Dagens bild är på en liten krypväxt som blommar. Rosa kom ner i somras med mängder av växter, klara de sig inte hos mig så har alltid hon ett par extra plantor. Så till våren har det jag köpte, förhoppningsvis växt till sig såpass att jag kan dela dem till Rosa. Då skall även trädgården till gästhuset göras i ordning. Det svåra lär ju bli att få äldsta sonen intresserad i trädgårdsarbete.
Tisdagstema: privat Detta huset är en privat bostad, men ligger vid Varbergs fästning. Det ser så himla pittoreskt ut, men det måste vara ganska jobbigt att bo så nära ett ställe där det vimlar av folk. Även i Botaniska så ligger det ett privat bostad. Just detta huset låg lite nedanför fästningen, så hur man än tittade så gick det att kika in i rutorna. Hum inte mycket till privatliv där när fästningen kör igång med evenemang.
Dagens bild är på ett gammalt fönster. Det här fönstret var så vackert och så löv tunt. Byggnaden var förstörd med sprickor och murket trä. Men rutorna var hela? annars brukar rutor vara det första som går sönder på ödehus. Det kanske är fler som har tyckt att huset hade vackra rutor eftersom ingen var sönderslaget. Det stod en gammal Amerika koffert ensam och övergiven mitt i byggnaden med en packkärra av handtag i snidat trä bredvid och man börjar funderar lite över historian runt om kring.
Huvudvärken ville inte riktigt ge med sig i dag, så att ligga och villa blev bara jobbigt. När jag läste runt på MN såg jag att Charlotta skulle gå ut i Mulleskogen, jag blev så sugen på en promenad. Frågade gubben om vi inte kunde åka någonstans där det var platt, jag måste ju vara försiktig med min fot. Egentligen ganska idiotiskt tänkt med tanke på att jag är en snok i kubik och vill gärna utforska allt så nära det bara går. Trodde jag verkligen på det själv? att jag skulle stå stilla och fint på en bro och fotografera en gammal kvarn! utan att gå över alla smala rännor som fanns? alla trasiga fönster som man bara måste glo in i. Knappast! Gubben blev varse om att vår hund Shakira led av samma snok syndrom, när hon slängde sig upp längst en vägg och skulle över.
Han hann precis fånga henne i luften. Jag brukar inte ha så lång lina om det är kraftiga vattendrag eller hård trafik i närheten. Shakira är så van att följa med och att jag tar det för givet att hon hänger på, så det har blivit att hon går över det mesta och är otroligt duktig på att lösa problem om hon hamnar i tokiga lägen. Stora nackdelen är väl att hon är lika flummig som sin matte och ser sig inte alltid för, utan tror att allt skall lösa sig. Vi fick oss en rolig tur med mycket att se på. På hemvägen skulle gubben in och handla så jag och Shakira hoppade av i Lindome och promenerade hem, platt och bra väg om än lite tråkig. Men både jag och Shakira behövde röra på oss.
Redan på 1300-talet omnämns att kvarnanläggningar finns på platsen. Fram till 1857 fanns här fem fall, som samlades till ett större fall, genom att dammen vid bron byggdes. Kvarnen öster om dammen uppfördes samtidigt.
Den renoverades 1934 och har senare tillbyggts. Denna var i bruk ända fram till slutet av 1980-talet. Intill kvarnen ligger mjölnarbostaden, uppförd ca 1880. På åns västra sida finns en rödmålad f.d. kvarnanläggning från 1880-talet.
Kvarnen lades ner före första världskriget. Söder härom finns ruiner efter ännu en kvarn, som brann ner 1920. Över ån leder en stenvalvsbro med två spann. Bron är ca 30 m lång ochenligt uppgift uppförd 1822. Bron restaurerades,förstärktes och erhöll nytt räcke år 1982.
Dagens bild är på Shakira. Det är en lucka på kokhuset där de slängde in ved förr. Shakira brukar pressa sig in i mellan och kollar läget. Förmodligen har hon gått upp i vikt, för hon såg lite väl pressad ut i dag när hon skulle ta sig ut. Idag vaknade jag med världens huvudverk och har väl inte riktigt lust med något, jag hade tänkt gå igenom datorn och bränna över mina bilder men jag tror jag går och lägger mig istället.