... dina symboler här ...

Röd Fibblan

Blev så glad idag när jag gick runt på tomten och kollade mina blommor. Röd Fibblan som jag tycker är jätte söt hade klarat sig på ena sidan uppfarten. Funderar på att flytta dem till dammen, även om det är en ogräs så rycker jag färgen är så himla läcker. Jag såg den första gången när jag och gubben var på utflykt vid Åkrabergs gård. Även Gurkörten som jag tog med mig från Gräfsnäs slottsruin på en kärring onsdag har kommit upp detta året.

I morse när jag fodrade så frös stackars Bellman! Fick släng på honom ett täcke och ökade upp höt ordentligt. Han är en riktig velour totto. Jag har precis gått runt och kollat den stora hagen och det fans att äta på men inte i mängder. Har öppnat på tomten igen så de kan klippa vår gräsmatta. Misstänker att Bellman har surnat till och varit lite lat med att gå runt och äta, betydligt bekvämare att få det i en stor hög så han bara kan skyffla in höt i munnen!

De skall strax få lite extra hö så de har under natten, så skall jag flytta mina Fibblor. På andra sidan uppfarten har det här ogräset tagit över. Den som humlan sitter i.

Mina äggplantor

Så här långt har mina äggplantor kommit. Fast jag sådde de samma dag så växer de extremt olika. Mina verkar föredra blå krukor och definitivt så väx strejkar de om man planterar dem i en kruka som det står ris på. Klart är man en äggplanta vill man kanske inte förväxlas med en ris planta. Fina är de och jag väntar med spänning på ägg.

Undrar om det blir några gubbar i år??

Äntligen kom våra jordgubbar från Bakker. Hade det inte varit att jag just ville ha de sorten så hade jag hellre köpt dem i en affär. Jag beställde från Horto Green för ett par år sedan och de växterna såg inget vidare ut. Nu har de växt till sig och klarar sig riktigt bra. Så när vi hämtade paketen idag var jag beredd på det värsta. Skall jag vara ärlig såg allt ut som skit utan Korea granen som var helt underbar och luktade jättegott. Jordgubbarna hade extremt fina rötter, men det var också allt. Men jag håller tummarna att det blir fint i slutändan.

Kotte gubben på sin bänk, satte jag vid dammen så kan han sitta där och vakta. Det har varit lite blåsigt men väldigt härligt väder. Passade på att lägga mig i gräset och bara njuta, tills Pepper kom och skulle vara med. Låg och kollade på honom ett bra tag. Jösses vad Pepper smyger runt och kollar i alla springor, utrymmen och alla prylar. Han tittade i varje hink och klättrade runt när jag planterade jordgubbarna. Han är verkligen en megasnok.

Annat med Shakira idag som bara låg och tuggade på sitt ben och halvsov. Det är så roligt att komma hem från jobbet och Shakira kommer farandes. Det känns himla skönt att hon ligger kvar medan man är i stallet eller när gubben jobbar med Micaels hus. Även om han går och handlar så är hon kvar om jag är i stallet.

Våra grödor

Elvy behövde en ego dag dag och kommer upp i morgon istället. Var så himla rid sugen i den fina vädret och hade ingen större lust att ta en häst i taget. Passar på att kolla våra grödor innan jag fixar till hästarna för morgondagen. Hovarna växer ganska friskt av gröngräset så jag får ta lite tätare och det börjar bli dags att ta upp hovslagaren så hovarna får proffs koll. Tycker väl att jag har hållit hovarna riktigt bra men det finns alltid något man kan förbättra. Sen känns det tryckt att få kolla igenom dem ordentligt så det inte blir fel.

Tobias har börjat på en kylar kurs och kom bara hem för att ta bilen innan han skulle jobba på bion. Bion är ett bra jobb men kanske inget att bygga framtiden på, även om nu gubben har jobbat där i alla år. Tobias är väl 4 generationen som har jobbat på bio, men arbetstiderna kan vara lite bökiga i ett förhållande så vi vill helst att han försöker vidareutbilda sig. Han har inte fått någon lärlings plats som elektriker så arbetsförmedlingen fixade denna kursen. Känns lite kluvet att pusha Tobias när han trivs så himla bra på bion, men jag tror han förstår hur vi tänker.

Hängmattan

Wow! Vilket väder. Har legat och läst hela eftermiddagen i hängmattan. Längtar efter att taket på uteplatsen blir klart så jag kan hänga upp våra hängstolar från Brasilien och att vi börjar äta där ute igen. Det gäller att passa på att ta tillvara på de fina dagarna och samlas de dagar alla är hemma samtidigt. Eftersom Tobias också jobbar på SF – bio så har han lika knepiga tider som gubben.

Förgätmigej

Förgätmigej är bland den sötaste blomman jag vet, men jösses vad de sprider sig. Tycker blommorna blir så läckra när de går över i rosa. Gläder mig enorm att se att det mesta av grönsakerna jag sått är på väg upp och upp. Tycker det är lite spännande med gamla sorter som var vanligt förr, som Havrerot.