... dina symboler här ...

Lite för nära…

Fotograferade min blåklint, eller det som är kvar av dem. De har nästan vissnat ner helt så det var inte så mycket för bina att samla nektar ifrån. Det som har tagit lite tid att vänja sig vid är att jag måste ta kameran mot objektet istället för att jag zoomar in objektet. Den här stackars getingen fick nog sig ett par rejäla blåtiror av linsen som han flög rätt in i varje gång han skulle till nästa blomma. Solen lyste så att jag hade svårt att se på displayen hur korten blev och när jag gick in för att kolla så har jag varit alldeles på tok för nära, jag har flera bilder på ett par rejält arga geting ögon.

Småplock

När jag kom hem idag så flyttade jag upp ett par blommor på uteplatsen, sniglarna hade ätit lite väl mycket på dem och jag skall se om jag behöver plantera om fler i morgon. Nu gick jag mest och småplockade och rensade undan ogräs innan jag skulle ned till Rosa och hjälpa henne med poolen. Innan jag gick ned tog jag mig en titt för att kolla om Funkisen som jag flyttat till bakom uteplatsen hade klarat sig och fick syn på de här svamparna. De glänste som Guld i solen och var jätte vackra att se på. Det är första gången det växer svamp där så det kanske kommer från gödslet jag la uppe på muren till Funkisen.

Jösses vad alla trädgårdar har mycket blommor och det är en fröjd att komma ner till Rosa, vars trädgård bjuder på mängder av färger. Tore hade redan börjat platta till där poolen skulle vara så jag och Rosa fyllde på med sand. Jag gick väl egentligen mest runt och flummade med min kamera. Men poolen kom på plats och håller på att fyllas, så det blev gott om tid för kaffe och skvaller. Jag fick sällskap av Micael hem och jag frågade om han hade lust att blåsa på maskrosfröer så jag kunde ta ett kort på det. Korten blev inget vidare men när jag skulle ta maskrosen fick jag syn på den här fjärilen och snabbade mig med kameran.

Uteplatsen

Jösses vilken härlig eftermiddag. Fick hjälp av Tobias idag med att bära ut bordet och göra i ordning uteplatsen så vi kan sitta där och mysa. Grillen var för tung att bära ut så det blir Claes-Olof och Tobias som får bära ut den. Jag har suttit i stolen och gungat runt lite medan jag försöker komma på ett bra ställe att ha hängmattan. Mellan det halva kastanjen och kokhuset har vi haft förut men det är bara sol där på morgonen. Jag låg väldigt mycket i hängmatta när vi var i Brasilien och saknar att kunna göra det här. Jag älskar våra stolar som vi köpte och släpade hem, men en liten stund direkt efter jobbet skulle jag vilja sträcka ut mig en stund och då helst ute nu när det börjar bli varmt. Hm gick in och surfade en stund och fann lite bilder på olika ställningar till hängmattan, kanske kan vara något att ta en närmare titt på onsdagen.

Äntligen varmt ute

Äntligen känns det som våren är på väg med stormsteg. Jag har rensat ogräs så det känns som jag håller på att bli tokig. Jag har rensat färdigt det mesta vid trappan och fick sällskap av en koltrast som inte var speciellt skygg. När jag gick in och hämtade kameran blev det en väldans fart på Shakira som har lärt sig att det inte bara är blommor jag fotograferar. Hon har börjat med ofoget att snabba sig fram så hon inte missar det jag vill fotografera så följden blir att jag har missat att fotografera fåglarna vi har haft vid fågel matarna. Men den här trasten kom snabbt tillbaka varje gång så det är möjligt att den var skadad på något sett. Jag fick lärt Shakira att inte rusa fram på allt så nu kunde jag ta många kort på trasten i lugn och ro. Jag satte klematisen Ivan runt vårt gamla äpple träd och Kaprifolen runt kastanjeträdet, så får vi hoppas de växer så det knakar. Nu skall jag ta mig en dusch och promenera ner till Rosa och äta tårta. Fredric har ju fyll moppe.

Usch måndag

Usch måndag, det går inte beskriva hur trött jag är på en måndag. Redan på söndags morgon kan måndags ångesten göra sig påmind. I dag kom jag att tänka på Bob Geldofs låt I Don’t Like Mondays. Jag gillade den inte något vidare när det kom ut. På radion körde de låten i princip dygnet runt och jag var super less på den, men nu tycker jag låten är riktigt okey. Jag tycker inte jag hann med speciellt mycket ute i dag utan har mest räfsat och plockat bort grenar och sådant som skall till skroten.