan använda de till dolma. Hittade detta recept på sidan  Regndroppen som jag kommer att testa. Det är hennes bilder jag använt i collaget till höger. Hittade också den här läckra smörgåsen på  recept.nu det är deras bild jag använt. Jag ville testa att så lite annorlunda saker och de är goda att knapra på som de är. Men när jag sökte på Mangold hittade jag denna sida!! Bygg en lerugn.

Wow! Vill verkligen ha en sådan. Gubben tyckte det var en strålande idé så vi funderar på att använda det gamla cement röret som vi nu har som bord. Jag har ju bord i planteringsskyddet så det blir att jag fikar där numera. Använder mest cement bordet med att ha lykta och blommor på.

Hittade fler bra sidor om ler ugnar bland annat Pysselfarmor som jag tyckte var jättefin. Så kan det gå när man söker på Mangold, det slutar med ett ugnsbygge på tomten!