... dina symboler här ...

Attans vad kallt det börjar bli

Frost ute och det var -5 i morse. Pepper som oftast sover i stallet kom och var på rejält gos humör när jag var uppe och fodrade. Pepper har dille på att gå ut vid 3 tiden på natten och han skriker tills någon av oss hasar sig upp och släpper ut honom, så nu tar vi ut honom innan vi lägger oss. Fy tusan vad katter kan jama högt när de kör igång.

Skall ta och plocka in lite mera ved idag, var så himla gott att elda på högtryck igår. Gubben hade tagit in större ved bitar så jag skulle slippa resa mig och lägga in mer ved i ett. Har inte behövt ta så mycket voltaren idag och armen känns lite bättre. Kunde åtminstone ta på mig själv idag, även om det tar tid.

Gamle Busen

Usch! Vi har precis tagit bort gamle Busen. Jag har tyckt att han har sett bedrövlig ut, så himla tunn. Veterinären reagerade väl inte så mycket på vikten! Men just att han oftast spydde upp maten är ett tecken på att det var dags att ta beslutet. Jobbigt men känns ändå bra.

Wow! Äntligen!

Wow! Äntligen är allt gödsel borta! Det var 11 år sedan det var helt tomt på denna sidan. De första åren hade vi spån till hästarna och en gamle Erik som hade en odlingslott mitt i hagen rådde oss att byta till torv omgående. Det tar upp till 5 år för spån att förbränna medan torven kan du slänga ut i rabatterna redan nästa år. Det känns helt ljuvligt att fått bort allt. Dammbygget och alla trädgårdsland svalde all jord. Nästa åt tänkte vi gå over gräsmattorna och slänga ut gödslet där. Gräsmattorna består nästan bara av mossa och en hel del brännässlor.

Skall bara göra färdigt potatislandet. Läste på nätet att brännässlor inte trivs bland potatis. Så jag tänkte testa med ett potatisland i år. Vi har hunnit med ruggit mycket och det gör att det blir lättare att hålla efter, det som nu kommer växa igen får växa igen. Jag har tagit de områden som jag planerade detta året och känner mig super nöjd. Resten får vänta till nästa år.

Väderomslag

Usch! Vad ont jag har av väderomslag. Det brakade loss ordentligt och regnet vräkte ner när jag var på jobbet. Det blev svinkallt och jag fick världens huvudverk. Slocknade direkt när jag kom hem och fick sovit i 2 timmar. Ahh! Ljuvligt, vaknade av telefonen. Gubben hade målat 2 spaljéer och satt dem på plats. Det var beckmörkt ute men det hade inte regnat så jag grävde lite i landet och placerade ut lite fler rör. Det kommer att bli 5 rör som står nere i gropen med ärtor. Jag gillar verkligen mina rör, kan utnyttja trädgårdslanden på ett helt annat sätt och det blir rör över till sönerna om de vill ha. Kan tänka mig att de kommer vilja ha mina jordgubbs rör! När de dignar av jordgubbar.  De här skogsduve paret bor vid stallet och var ganska trötta, annars flyger de iväg så fort jag kommer med skottkärran.

Vilket väder!

Helt underbart väder och jag tar en kaffepaus från ogräsrensningen. Idag såg jag en citronfjäril och det kändes lite bakvänt när inte blommorna har slagit ut. På sina ställen är det fortfarande frost i backen och det var is på den pytte lilla dammen vid kryddspiralen. Jag hade tänkt att köra ner ett par lass gödsel där jag skall ha mitt lilla växthus och fylla upp längst dammen. Jösses! Jag tyckte vi hade mycket mask i gödslet förra året, men i år var det ännu mera och i stort sätt i hela högen. Men som vanligt så har jag svårt att vara på ett ställe. Tog och rensade i gropen en stund, så nu när jag går ut får jag köra ett par lass gödsel.

Pepper har farit runt som en kanonkula och jag fattar inte var han får sin energi ifrån? Han är verkligen överallt. Skall strax gå ut och fortsätta, lika bra att passa på nu när det är så gott ute.