... dina symboler här ...

Vakt (291 av 365)

Vakt (291 av 365)

Idag fick jag hjälp Micael att städa köksskåpen. Hmmm! Jag tycker att gubben är suverän med att fixa och renovera men han har ett problem och det är att han plockar aldrig undan efter sig utan han går runt  i ett berg av bråte. När han sen skall städa så slänger han bara ner allt där han står. Så Micaels skåp var fyllda med av verktyg, papper och burkar med allt möjlig konstigt i. Vi hjälptes åt med att tömma och städa, när Micael fick syn på att det hade läckt vatten från toan.

Vakt (291 av 365)

Det droppade från vatten rören och Micael tyckte det inte var så farligt! Jag blev bra irriterad för ett par droppar blev snabbt ganska omfattande och Micael fick nu torka upp vidden av sin nonchalans, har han otur nu får han vänta lite till på sitt badrum 🙁  Vi skall ha en fläkt någonstans så jag hoppas att den fungerar. Men han fick sig en ordentlig läxa och lär väl inte vara så nonchalant hädanefter. ( Allt smått blir stort om man skiter i det ) Jag hittade en större hink så jag slipper tömma vattnet så ofta.

Har gjort lite kuvert idag men skall nog bara ta och koppla av resten av kvällen.

Kuvert

Hemgjort (290 av 365)

Hemgjort (290 av 365)

Det börjar bli dags att pyssla lite framför idol så jag tog fram resväskan jag brukar fylla när jag behöver ta ner något till vardagsrummet. Mammas lapptäcke låg i väskan och får nu pryda soffan. Kommer att ha täcket i hobbyrummet när det är klar. Jag gillar verkligen den här resväskan  🙂 Det får plats med det mesta och enkel att ta med sig till kärring torsdagar. Normalt sett står resväskan längs med den gamla skolbänken och innehållet varierar med vad jag pysslar med.

Pyssel väska

Tänkte göra nytt brev till Tyskland och är så glad att det jag hade översatt var rätt till 99%  Det var en rad jag hade missat lite på, så översättningen börjar bli hyfsad. Kommer att skriva det helt nästa gång och så får Aldina kolla var det är jag mest behöver träna på. Tyska grammatiken är ju lite bökig så det är bättre att koncentrera mig på att förstå och kunna skriva hyfsat än helt perfekt. Men när jag lyckades såpass bra så är det ju roligare och det känns så mycket lättare när Aldina finns till hands, man vågar tolka lite vidare och då blir det mer rätt. Sedan är det ju så roligt att kolla efter snigel  mejl  🙂

Stöd (289 av 365)

Stöd (289 av 365)

Attans vad kallt det har blivit nu. Är lite små förkyld, dels på grund av temperatur skillnaden i fabriken och när man håller på med hästarna. Försöker låta bli att ta av mig när jag blir för varm men man vill ju inte gå runt svettig heller. Fick brev från Tyskland idag och det var betydligt lättare att tolka denna gången. Möjligt att det kan bero på att man inte är så stressad utan vet att Aldina tolkar det korrekt imorgon. Skall även ta med min tolkning och se vilka ord jag har mest svårt för.

Stöd (289 av 365)

Skall också kolla upp om det finns någon Tyska kurs i Mölndal som jag kan börja. Hon hade förstått på direkten att brevet kom från mig och det var ju roligt att höra att det kom fram helt som det skulle. Sedan skulle hon skicka ner lite kort på min bror. Hon har inte så många kort och det kan jag förstå. Förr tog man ju inte så många. Där är ju den underbara fördelen för nästa generation att de lär finnas gott om kort, baby bloggar o.s.v.  Så egentligen kan man aldrig ta för mycket kort.

Stöd (289 av 365)

Dammen har börjat frysa och vi skall plocka in fule gubben och glasbollarna i morgon. Lika bra att gå igenom gården så vi inte har glömt något ute.

Eget tema 33.Kvällsjobb

Eget tema 33.Kvällsjobb

Nu är det snart vinter och grannarna kör för högtryck. Det är ett helt gäng av gubbar som går där och jobbar. De kapade skivor till husfasaden och sågade på för fullt. Ser lite mysigt ut med ett hus såpass nära. En bit av hagen är i mellan och de har bara små fönster åt detta hållet. Var lite orolig att det skulle bli struligt med en granne där, men det kan nog bli riktigt bra. Bara de inte klagar på hästarna så, men det är kanske därför de har lagt alla panoramafönster åt andra hållet så det ser ut över hmmm! Ikea.

Eget tema 33.Kvällsjobb

På väg upp till stallet hör jag hur min gubbe jobbar och kapar det sista av Micaels golv. Så det var såg ljud vart man än vände sig. Mysigt att komma in till hästarna och höra hur de mumsade hö medan jag verkade framhovarna. De sliter betydligt mer bak så jag behöver nog bara ta tårna där. Men ibland när man känner sig lite seg är det så mysigt att bara vara uppe hos hästarna och hämta kraft. De är så söta när de äter för de vill gärna stå tätt med mularna snuddandes vid varandra. Så de flyttade bara ut rumporna så jag skulle få plats att ta framhovarna.

Eget tema 33.Kvällsjobb

Jag fick en pannlampa av Monica och det var riktigt smidigt att stå med den, det är lite mörkt att jobba där hästarna äter. Men det är så gott att slippa sätta fast dem och promt stå i gången. Nu kan jag ta hovarna var som helst, om så mitt i hagen. De står still tills jag är klar, men då tar jag oftast bara  fram eller bak.

Jordbruk (287 av 365)

Jordbruk (287 av 365)

Det var andra dagen som Micael slängde upp och staplar höt på loftet, han såg något matt ut i morse när gubben kom med ett nytt lass. I går hjälpte Patric till och en liten stund. Idag var det både fredric och Patric som kom upp och hjälpte Micael. Medan jag var ute med Shakira och fixade hästarnas hovar så hade de redan fixat in allt hö. Det går ganska fint när man är många, men dessa balarna var så hårt snörade att jag fattar inte hur Micael kunde ta två. Vi behöver ett par lass till för att slippa behöva köra mitt i vintern.

Mitt kök

Äntligen börjar doften ebba ut och jag har eldat mesta delen i öppna spisen idag. I går eldade jag stenhårt i vedspisen, det verkar som den torra miljön när man eldar skyndar på mumifieringen av död råtta eller mus. Tack och lov är det inte så ofta det inträffar men när det händer är det så vidrigt. Men det var gott att få göra en riktig stor röj och i morgon så skall sotaren upp och provtrycka vår skorsten och kolla så det är okey att installera kasett.

Tobias farstuqvist

Jösses så fort det mörknar nu och det är bara Tobias farstukvist som lyser upp inner gården. Shakira brukar  lägga sig på trappen här och vänta tills jag är klar i stallet. Nä nu skall jag sätta mig framför brasan och kolla på film. Känns som jag har fått gjort massor idag, men är gladast över att doften är borta.

Micaels