... dina symboler här ...

Softa

Kom hem lite tidigare från jobbet idag och gick direkt ut och satte mig för att läsa. Jag hade tagit med mig skinksmörgåsar med pepparrotsvisp och en kopp kaffe. Jag hade bestämt mig för att enbart koppla av idag, trädgården får vänta lite nu. Alla växter vi köpt är planterade och mår bra, så resten kan gott vänta lite. Jag hade beställt 6 Silver Marton och ägaren till dem ringde och tyckte de var transportabla så han skulle skicka dem och ville bara kolla så jag var hemma och kunde ta emot dem.

Jag blev så himla glad när de kom, kraftiga och fina. Det kan ju vara lite lurigt att beställa växter på nätet. Det jag beställde förra året från Horto green, klarade sig bara hälften.  Växterna hade tagit kraftigt stryk vid frakten och en del var frysskadat. Så jag ville helst inte beställa från nätet igen. Växter är så himla dyra att det känns bättre att handla dem i affärerna.

Micael och Nina hade varit och handlat så de kom ut med en tallrik godsaker, så idag har jag haft en riktig lyx dag. Skall nu fodra djur och tonåringarna, sedan blir det till att fortsätta softa.

I dag blev det bara gubben och jag.

I dag har det varit så varmt. Egentligen skulle man bara ha lagt sig i hängmattan och njutit, tagit ut lite glass och skruvat upp musiken och bara gungat i ett par timmar. Det var kärring onsdag och den fick jag tillbringa med min gubbe! Elvy skulle hälsa på sin minsta son och Rosa snurrade runt i Stockholm.

Gubben och jag beslöt oss för att lägga ut mera gödsel och flytta upp lite växter som jag bara tryckte ner i gropen när mamma blev dålig. Jag har korsning mellan björnbär och hallon som skall klättra och bli flera meter hög. Den har fått något frispel i år och tagit sig ordentligt, så den flyttade vi upp till ( tror det är någon del till en väv ) som den kan klättra runt. Björnbären tror jag inte klara sig, men jag avvaktar lite med att slänga dem.

Planterade även ett träd som jag inte har en aning om vad det är, den är på väg att blomma. Skall ta lite mera bilder så kanske någon ser vad det är för något. Det börjar växa lite överallt och det börja kännas som vi har en trädgård. Det var nog det smartaste vi kunde ha gjort med att börja fixa till trädgården bitvis, istället för att försöka rensa upp ytor. Nu har vi mera överblick och börja få kläm på vad vi vill ha.

Nu kom det till användning

Vi har ett gammalt räcke som vi inte riktigt har vetat var vi skall göra av men inte velat slänga. Jag hade tänkt att ha klätterväxter runt, men nu behövde jätteblåbären vi köpte i Åkraberg ner i jorden så det blir blåbär på ena sidan och eventuellt hallon  på andra. Även gropen som vi har satt växter i har tagit sig riktigt bra i år. Det är visserligen en sida kvar men det börjar likna något nu.

Har varit så seg idag.

Fy tusan vad jag har varit trött idag, har varit ganska slapp. Gubben har varit riktigt aktiv och tagit bort det gamla ladugolvet som inte brann upp riktigt. Jag la ju bara det nya på när jag gjorde ordning för poolen. Men nu var det härligt att få bort alla bräder. Det är såpass djupt att vi låter de stora balkarna ligga kvar och fyller upp med sand gödsel och jord. Det skall bli så gott när det inte finns så mycket spår av att det har brunnit här.

Åkraberg

Helt underbart väder och vi tog en tur till Åkraberg och tittade på växter. BoGrönt har reklam på rosor men de är slut hela tiden, så nu bokade vi dem. Fattar inte varför de tar in ett så litet parti varje gång. Vi var flera som stod och bokade och det blev att man stod och diskuterade trädgårdar och den ena damen hade stora sådana här rosor som alla var på jakt efter.

Det jag gillar med Åkraberg är att de hade mängder av 10kr blommor, blommor som är lite ruffiga efter vintern eller bara att de fattades lappar ( överrasknings blommor ). På hemvägen körde vi in på Mariebergs Gårdsbutik och köpte Pepparrots visp med Dijon-senap. När vi kom hem blev det till att rensa landet och plantera växter. Vi har börjat att riva väck det gamla trä däcket, skall bli så himla gott när det är färdigt.

Men nu blir det grillat och tv.