... dina symboler här ...

BONUS POP UP’S

20200530_120320

Äntligen hade vi hittat en uppfödare som kändes äkta och seriös. Där man inte blev prackad på ett kön och färg som man inte var ute efter från början med motivering det sitter inte i färgen och han hund är exakt som en tik ( Bullshit! )

Så vi bilade upp till Maja i Eskilstuna för att titta på de små klimparna.

20200530_143044

Nu blev vi stormförtjusta i alla valparna och kände direkt att om Maja skulle välja så var det okey vilken det än blev, men vi fastnade lite extra just för Jippy.  Vi ville helst ha en hund som var så olik Shakira det bara gick. Shakira var röd med svarta täckhår och lilla Jippy är Fawn färgad så hon är ljus grå brun.

20200530_120149

Eurasier har så många underbara färger, så varför välja samma färg.

Äntligen sommarvärme!


Indian Hackamore

Vilken dag 🙂 Monica och Willy kom upp och tog en liten ridtur. Vi testade indian hackamoret på Beethoven och han var väl lite fundersam när han inte hade något bett men kom ganska snabbt underfund hur den fungerade. Härligt att se att han tuggade när jag testade att backa honom. Jag skall köpa ett till Bellman med, så skall jag och Monica ta en längre tur. Det är lättare när man kan ha lite högre tempo när vi prova något nytt.


Gården

Resten av dagen gjorde jag och gubben en jätte röjning nere på tomten. Det kan bli en jättefin plats att ha en hängmatta eller bara ett bord med lite stolar under de stora lönnen.  Även hästarna tycker det är mysigt att stå där under, men favorit stället är ändå stallet. Jag har sagt det förut och jag säger det igen Man kan baske med ställa klockan efter Bellman. Kl 11- 13 då har lunch med stödvila. När klockan närmar sig 18 då ställer han sig och gnäggar vid ytterdörren och där står han och gnäggar så fort man rör sig vid fönstret.


Tomten

Det är så mycket på en gång som behöver Tlc att det är svårt att hinna med, men nu blev det tomten så vi kommer åt att kunna köra med gräsklipparen utan att fastnade i några grenar.


Tomten

Våren på väg?


Stallet

Det börjar kännas som vår i luften och jag har sett flera tranor eller gäss komma flygandes i stora V-formationer.  Så idag när det var så gott ute passade jag på att på börja stor städning i stallet och rensa bort ogräset på innergården. Lika bra att ta alla brännässlor innan de blir för stora. Hästarna är nyfikna som vanligt och höll sig runt mig hela tiden. Försökte smaka på vitamin vattnet och undersökte alla skottkärror noga så jag inte körde iväg något ätbart.


Stallet

Bellman har väldigt bråttom ut när det är så gott väder, så jag la höet på Tobias tomt medan jag fortsatte att städa rent rampen på utsidan och kalka golvet. Beethoven tycker om att vara med i stallet så han fick extra mat där istället. Han går sällan ut så länge jag är där. Skönt att inte båda hästarna vill vara runt en i stallet med tanke på hur stora de är.  Gott att de är så olika pådet så man kan ge dem lite extra tid varför sig.


Beethoven

Bellman passade på att äta lite snö innan den smälter bort helt.  Jag skall försöka rensa bort allt på innergården och en bit ner från log porten idag. Det är ju helg så vila och koppla av är ett måste. Men att börja tidigt med rensningen gör att man kanske hinner med det mesta innan värmen kommer och allt  växer så det knakar.


Bellman

Men nu skall jag ta mig lite käk och koppla av innan jag går igenom hovarna och rensar klart.


IMG_0046

Äntligen lite snö :)


Stallet

Det har snöat hela natten och hästarna har varit mestadels ute, de hade istappar på sina täcken. Jag bytte till torra täcken och ställde upp dörren på framsidan istället.  Men det verkar som de hellre vill stå inne. Beethoven körde ner hela huvudet i höet och buffade runt! Han ser verkligen mysko ut med sina glosögon och mustascher.  Jag skall upp och ta deras hovar lite senare så de kan gått vara inne ett tag.


Bethoven

Såg att vi  måste ta en koll på taket till sommaren då det yrde in snö vid lampan, det har inte regnat in än!  peppar ta i trä, men det kanske inte dröjer så länge förrän det börjar göra det. Jag tror att stallet rör sig lite när Jihander spränger på onsdagarna. Det räcker ju att det rör sig lite för att de skall bli glipor i plåten och det har då inte snöat in förut.


Snöar in
//embedr.flickr.com/assets/client-code.js

Chillan sprang runt i stallet och såg allmänt grinig ut nu när det har kommit så mycket snö, hon är den katten som vill vara inne hela vintern. Pepper är fortfarande helst ute och kommer bara in för mat och när vi har tänt en brasa. Jag vill helst ha in honom nu när han har blivit till åren men han skriker så att det går rätt in i märg o ben.  Men idag är det bra kallt så det blir till att hugga ved och tända spisarna.


Chillan

Stackars Bellman

Hundbett

Jahupp! En dag hemma efter semestern så kommer en hund in i hagen och biter Bellman 2 gånger i mulen och en kraftigt bett i bogen. Veterinären kom upp och fick sy ihop mulen i två timmar. Så jäkla trist! Vi hade precis gått in när vi hör barn gallskrika och en hund skälla som en tok. När vi rusade ut så kom hästarna i full fräs upp mot stallet och vi gick ner i lille hagen som var tom! Så de måste ha försvunnit med ljusets hastighet! Så jäkla dåligt att de inte ens kom upp och kollade hur det gick. Bellman vågar sig inte ner i hagen ännu och ser han hunden igen så lär vi märka vilken det var.


Trädgården

Vi har låtit hästarna gå mellan husen och upp till stallet om det händer något.  Det har hänt att ungar springer in i hagen och försöker jaga dem.  Sedan är det ganska mycket blinningar som irriterar dem och då är det bättre de går in i stallet en stund. Men så många år som vi har bott här har de aldrig blivit attackerad av en hund på det sättet.  Det blev att vi kom av oss med att röja här nu när vi får ge Bellman sprutor och smärtstillande medel. Vi tänkte förbereda för växthuset nere i gropen.