... dina symboler här ...

Blir nog värre vinter i år

Fy tusan vad kallt det var ute! De små blåste och kylan gick rätt igenom termo byxorna. Hade tänkt försöka få kläm på min mörkes fotografering nere vid dammen och tog med en ficklampa så jag kunde lysa upp den lite, men det var så kallt att jag bara ville hem. Även Shakira som normalt sett brukar vilja vara ute länge gav upp och vände.

Har tänt en brasa och börjat plocka fram mina jul saker. Till och med mina små nissar tyckte det var kallt idag och hjälpte mig med veden. Det var nog rekord fart som brasan tändes och värmen kom upp i behaglig temperatur. Nissarna har nu gått över till att rota runt bland jul sakerna. Tror jag skall passa på att ta en liten lur, vem vet! Allt kanske står på sin plats när jag vaknar  🙂

Avvaktar

Idag har jag haft en lång fundering på hur jag skall göra med hästarna. Det fungerar bra med medryttarna och axeln känns riktigt bra. Jag har en köpare på Beethoven men inte Bellman. Tinkern är ganska dyr att köpa så jag satte ett ganska lågt pris, inte för dyrt utan 5000 billigare. Men folk skall ändå lik förbaskat pruta och har lite den hållningen att jag skall vara tacksam att de kan ställa upp och ta dem. Man blir lite fundersam när en som är 60 och redan har 8 hästar kan ta dem rakt av!!, Så jag har plockat bort annonsen.

De som tittad och provred Beethoven vill gärna ha honom, det som har gjort mig tveksam är att han kom tillbaka efter ridturen med ryckning i ena bakbenet. ( patella- knä upphakning ) Han är besiktigad 2 gånger och har aldrig visat något sådant här innan. Medryttarna har inget märkt och jag har inget märkt heller när jag tumkört. De kan få upphakning om man backar dem kraftig eller gör snäva volter om de är ringrostiga. När jag och Elvy red sist var vi så nöjda med att båda kändes så jämna och fina att rida och jag var ruggit impade på att båda backade så enkelt och fint när jag tumkörde.

Känner att det är bättre att träna upp dem?! ( Rida mer kontinuerligt ) Ha dem besiktigad, även om det bara gäller 10 dagar så inte folk kan komma och pressa priset och tjafsa att de har skador. Kommer även att höja priset eftersom folk så gärna vill pruta och kolla med Elvy först. Elvy fick sig världens bryt när jag talade om priset och det är hon som fixat fram medryttarna.

Har tittat lite på alternativa djur jag kan ha som håller markerna sly fria och hur det än blir så tror jag att det blir bra.

Kallt…..

Fy tusan vad det blåser och är kallt. Hann inte mer än ut  ur bilen förrän två katter kom slirandes i raketfart och försökte klättra över varandra för att komma in i värmen, medan en överlycklig Shakira tog ett skutt över för att komma ut fortast möjligt för att gå på långpromenad i hennes ögon kanon behagliga vädret. Båda hästarna stod på spej och hoppades på tidig fodring, det blev ett himla gnäggande och sträckning på halsarna när de såg att jag gick neråt mot vägen och inte upp till stallet.

boll

Det började redan mörkna och Shakira smälte in bra i de olika nyanserna av vitt och brunt. Det var bara när hon dundrade förbi som man märkte att hon var med. Rådjuren sprang åt alla håll och kanter när vi kom, men Shakira var bara för lycklig för att rusa efter. Det gällde ju att sniffa in vad som hänt under dagen och vilka vovvar som gått var. Helt otroligt att hon nu ligger och lugnt och myser, när hon alldeles nyss har farit fram som en torpet. Hon var så full av energi att hon busade runt medan jag fodrade. Hon bara ÄLSKAR snö!

Vackert med frost

Vilket härligt väder det är! Gubben har kört upp ett par lass sand till stallet så det inte skall bli så sörjigt för hästarna. Usch! Vi har dränerat så det räcke i år så hagen får bli till våren. Dräneran var upp och kollade läget och tyckte vi skulle lägga ut sanden så länge. Han har varit här uppe innan vi köpte gården och viste att den gamla gödselhögen har legat där hästarna går ut nu, så vi behöver komma ner ganska djupt för att få det riktigt stabilt. Men det har blivit tusen gånger bättre när vi börjat med att lägga ut sanden så det är inte så geggigt nu och snart fryser det väl till ordenligt och då är det gott att inte ha en puckelpist utanför stallet.

Shakira var på ett riktigt röjar humör och hystade runt en pinne hon hittat. Helt otroligt vilken fart hon kan få upp. Gott när hon kan roa sig själv medans man jobbar. Nä!! Här kan jag inte sitta i det fina vädret, skall ut och plocka undan för Micael så han blir glad när han kommer från Stockholm. Gubben och snickaren fixade till hans kamin så nu är det bara för Micael att börja sätta upp stenplattorna.

Det blev lite ganska gryniga bilder idag, glömde ställa tillbaka från mörkes fotografering.

En tuff misslyckad bild


Shakira ställer sig alltid med framtassarna på någon sten för att se bättre? Små som stora.

Eventuellt skulle bara en medryttare upp i dag och jag lyssnade spänt om någon var på väg upp till stallet. När jag till sist trodde mig höra något rusade jag upp till 2 medryttare!! Jag som var så extremt rid sugen! Det blev till att loma ner igen och ta en kopp kaffe innan jag tog Shakira på promenad. Funkar det med medryttare vill jag helst ha kvar hästarna, men det är lite jobbigt att känna sig så beroende av dem.

Inte illa idag har jag efter snart tre år hittat en funktion till på kameran. Jag gillar att ta bilder i serier och reagerat att kameran varit lite lösig. Det är så kul att fota djuren i rörelse och det går förhoppningsvis lättare nu när jag hittat inställningen. Man kanske skulle ta och läsa manualen någon gång. Här är en totalt häftig misslyckad bild på Shakira. Hon hoppar ner från ett berg och jag hinner inte med med kameran.