... dina symboler här ...

Inga pumpor men goda ships.

På Botaniska idag skulle det vara pumpatävling, den som hade lyckts driva upp största pumpan o.s.v. !? Jösses hade alla misslyckats i år eller? hade pumporna växt så dåligt i år att de inte syntes? Vi letade men vi såg inte en enda pumpa?

Vi tog oss en härlig promenad i jakt på pumporna. Uppenbarligen blev Rosa hungrig av allt letande och fastnade vid potatis utställningen. De blå chipsen var jättegoda och det var synd att det inte satt någon och sålde chipsen på plats. Om inte annat så hade vi sluppit att hämtat Rosa i ett kör.

Det var jättemycket folk och flera hade kommit för att få sina äpplen kontrollerade, vilken sort o.s.v. Det såg så läckert ut med all frukt, det fans många pyttesmå sorter som jag aldrig sett förut och det luktade frukt långa vägar. Gubben som var här för första gången blev jätteförtjust och vill hit igen när han inte har en tid att passa.

Vänersborg

Tillbaka från Vänersborg och pojkarnas kusins 15 årskalas. De har bott där i ett halvår, men det var första gången som vi var där och hälsade på. Huset var så superfint och inte i massa renoveringsbehov som hemma hos oss. I bland så funderar jag på hur vi tänkte för över 10 år sedan, eller avsaknad av tankeverksamhet som vi måste haft då? Eller kan det kort och gott vara så att man börjar bli gammal, så orken och energin är konstant på semester!? Jag är så trött på helgerna att jag knappt vill gå utanför dörren.

Det var kanon mysigt i Vänersborg men jag var för trött för att koppla av ordentligt och jag hade glömt be Monica gå upp och fodra hästarna, visserligen går det ingen nöd på dem om jag kommer senare, men jag har svårt för att koppla av. Det blir till att snart åka upp igen så jag kan promenera runt lite i omgivningen och ta ett ordentligt titt på huset. Så ett stort grattis till Simon på födelsedagen och ett stort grattis till det fina huset.

Mitt planteringsbord

Dagens bild är på mitt planteringsbord. Jag hade tänkt kakla det i somras men det dök upp så mycket annat som tog tid att göra. Jag vet inte om jag skall låta det vara ute i vinter och sätta julpynt med belysning eller om jag bara skall hänga upp lite istappar på själva kokhuset. Jag kanske skulle fråga Micael som håller på att hjälpa till med renoveringen av det. Han vill gärna flytta ut så fort som möjligt, men har märkt att hjälper han inte till så tar det dubbelt så lång tid, eftersom vi båda jobbar och är ganska trötta när vi kommer hem.

Biltrafik förr

1928 inträffade en materiellt svår bilolycka på riksvägen mellan Örkelljunga och Åsljunga. Det var en Örkelljungabo som körde på en köpman från Skånes Fagerhult. Vid den efterföljande rättegången i Klippan sades det att Örkelljungabon som var orsak till olyckan fick en förmildrande dom därför han hade druckit brännvin och därför hade svårt med att styra.

Citat ur körkortsbok år 1920:
De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer. De förra äro under lek både blinda och döva. Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse. Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att stoppa vagnen.

Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna. Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt. Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen. Stanna och låt dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar.

Rosa skickade denna till mig från jobbet, skrev de verkligen så förr!

Morgon dimma

Dagens bild är på Bellman. Jag har så ruskigt svårt att gå upp på morgonen när det är mörkt ute, och Micael är lika morgon trött han, så det blir ett evinnerligt tjat innan han går iväg till sin praktikplats. Det är väldigt dimmigt nu på morgonen och ser lite småmysigt ut, men det känns lite stressande att det kommer vara svart, när man går till jobbet och svart när man kommer hem. Den perioden är den jobbigaste tiden på året. Det var bara Bellman som stod utanför stallet i morse, (matvraket) Beethoven stod längst ner i hagen, så jag fick gå ner en bit för att han skulle höra när jag ropade. Det var så gott väder i går kväll att jag inte ville ta in dem, annars har det funkat kanon bra att ha dem inne på nätterna så hovarna får torka upp.