... dina symboler här ...

Mys

Jag har börjat förbereda för växterna, krattat löv, lyft upp stenarna som ramlat ur från grunden och gärdsgården. Tittat vad som behövs prioriteras på onsdag då det är min tur att ha kärringträff. Medan jag gick där och röjde kom Rosa upp med Julrosor och luktvioler från sin mamma. Jag satte par julrosor vid järneken, nere i gropen och längs uppfarten där jag vill röja rent från sly. Längs ner vid uppfarten är det ganska brant ner mot muren och jag funderar att plana ut det lite. Vi har blivit ganska många nu som har glidit ner där på vintern och fått ringa bärningen eller bett grannen om hjälp när han har varit hemma. Siste man som låg i diket var Tobias kompis med sin mammas bil. Han hade haft körkortet i 5 timmar. Vi får försöka slå våra huvud ihop och komma på något smart så man inte fastnar så djupt. Perfekt onsdags projekt.

Satte ut lite lyktor på planteringsbordet så att det skall vara lite välkomnande när gubben kommer hem. Fast frågan är om han ser det? Frågade i går vad han tyckte om bordet och han såg ut som ett frågetecken. Han hade inte märkt att soffan var borta och att där stod ett bord i stället. Hm han behöver nog glasögon tjocka som Coca Cola bottnar. Tog ett kort på vår gamle katt som prov sover allt nytt han ser.

Planteringsbordet

När jag kom hem från jobbet så var det så gott väder att jag tog ut mitt café bord. Medan jag satt och njöt av mitt kaffe så fick jag sådan lust att göra ordning för mitt planteringsbord. Jag hade tänkt ha det vid mitt växthus, men det vete tusan när jag har ett sådant så det var bara till att gå runt och se vad man kunde placera bordet så länge. När jag gick upp till loftet for Shakira iväg som en skottspole och rusade upp på muren, uppe i trädet satt den ilskne ekorren som har varit här i flera år. Den är så van vid Shakira att den bara snattrar och fräser men fortsätter att springa fram och tillbaka längst muren och i träden. Shakira hade fullt upp med att ha koll på den i ett par timmar medan jag bar sten och gjorde i ordning för mitt planterings bord.

När jag slängde ogräs vid silon så fick jag syn på ( vikterna ) eller vad det är för något. De var helt täckta av mossa och är ganska vackra att se på. De har legat vid silon i flera år och jag har funderat på vad de har använts till. Haren och räven som sitter på muren har jag tyckt över ett par vassa spett som blev kvar efter att ladan brann ner. Jag var lite orolig över att ungarna skulle ramla och skada sig på dem så det var det enklaste lösningen att sätta något ovanpå. Förmodligen kommer vi att ha kvar haren när vi gör i ordning vid muren. Det är vid uteplatsen och fram till muren som jag hade tänkt sätta mitt växthus, men fram till dess så får jag se det framför mig i fantasin varje gång jag går förbi och skall slänga ogräs i silon. Egentligen så är det här någonstans planteringsbordet kommer att stå så småningom.

Jag fick hjälp av Tobias med den stora stenen under bordet. Jag kommer att måla och sätta kakel på bordet så fort vädret blir lite stabilare. Jag vill fundera en stund innan jag bestämmer mig om jag skall ha bordet här eller någon annan stans. Soffan som stod här innan satt jag nästan aldrig i utan det blev att jag satt på trappan istället. Jag kan göra himla mysig på kvällen för Claes-Olof när han kommer hem sent från jobbet med att sätta lyktor på bordet.

Typiskt gubben fick rätt!

Mina fröer från Odla.nu kom igår och jag tjatade på gubben att han måste köra ner transporten och ställa den här nere så jag kunde fylla den med skit. Nu hade ju fröerna kommit och snart kommer nog mina växter. Han tittade på mig som om jag var helt vrickad och påminde mig för femtioelfte gången att det fortfarande bara var februari och vädret kan slå om och det blir snö. Jag muttrar vresigt tillbaka att det är bra att ha röjt klart med tanke hur mycket här är kvar att göra och hur kanon det hade varit med ett växthus nu när mina fröer har kommit.

I dag såg jag riktigt hur glad han var över att han skulle jobba så han slapp mitt gnällande om fröer, växter och växthus som skulle varit klart i går enligt mitt tycke. Jag han inte mer än börja bära gamla bräder förrän det började snöa och gubben fick rätt, men enveten som man är så var det bara att fortsätta att bära bräder. Marken hade frysit på igen och en del bräder satt fast och gräva bort sly var det inte tal om idag.

Medan jag gick där och muttrade för mig själv kände jag att grannarna började tända sina spisar en efter en och jag kände att det var dags att ge sig och göra likadant. Nu har jag tänt mig en go brasa och det blir nog till att sätta på någon film och bara koppla av.

I väntan på mina växter.

Fy för den lede jag har haft virus i datorn igen. Min msn skickade ut skit. Som tur var har jag inte så många adresser. Jag tror jag har fått bort det, just nu har jag ingen större lust att formatera men får jag mer problem är det nog det bästa. Blir så himla trött att folk orkar skicka sådan här skit och förstöra för andra.

I går grävde jag rent muren bakom uteplatsen och byggde upp lite där det rasat. De flesta växter som jag beställt skall jag plantera här bak och det behövs röjas och läggas ut jord och gödsel innan jag är klar. Uteplatsen är uppbyggd där den gamla ladan har stått, så det är olika sektioner och en gammal väg de använt till att köra in maskiner och dylikt. De har använt sten till att bygga upp sektionerna och Rosa fastnade i ett hål i somras när vi röjde bort slyet. Jag fyllde igen hålet och det var betydligt djupare än vi kunnat ana. Det kunde gått riktigt illa och det finns risk för nya hål, så jag skall gå igenom noga innan jag fyller på med jord.

Det är så himla mycket sten här och jag röjer så fort jag kommer åt så att det skall vara klart till växterna kommer. De stora stenarna tänkte jag att hästarna kan hjälpa till att dra bort. Elvy brukar ha bra lösningar på hur man kan använda djuren i olika lägen och oftast tycker djuren att det är roligt men lite nya uppgifter. Det är denna sida på gården som har sett värst ut, även när ladan stod här. Jag väntar med stor spänning på mina växter och hoppas jag hinner klart här innan de kommer. Här är en bild på Shakira när hon lyssnade på vår fåglarna.

Kanske blir en örtagård!

När jag hade stor röj sist så hittade jag en bunt fröer. Jag tror att jag beställde dem i förra huset . Jag hade stora planer på en örtträdgård men fick det inte att växa, så det är väl antagligen därför de har hamnat i glömskans land. Rosa är duktig på fröer och jag funderar på att be henne om hjälp, framför allt är jag nyfiken på Sockerroten och Isopen. Isopen har en sådan härlig blå färg. Den bästa trädgård sidan som jag hittat är Alt om trädgård. Här hittar jag alltid massor av fina dekorationer och bilder på blommor som jag har letat efter.

Isop (Hyssopus officinalis)                       Sockerrot (Sisum sisarum)

Det här är en av mina favoritbilder från boken (Vår Örtabok Allt om örter – från odling till användning) av Lesley Bremness Svensk bearbetning Eva Dickson. Boken är helt underbar och täcker det mesta i krydd väg.