... dina symboler här ...

Vad är det för ros?

Jag fick mera plattstenar av Rosa och la de under hjulen och plogen. Den vassa grejen (vet inte vad den heter) som river upp marken, satte jag krypväxter under. Den är så tung och vass, vill inte behöva lyfta upp den varje gång jag skall rensa ogräs. Passade på att rensa rent, så jag kan se ned i hagen. Det var riktigt gott att få in lite mera kvällssol.

Jag fick en härlig gammal, tror det är någon Funkia sort av Rosa som jag planterade vid hjulen. Klematisen, det lilla som har verkat klara sig flyttade jag också hit. Det gamla äppleträdet är angripet av något som inte klematisen tålde, jag får ta reda på vad det kan vara innan jag sätter fler växter runt trädet.

Rosa har sagt till mig tusen gånger minst, att jag måste skriva upp vad jag köper för blommor. I fall de dör eller jag behöver skötselråd och dylikt. Jag var helt hundra på att jag hade skrivit upp vad rosen hette, men jag skrev bara vad jag köpt den. Super klantigt, med tanke på att jag inte har en aning om det är en buskros eller hur stor den blir. Vill flytta ner rosen hit, så jag kan se den.

Kullen

Jag hade tänkt fortsätta med garaget när jag kom hem från jobbet, men när jag tittade in så kände jag bara urk på burk inte idag igen. Det första man ser när man kör upp till oss är den här lilla kullen. Det är ett riktigt dö utrymme på tomten som vi inte vetat vad vi skall göra med. För ett tag sedan drog vi fram lite gamla ting vi hade stående och med dagens rensning och plantering börjar det se hyfsat ut på kullen.

Jag skall höra med Rosa om de har fler plattstenar som de behöver bli av med. Det kan nog vara bra att ha det under hjulen och plogen så det blir lättare att klippa runt. En del växter behöver flyttas från trädgårdslandet, vi satte det där när mamma blev dålig. Det var så varmt i början på sommaren att det var lättast att samla allt på ett ställe.

Jag har äntligen börjat få struktur på mina blommor och vad det är för sorter jag vill ha, det tar väl ett tag innan jag får allt att funka och bli mer lätt skött men nu känns det som vi är på väg i alla fall.

Växter

Rosa skickade meddelande till mig i morse att hon skulle in till backa plan och titta på kläder. Hon hade hittat en affär som säljer kläder i små storlekar. De var 50% på allt så jag köpte en klänning och ett par byxor. Sedan begav vi oss till Hornbach som hade jätte söta höst dekorationer. Det är nu man skall passa på att köpa olika utgående dekorationer som man kan ha till kärring onsdagarna när det blir dags att pyssla. Köpte in en del från plantagen förra året, det kan komma till pass nu till jul.

Rosa köpte en hel del växter. Jag vet fortfarande inte riktigt hur jag vill ha det i trädgården. Det finns så många ställen som behöver växter att jag inte riktigt vet var jag skall börja. Men jag funderar att sätta jul belysning i det gamla äppleträdet, så börja på framsidan är kanske inte så dumt. Måla mitt planteringsbord innan vintern är också en grej som blivit åsidosatt. Hum lika bra att göra en lista. De två klätterväxterna jag köpte, skall vara inne men ett par klätterväxter vid de gamla hjulen och plogen hade inte varit så dumt.

Äntligen!

Nu har jag äntligen rensat färdigt i trädgårdslandet. Jag har hämtat plattstenar hos Rosa och la nu ut de sista stenarna så att gången blev klar. Nu skall jag bara lägga ut massa bränd gödsel bakom ute platsen, så är det klart där.

Rosa kom och hämtade lite sticklingar på? jag kallar den bara Blaffan, har sökt runt på nätet men kan inte hitta dess riktiga namn. Det roliga är att jag fått den av Rosa, som heller inte vet vad det är. Hennes dog! knepigt annars brukar det vara jag som tar kål på allt. Hittade gammalt hönsnät som jag satte på väggen så att min ros kan klättra, har glömt att göra detta, så den såg lite moloken ut.

Jätte urna

Jag fick sådan lust att åka till Hammars Trä. Jag såg på deras hemsida att de hade fått in stora urnor och trädgårds lådor. De brukar också ha smidesjärn, som gamla trappräcken och dylikt. Jag tänkte att jag skulle fixa fasta punkter i trädgården som jag bara kör tråd mellan, när hästarna skall klippa gräsmattan. Jag vill inte bara slå i ett par tråkiga stolpar utan tänkte att det kunde fungera som trädgårds dekoration också. Kruxet är att de färdiga dekorationerna ligger runt ca1000 lappen styck, och jag har inte vunnit på Lotto ännu. Så det gäller att komma på något kreativt, men hjärnan verkar ha fått solsting. Men just nu hade Hammars trä inte något som passade, men jag fick en trädgårdsvagn som var riktigt smidig.

Kolla in den stora urnan, den hade jag gärna velat ha. Tänk att ha den på tomten full med växter, vilket bra riktmärke för folk som skall hälsa på. Den hade ju syns ända bort till Ikea. Tänkte jag skulle ta med pojkarna hit när de behöver möbler.

Vi åkte runt i de olika butikerna och försökte hitta lite idéer, men till sist så åkte vi hem. Tobias skulle övningsköra idag och vi bad honom köra till Mölnlycke Garden Center så vi kunde kolla in om de hade något man kunde använda. Jag blev riktigt impad av Tobias körning, frånsett att han var lite väl nära två damer som hade handlat blommor, annars så körde han lugnt och fint. Jag ville också hinna förbereda för frö tapeterna jag köp i dag innan jag skulle i väg med Elvy och Rosa till Slottsskogens Koloniområde.