... dina symboler här ...

Pysslat ute

Det är en härlig årstid nu, men Göta petter vad allt exploderar i naturen. Vi har satt upp nya stolpar i hagen och förberett så att vi kan flytta runt hästarna och slippa att klippa så mycket i sommar. Vi har haft ganska mycket besök av rådjuren som har börjat intressera sig för min kryddspiral. Så jag får hänga upp cdskivor eller något som håller dem borta. De hade ryckt upp en Alpmarton men antingen blivit skrämda eller tyckt blää, det var bara att plantera den igen, värre var det med min Thai Basilika som en snigel vräkt i sig nästan helt och hållet.

Allt växer, även ogräset som kommer med ljusets hastighet och jag har lite svårt att hinna rensa bort allt, men jag skall göra ett litet ryck imorgon. Måste hinna och njuta i det fina vädret, det skall tydligen komma in mera regn och då kan jag göra mera saker inne. Shakira som löper har gått runt och sett konstant nyvaken ut, även Kickan reagerade på att hon såg så trött ut. Shakira är tredje tiken jag haft men ingen har varit så trött. Skall strax åka till Askim så hon piggnar till av den äckliga tånglukten, kan inte begripa varför hon tycker det luktar så gott.

Hornbach

Åkte direkt till Hornbach efter jobbet. Jag ville ha lite lägre kruka till graven och lite nya blommor. Vi hittade så söta pensépelargoner och fattigmans orkidéer i olika färger. Sedan fik jag en så knepig blomma av gubben ( Arum Italicum ). Skall bli lite spännande att se vad det kan tänkas bli av den.

Rensat

Humla

Har varit ute och rensat ogräs på kullen, men känner att det får vara bra för idag.  I morgon skall jag flytta runt lite blommor, eller det är kanske smartare att ta det på måndag när det skall regna. De växter som jag fick av Rosas föräldrar har tagit sig jättebra, trots att jag bara stack ner det för att det inte skulle vissna. Ser också fördel med att ha en bit av trädgårdslandet där jag sätter blommor som behöver sprida sig, eller som ser vissna ut. Har fått en hel del växter nu som jag kan dela på.

Humla

Kör sten

Kärring onsdag hos mig eftersom det inte blev något förra onsdagen. Efter att vi tog bort det gamla ladugolvet, så blev det ett stort hål. Det har vi påbörjat att fylla igen. Först tänkte vi fylla igen helt, men vi har varit inne på att göra en damm, så varför inte nyttja hålet. Så idag täckte vi bara mellan balkarna och de värsta hålen, så skall jag ta sand det sista innan vi kan lägga på dammduken. Det tråkigaste och tyngsta arbetet gjorde vi idag. Oftast räcker det att man har påbörjat lite för att man skall komma igång ordentligt.

Är jättenöjd att vi kom såpass långt att jag börja ana lite struktur. Vi tänkte börja med dammen uppe på cementplattan och bygga ett litet vattenfall ner till gropen. Jag får ta en bit i taget så löser sig nog dammbygget.

Lite blommor

Hagtorn

Luktar lite krydda

Söt

Var ute och tog lite nya bilder. Det luktade så gott när jag låg på Tobias gräsmatta. Det är väl den trädgården som haft flest blommor. Det är en liten blå blomma som har en kraftig lite krydd doft. Vi har haft hela hagen full av hagtorn och vi har rensat bort det mesta, men nu läste jag att bären är jättenyttiga! ”Om du regelbundet dricker te av hagtorn kan du få både för högt och för lågt blodtryck i balans. Örten stärker både blodkärl och hjärta.” får väl ta och spara en liten buske.

Jag har en liten krypväxt som heter ”Vår herres strumpor” jag tycker den är jättesöt, men varför heter den strumpor? tycker det ser ut som något annat än strumpor!

Vår herres Strumpor

Vår herres strumpor