... dina symboler här ...

Tisdagstema: Trasig

Tisdagstema: Trasig Den här gamla lastbilen som står i vår Hagtorn dunge är trasig. Man kan nog säga att den definitivt har gjort sitt. Vi skall kapa och frakta iväg den men det har varit så mycket annat som måste komma först. Jag har rensat dungen i omgångar så vi skall komma åt att kapa men träden väcker i och i mellan bilen så det är lite bökigt att komma åt.

Gör ett nytt fösök att fotografera forsen

Elvy och jag tog en sväng till Kvarnby för att ta lite mera kvällsbilder på forsen. Sist jag tog kort var det svårt att se vad jag hade fotograferat och jag fick slänga nästan alla bilder. Elvy har fått en ny digital camera av Jimmy, så hon var också spänd på att se hur korten blir i mörker. Sist hade hon lånat min sambos och fick i princip inte en enda bra bild. Vi hade besökt min mamma först och satt där och velade med inställningarna på våra kameror.

Mamma tycker det är kul att man kan se bilderna på displayen men har ganska ont av att jag tar kort på henne om blixten är på. Så jag tog inga på henne men lovade att ta med collaget jag gjorde när hon tittade på konserten och de bilder vi eventuellt fick vid Kvarnby. Det regnade och var jätte kallt ute och det är så mycket vatten i luften där forsen är som högst att det blir ringar på korten. Skall ta med en duk nästa gång så jag kan torka av linsen. Frånsett det så tycker jag korten blev mycket bättre än sist.

Fotograferat i RAW

Har nu varit ute och tagit kort i raw och bilderna får en helt annan färg. Det tog ett bra tag innan jag hittade ett enkelt program som tar upp mina crw-filer. FastStone Image Viewer 3.3 är ett gratis program som kunde läsa filerna. Nästa problem var att hitta ett program så jag kunde redigera dem också. Har för liten Photoshop och jag har ingen lust att byta till en nyare.

 Hittade PhotoLine som man kan ladda ner en demo version av och den har jag suttit med en bra stund nu. Den verkar riktigt intressant. Jag har varit ute och fotograferat en konstig men vacker kål sorts blomma som min sambo fick i försenad 50 present från sitt jobb. Den är vacker att se på men luktar lite konstigt. Är det någon som vet vad den heter så skriv gärna det i kommentaren. Skulle gärna vilja sätta ett par sådana till våren.

Temafotografering: Höst

Hittade Fotosajten Temafotografering varje månad och tyckte det kunde vara kul att vara med. Nu är det Höst som är temat och jag tycker att hösten är bland den bästa och sämsta tiden på året. Nu i ett par dagar har vi haft helt underbart väder med sol och träden är som vackrast med alla sina färger. Mina hästar går också och njuter i hagen av den friska luften. Hade min gris levt så hade hon rusat ut och lagt sig som en stenbumling och solat. Ibland tycker jag djuren är bättre på att ta tillvara på soliga stunder än vi stressade människor som har tusen ursäkter och undanflykter. Har precis varit på en härlig promenad med hunden och skall strax upp och fodra hästarna. Sedan blir det till att tända en brasa och bara slappa. Men de dagar som det bara regnar och blåser, vilket egentligen är de flesta höstdagar då är det bara jobbigt och det hjälper inte att träden är vackra att se på.

En härlig dag

På onsdagar tar Monica ut mina hästar och sköter fodringen. Jag skulle ner till Rosa idag på kärringträff och för första gången så kändes det jätte motigt. Jag var så kopiöst rid sugen och vädret var helt underbart. Precis när jag skulle åka ner till Rosa kommer Monica upp för backen i galopp på Bellman och det var svårt att avgöra vem som såg lyckligast ut. Jag hade varit ute i hagen och tagit lite höst bilder, men igen bild kunde mäta sig med hur vackert det såg ut när de kom upp för backen mellan höst träden. Med en suck åkte jag ner till Rosa.

Det första jag möttes av var en helt underbar doft av revbensspjäll och pommes frites som Tore stod och lagade. Medan vi satt och åt berättade jag hur vacker jag tyckte hennes dotter och Bellman var när de kom farande och mitt enorma velande med kameran som gjorde att jag blev blåst på ett fint kort. Sedan bar det av ner till hennes tvättstuga som behövdes planeras bättre. Vi har båda renoverat mycket på våra hus och vissa utrymmen hinns inte riktigt med. Köpa nya möbler när rummen inte är riktigt färdiga känns ju också helt fel, utan man tager vad man haver och försöker göra så fint som möjligt. Det är smidigt när vi är så många och kan bolla lite lösningar till varandra, men efter att ha flyttat allt fram och tillbaka slog det oss att så som det var från början med vissa små ändringar var ändå det bästa. Vi bytte plats på 2 byråer och tog bort garderobs dörren så det inte skulle se så kompakt ut. Det blev riktigt mysigt och praktiskt till sist. Jag fick ett par jättevackra gardiner av Rosa och Elvy tog hem skum gummi bitar som hon skall göra kattsoffor av. Även om det kan kännas motigt att gå på kärringträffen ibland för att man är trött och sliten så tycker jag de är guld värda. God mat, goda vänner och mycket skratt och idéer.