... dina symboler här ...

Vad är detta ?

Onsdag igen och vi var uppe hos mig. Jag behövde ha röjt utanför loftet. Vi krattade till hov spåren och la ut mera tegelsten så det inte skulle bli så lerigt för hästarna när de går in och ur stallet. Det har hållit sig riktigt bra sen jag flyttade ut tråden en bit så de kan stå utanför loftet och då slipper jag också att de skiter på teglet. Vi kommer att bygga en altan utanför loftet
så vi kan kommer åt loftet bättre och sliper kräla mellan tråden. Hästarna är extremt nyfikna och verkar ha radar när man skall in där och greja.

Beethoven har dragit ut massa kartonger och hade trappan varit lite bredare hade han gått in och kollat läget. Vi har hittat honom i kokhuset, nedre ladan och kompisens hönshus. Hönshuset är en gåta hur han kunde få för sig att gå in där, han måste ha hållit in magen rejält så smalt som det var där. När han kom ut backande hade han ett ägg i munnen som han sedan käkade upp.



När vi var klara frågade jag Elvy och Rosa om de visste vad detta var för något, men ingen kom på var det kunde vara. Så är det någon som läser detta och vet vad det är så lämna gärna en kommentar.

Butikskåpet

Mitt gamla dockskåp som jag gjorde om till ett butik skåp. Har funderat på om jag skall sätta en glasskiva framför så det inte blir så dammigt. Men jag vet inte riktigt vad jag skall ställa det. Pojkarna tyckte det var kul att leka med när de var små, för även actiongubbar behöver ju handla ibland. Sa man dockskåp till dem så fick de ju fullständigt panik så vi döpte om det till butik skåpet.

Jag hade tänkt ha det i kokhuset men jag tror inte sonen blir så glad nu när det är han som skall bo där. Han verka vilja ha minsta möjliga med sig och inte en massa jox. Så fort jag har tömt det mesta på loftet skall vi börja riva inner taket och eventuellt sätta upp en takstol till. Det är roligt när Tobias vill vara med och renovera, övervåningen kanske vi kan göra klart nu i vinter men nedervåningen behöver dräneras. Skorstenen är kapad på mitten och det har varit en lucka i väggen där man förr kastade ner ved till pannan. Pannan kommer sedan att bli krånglig att få ut för den måste kapas inne och där är inte mycket utrymme att röra sig på. Men det är ett charmigt hus och kan bli riktigt fint. Tobias kommer förmodligen att bli mer aktsam om det när han får vara med att renovera och komma med idéer. Han ser i fram emot att få dra elen.

Jag tycker Ikea har gjort så smart med rummet som är 22 kvm, skall skicka dit sonen och höra vad han tycker. Förmodligen tycker han det är för vitt men skall kokhuset se luftigt ut så bör han ha så ljust som möjligt.

Tisdagstema: vårdad

Tisdagstema: vårdad Blev så trött på mig själv idag. Är det något som jag verkligen vårdar så är det mina kort, men jag har gått en längre tid och funderat på var mina gamla svartvita kort är som jag tog i skolan. Efter jobbet idag så fortsatte jag och tömma loftet. Där i en låda med massa böcker låg mina gamla kort. Jag har förmodligen flyttat ut lådan medan vi renoverat här inne, vi har fortfarande dåligt med förvaringsutrymme i huset. Men att ställa upp kartongen på loftet, jag måste haft järnsläpp den dagen. Det har varit ganska mycket spring och flyttande av kartonger i och med att andra har brett ut sig lite väl mycket där uppe. Hittade kort på min storebror som jag tagit när jag var 15. Min bror dog när han var 18 och jag är lite tveksam om jag har kvar negativen. Vi var ganska många som använde kameran på foto timmen i skolan. Så det är viktigt att jag vårdar de väl.

Allt ryker…

I går när jag gick upp och fodrade hästarna var det så härligt väder. Solen sken och man kände hur energin kom krypande. Jag tog en bild på gödselspannen, tyckte det såg så lite läckert ut när det rykte. Hade det varit för ett par år sedan hade jag haft en helt annan känsla.

Ett år efter att vi hade köpt gården så brann vår lada ner. Boningshuset låg bara 1 meter ifrån ladan. Det var sent på kvällen som jag tyckte det började lukta lite rök utanför fönstret. Det var först när det såg ut som dimmoln som jag hajade till och gick ner och ut. Jösses mellan gliporna i dörren såg ut det ut som om vi hade fångat solen och tryckt in i vår lada. Rusade upp och skrek till gubben att han skulle ringa brandkåren medan jag väckte barnen och tog med dem upp till vårt gästhus som vi hyrde ut. Där bodde kompisen med sina 2 töser. Brandkåren kom inom 10 minuter men för oss kändes det som en evighet. Det är konstigt hur olika man reagerar.

Gubben for runt som en skottspole och jag hade fullt sjå med att hålla honom lugn. Själv kände jag mig som en zombie. Plötsligt började nock pannorna flyga upp i luften en efter en mot boningshuset och så blev det knäpptyst och man funderade på vad syret i luften tog vägen. Det hördes ett enormt sus och det blev ett eldhav utan dess like. Brandmännen siktade då alla slangar mot boningshuset men hettan gjorde att det började brinna även där. Denna natt förlorade vi bara en lada. Det finns folk som har förlorat sina hem och ännu värre sina nära och kära. Jag kan fortfarande tänka på dessa lugna stabila brandmän som kämpade med att inte vårt boningshus skulle brinna ner. Jag höll mig lugn hela tiden men ett par veckor efter så kom ångesten krypande och jag tyckte det luktade rök överallt. Taken ryker, asfalten ryker och även gräset ryker om det är kallt i luften. Jag tyckte bokstavligen att hela världen ryker om man tittar noga. Så hade jag tagit kortet strax efter branden så hade jag slängt det och tyckt att det var en gräslig bild.

18 brandmän från 3 stationer kämpade hela natten med att rädda vårt boningshus och hålla elden i schack. Stor eloge till dessa hjältar som vi på gården aldrig kommer att glömma.

Att inte fräsa ifrån i tid…..

När vi flyttade hit till gården för snart 9 år sedan, så fanns här gott om skit. Vi tyckte att det inte gjorde så mycket att de gamla ägarna lämnade kvar en del och tänkte att det röjer vi bort undan för undan. Men istället för att det har kommit bort så har det bara byggts på i oändligheter. Vi skall börja renovera det gamla kokhuset till 18 åringen. Vi har haft en som hjälp oss renovera och han skulle ha sina grejer här i 1 år. Men som sagt åren går och prylarna har växt, trots att jag tog upp 3 containrar och plattade till allt så mycket som det bara går och de var verkligen knökfulla. Jag trodde inte fans möjlighet att någon kunde packa prylar så till den milde grad att det såg ut som byggnaden var byggt på prylar och detta bara i kokhuset.

De här grejerna är inte våra men har blivit vårt problem att forsla bort. Det är både dyrt och deprimerande. Man får sig en rejäl tankeställare om man verkligen behöver så mycket när det finns andra som har så lite. En del grejer har varit riktigt fina men blivit trasiga eftersom man flyttat det fram och tillbaka. Men nu har vi tröttnat allt skall bort. Vi går igenom varje centimeter av gården och kollar om vi verkligen behöver ditt och datt. Jag vill inte på några viljor lämna allt det här till barnen när de en dag tar över. Det är lika bra att ta bort allt nu när jag känner att jag fullständigt håller på att bli tokig. Gallringen blir så mycket lättare när man har tröttnat. Med andra ord rubbet skall bort, har det stått så i alla de här åren så är det definitivt inget jag behöver.

Vi kommer aldrig någonsin tillåta någon att ställa mera grejer här även om byggnaderna är tomma och det ekar inuti. Målet är senast till nästa vinter skall allt vara borta. Nu undrar säkert en del varför vi har till låtit detta? Det har vi inte utan folk kommer med ursäkter att de kommer nästa vecka o.s.v. sen blir det vinter och halt, till sist kryper de fram att det är dyrt att magasinera och de själva inte har plats. Sen kommer den dagen då de inte hör av sig alls och man känner att man inte orkar jaga folk längre. Uppenbarligen är de så pass medvetna att de inte behöver grejerna och då verkar de tycka att det är okey att bara skita i att hämta det.