... dina symboler här ...

Gamle Busen

Usch! Vi har precis tagit bort gamle Busen. Jag har tyckt att han har sett bedrövlig ut, så himla tunn. Veterinären reagerade väl inte så mycket på vikten! Men just att han oftast spydde upp maten är ett tecken på att det var dags att ta beslutet. Jobbigt men känns ändå bra.

Monstermaskin

Precis när jag skulle gå ut med Shakira, dök trollsländan upp! Han höll på och att flyga på mig ett par gånger och verkade inte bli speciellt störd på att jag var så nära. Såg att han bökade med svansen och tänkte väl inte så mycket mer på det, jag skulle ju på promenad och Shakira studsade glatt runt mig. Hade tänkt kolla om det fanns lite svamp jag kunde fotografera.

Shit! Den där trollsländan vid min damm kanske är en hon! Läste ju att hanarna skulle vara blå/gröna och honorna brun/gröna. Den kanske tryckte ner nya små monster till min damm? Mossan är nog ett bra gömställe för ägg? Promenaden blev inte riktigt så lång som jag hade tänk mig. Solen skiner men rätt som det är öppnar himlen sig och det vräker ner.

Skall ta och städa

Usch! Vilket fram och tillbaka väder. Solen sken när jag var uppe och fodrade, hann inte mera än att bli klar så öppnade himlen sig. Shakira och jag rusade ner för backen och in med 3 katter i släptåg. När jag surfat runt efter roliga mallar som jag vill ha med till träffen, så tänkte jag gå ut och fota en stund. Hann inte mer än öppna dörren så stod en snyltgäst på tomten. Shakira satte sig snällt och bara glodde på rådjuret medan jag smög in och hämtade Macrot.

Medan jag smög mig närmare rådjuret så passade Shakira på att smyga in och sno rubbet av kattmaten!! Nu är mina leder ganska kassa och Macrot är bra tungt så jag iddes inte fota så länge utan gick in. Trodde liksom att Shakira satt kvar vid min sida! Jag tycker hon är så himla kanon när jag bara behöver säga nej så ger hon attan i att köra väck rådjuret. Hmmm! Shakira måste ha känt Yes!! Nu kan jag diska katternas tallrikar i lugn och ro, matte släpper ju inte den där mackapären i första taget.

Känner mig lite slö efter all mall letande så jag tänkte ta ett rejält städtag och röja upp så jag kan ta en lång go promenad med min lilla luring, inte konstig att hon börjar bli en knubbsäl. Tänkte jag skulle testa att scrappa en fågelholk i kväll. Har hittat så många söta nu hittade jag även mallen. Oj! Höll på att glömma att tala om att den fins på den första holken sida.

Oväntad lyx

När jag kom hem idag förväntade jag mig en glad Shakira! Men det var tomt? Blev så stressad att det tog en stund att koppla att dörren inte var låst när jag kom. Gubben skulle jobba sent och han har alltid kaffet klart till jag kommer hem. Nu var inget kaffe på och det var post i brevlådan, något som Micael alltid tar med sig upp. Hel mysko och jag hade svårt att koppla av. Detta har aldrig någonsin hänt!?

Wow! Gubben hade sagt till Micael och ta en sväng med Shakira så jag kunde vila när jag kom hem. Blev så himla lycklig och rusade upp och tog ut första bästa häst som stack in näsan i stallet. Givetvis blev det då Bellman som har radar när man kommer och hoppades på mat. När jag kommer hem så sent är det lite svårt att både hinna rida ut och ta en ordentlig promenad med Shakira. Göta Petter vad jag mös på ridturen, precis när vi kom hem kom världens regnskur så det var perfekt timat.

Fixat i stallet

Stallet Bellman kollar läget

I morse när jag tog bilder till fototrissen så hade jag uppe gödseldörren. Vi har väl inte den bästa belysningen i stallet och när jag verkar hästarna blir jag så himla svettig. Box dörrarna har inte varit stängda på flera år och Bellmans var dessutom trasig. Tog bort den helt och en del på väggen. Nu är det bredare så han slipper vinkla sig i 90 grader när han skall in.

Mat dags Bellmans box

När det är så fint väder ute kan et vara gott att ha gödseldörren uppe. Nu när vi byggt en brygga ut gäller det att hästarna inte går ut på den, den lär definitivt inte hålla. Skit samma om bryggan går sönder, bara hästarna inte skadar sig. Beethoven är väl den som gärna måste testa allt även om det var Bellman som tittade ut först idag.

Stallgången Mat dags

Beethoven har dörr på sin box om det någon gång skulle behövas, annars funkar snören eller att jag bygger ihop något snabbt. Har vi haft veterinären uppe eller hovslagaren så vet hästarna att de skall stå i sin box och vänta på deras tur. Sen är fyrkanten mellan boxarna min zon så där vet hästarna att de måste vara försiktiga. Är stallet så pass litet och hästarna ändå kan röra sig fritt så tar de automatiskt hänsyn, de har alla hästar gjort även de som varit inhysta en period. Man skiter inte överallt utan i en box.

Beethovens box Kompisar

Det som däremot är kanon viktigt är att de fåt fodret i sina boxar, höt får de i den stora boxen. Bellman är ett matvrak så jag har varit stenhård med att de inte får gå in i varandras boxar medan de äter. Det syns ganska tydligt när Bellman funderar på att knycka mat av Beethoven som äter långsammare. Det händer ytterst sällan men det brukar vara ett tecken på att jag måste höja upp maten lite. Bra med de här fototeman, det blir att man går runt och kollar upp ting.