... dina symboler här ...

Påskliljor

Påskliljor

Det har varit helt underbart väder idag och jag satt ute en bra stund och bara njöt av solen. Hoppas värmen kommer snart så man kan sitta ute mera.

Vad kan man göra här?

Gamla skorstenen

Jag har en stor skorsten i den gamla köksträdgården, det är precis utanför stallet och här är gamla plommon och äppleträn. Träden är så hårt angripna att vi blev rekommenderade att ta bort dem. De som var här och dränerade gjorde ett sådan bra jobb att vi funderar på att be dem dränera hagen och dra upp de gamla träden. Då skulle jag ju kunna odla något här och kanske göra något med skorstenen? Risken är stor att den snart blåser ner, det står helt still på idéer och jag vill helst kunna bevara den på något sätt och inte bara fotografera den varje år. Om jag inte är helt ute och cyklar så skall de ha kokat frukt här och byggnaden har haft jättehöga fönster. Är det någon som har idéer på vad jag kan göra?

Gamla skorstenen

Till de små…

Jag satte upp fågelmataren som ramlat ned och fyllde på med frön. Talgbollar har vi en hel spann full, så det skall nog räcka en bra bit in på vintern. Fågelmataren köpte jag på Rusta, men jag tycker det verkar som fåglarna har svårt att få plats att äta på. Jag tänkte jag skulle köpa havrekärvar i år och även sätta upp belysning i det gamla äppleträdet. Men det som är viktigast nu är att hämta all hö, så vi klarar oss hela vintern. Det är så gott att slippa tänka på att behöva hämta det när det är halt på vägarna. Nu skall jag strax ta in hästarna och en säck ved. Sen blir det en go brasa och ”Ensam mamma söker”

Vattendroppar

Jösses vilket skit väder, Shakira är lite åskrädd och for runt och tittade upp mot himmelen när det åskade. Jag hade ytterdörren uppe i fall Shakira ville springa in, men idag ville hon gå med runt och fotografera, trots åskan. Däremot var hästarna lite griniga och ville inte riktigt lämna oss i fred när vi var inne i hagen och skulle fotografera en gammal skorstensgrund. De var betydligt läskigare för Shakira än åskan, så jag gav dem lite hö så vi kunde vara ifred. Lika bra att vänja Shakira vid åskan, när hon själv hellre vill vara med än att springa in och lägga sig under sängen. Hon är otroligt snabblärd och kämpar på med sina rädslor, bara hon får göra det i sin takt och man har en 100% avslappnad hållning vid hennes sida och nonchalerar hennes rädslor. Så idag var hon kanon duktig och hade riktigt rolig ute. Jag försökte koncentrera mig på olika vattendroppar, men blir lite störd av att kameran blir fuktig, jag måste skaffa något skydd så jag kan ta kort i lugn och ro även om det ösregnar ute .

Koreanska piprankor

I går var jag och köpte Koreanska piprankor. Tobbe ville ha den minsta, han såg potential i den!? Bestämd som tusan också var han ville placera den. Jag sa till honom att trädgården blir liksom hans problem när han flyttar in i huset. Jag hörde en suck och han frågade om vi inte kunde köpa fler piprankor. Hum planerar han att dölja huset så jag inte kan se in genom rutorna?  Det blir inte det lättaste att få honom till att bli engagerad i trädgården.

Vi plockade upp Rosa och åkte senare till Garden center i Mölnlycke. Där köpte jag lite utav varje. Gubben ville ha något halvstort i våra cement rör, så där satte jag Benveden. Sen blev jag väldigt förtjust i en blå skäggväxt men den snodde Rosa (Hon får inte följa med oss någon mera gång ). Jag tänkte man skulle haft dem i cement rören. Men det fanns bara två, och som sagt Rosa var snabb, men hon blev blåst på den blåa vallmon som inte kommer att ge några frön i framtiden. Sen hittade Rosa de här fräcka Tulpanmeja, jag hade garanterat missat dem om inte hon sagt till mig att titta. De verkar ge skott ganska lätt, så det dröjer inte så länge förrän Rosa har ett par hon med.

Ibland kommer det upp folk som har kört fel och när de vänder så kör de upp i rabatten. Jag var på väg idag att sätta krukan med mina jul rosor som ändan på rabatten, men det var tur att jag ändrade mig. Den hade blivit nerkörd på direkten idag. Han som körde fel hade en jätte bil och tog ingen hänsyn till mina rabatter. JA jag vet vad jag kan lägga som ände så att folk inte kör upp! Vad säg om denna?

När jag kom hem satt Elvy och halvsov på uteplatsen. Vi tog en ridtur med hästarna och kollade igenom deras hovar. Tusen Tack Elvy för ditt tålamod.