... dina symboler här ...

Mitt lilla växthus

Vi börjar få riktigt flyt på vår fula plätt. Gubben och Micael hjälpte mig att plasta en ställning som vi haft, så får det fungera som växthus i år. Så byggde de en liten drivbänk som jag skall förgro i. Jag har definitivt inte gröna fingrar utan det mesta brukar vissna. Men jag älskar blommor och de har börjat klara sig bättre och bättre.

Tycker jag det är roligt med ett växthus så köper vi ett nästa år, men jag vill helst ha ett hemmabygge på gamla rutor, men som sagt vi får se. Funkar åkgräsklipparen i morgon skall jag börja köra jord och kanske så något. Nu börjar det kännas att vi har kommit riktigt långt och även båda killarna har börjat intressera sig för vad som händer på tomten.

Så kom Shakiras lille kompis, det syns så väl på henne när han är i an tåga.

Att det kan dofta så gott

Köpte kryddväxter idag och spiralen verkar svälja hur mycket som helst. Den skulle egentligen varit högre men jag avslutade den idag. Det blev en helt annan känsla när kryddorna kom på plats och man kände den goda doften. Har velat ha en kryddhörna så länge så det kändes bara så kanon när jag blev klar. Det är en bit kvar som inte har kryddor men tror jag köper in lite då och då, ifall något vissnar. Skall försöka röja upp lite vid sidorna nu istället. Jag har en gammal ställning som jag tänkte sätta bygg plast runt, så får det fungera som växthus i år. Det kanske visar sig i slutändan att jag inte vill ha ett eller har behov för ett. Vem vet?

Skulle nog gjort den mindre!

Usch jag har hållit på med kryddspiralen, trodde aldrig att den skulle vara så jobbig att göra.  Tobias hjälpte till med att hämta stenar och när han frågade om vi kunde göra en sådan i hans trädgård kände jag bara  ( Inte en chans ) fy tusan vilken urusel idé. Får hoppas jag känner mig mer positiv inställd när kryddorna kommer på plats. Visserligen börjar det ta form på plätten och jag kommer på mer grejer man kan göra, men åkgräsklipparen behöver nytt batteri så den la av innan jag hunnit köra färdigt jorden och skottkärran är det punka på.

Blir så trött när jag siktat in mig på något och allt går sönder. I morgon skall vi till Kungälv och kolla växter, såg så söta rosor på  BoGrönt. Söndagar brukar jag ta det lugnt och försöka mysa mesta möjligt. Kommer definitivt inte köra sten till spiralen i alla fall.

Har börjat med den stora plätten

Jag har ett gammalt cement rör stående och ett lock som tillhör ett annat större rör. När jag ser något tufft på nätet, sånt som folk har gjort, brukar jag samla det i en mapp. Hittade en sådan mysig bild på vad någon gjort med sitt cement rör och tänkte att något sådant kan ju jag göra. Vi har ju grundmuren kvar, så ifall man behöver sitta så kan man nu göra det i hörnet.

Det är så pass stort så skall man röja först och sedan plantera, blir det lätt att man ger upp.  Nu fyllde jag upp med gödsel först och sedan jord, flyttade gräs bitarna så det blev gräsmatta runt halva röret och tog lite av växterna som klarat sig efter dräneringen. Nu kändes det äntligen som om det hände något på den stora plätten.

Egentligen var det en kryddspiral jag skulle göra men kände att jag behövde göra hörnet först. Få se om jag inte kan göra spiralen i helgen.

Mina blomportaler

Var med Rosa till Plantagen, hon skulle köpa blommor till sin farmors grav, och jag skulle kolla till min gravkruka. Sedan behövde jag något till blomportalerna, hade bestämt mig för murgröna och ville ha någon färgklick att varva med. Det blev en Bägarranka av något slag. De jag köpte förra året misslyckades jag total med, men gör ett nytt försök.

Portalerna är ruskigt sladdriga och Rosas har blåst iväg flera gånger. Gick och funderade hur jag skulle lösa detta. Marken är så packad att man kommer ner ett par centimeter bara. Sedan har jag stensatt den lilla uteplatsen och plocka bort en del stenar för att försöka gjuta kändes bara så menlöst.

Kom och tänka på att jag har en massa cement klumpar med handtag på!? Har funderat vad de har varit till, men nu kom de verkligen till användning. Flyger portalerna iväg med dem så är det inte mening att jag skall ha portaler. Fy tusan var de vägde. Trodde jag hade krukor men icke sa Nicke. Det blev till att ta lite hönsnät och mossa som vi har i mängder. Är inte riktigt färdig men jag tror det kommer att bli jättebra.