... dina symboler här ...

Wow! Äntligen!

Wow! Äntligen är allt gödsel borta! Det var 11 år sedan det var helt tomt på denna sidan. De första åren hade vi spån till hästarna och en gamle Erik som hade en odlingslott mitt i hagen rådde oss att byta till torv omgående. Det tar upp till 5 år för spån att förbränna medan torven kan du slänga ut i rabatterna redan nästa år. Det känns helt ljuvligt att fått bort allt. Dammbygget och alla trädgårdsland svalde all jord. Nästa åt tänkte vi gå over gräsmattorna och slänga ut gödslet där. Gräsmattorna består nästan bara av mossa och en hel del brännässlor.

Skall bara göra färdigt potatislandet. Läste på nätet att brännässlor inte trivs bland potatis. Så jag tänkte testa med ett potatisland i år. Vi har hunnit med ruggit mycket och det gör att det blir lättare att hålla efter, det som nu kommer växa igen får växa igen. Jag har tagit de områden som jag planerade detta året och känner mig super nöjd. Resten får vänta till nästa år.

Väderomslag

Usch! Vad ont jag har av väderomslag. Det brakade loss ordentligt och regnet vräkte ner när jag var på jobbet. Det blev svinkallt och jag fick världens huvudverk. Slocknade direkt när jag kom hem och fick sovit i 2 timmar. Ahh! Ljuvligt, vaknade av telefonen. Gubben hade målat 2 spaljéer och satt dem på plats. Det var beckmörkt ute men det hade inte regnat så jag grävde lite i landet och placerade ut lite fler rör. Det kommer att bli 5 rör som står nere i gropen med ärtor. Jag gillar verkligen mina rör, kan utnyttja trädgårdslanden på ett helt annat sätt och det blir rör över till sönerna om de vill ha. Kan tänka mig att de kommer vilja ha mina jordgubbs rör! När de dignar av jordgubbar.  De här skogsduve paret bor vid stallet och var ganska trötta, annars flyger de iväg så fort jag kommer med skottkärran.

Lugn dag.

Kände inte riktigt för att göra något på tomten idag. Ligger så bra till med gödslet och har kommit så långt med stora och små pallkragar att jag bara går och väntar tills jag kan så. Tog en lång promenad med Shakira i väldigt lugnt tempo och bara luktade på naturen och kollade in vilka djur som krälade runt. Förmodligen är det löpdags och många olika djur som lämnar dofter, för Shakira for runt som en skottspole och koncentrerade sig väldigt länge på flera ställen. Skall snart bädda ner mig med en bok, känner inte för tv idag.

Till Micaels hall!

Attans! Vilken snygg tapet Micael har hittat till sin hall. Han vill ha murgrönan rätt fram när man kommer in och teglet på resten av väggarna. Tror det kommer att bli jättefint. Micael skall städa ur så kan han pilla med att måla fönstersmygarna och börja tapetsera tills vi kan fortsätta med renoveringen.

I går hade jag en härlig ridtur med Carolin och vi kunde prata ut ordentligt. Hon hade haft en riktig tuff period med mycket strul, och på toppen av detta vännen som tog livet av sig. De har gjort en rid slinga i Tulebo och vi testade den, båda våra hästar var pigga men hennes hingst såg ut som Ferdinand med sprutande näsborrar. Det såg för roligt ut! Det var härligt att bara komma ut njuta av djuren och hyfsat fint väder.

Vilket konstigt väder!

Bellman vaknade tidigt idag och jag hörde hur han gnäggade hoppfullt till med jämna mellanrum. Så fort det prasslade någonstans så tyckte han väl ”Jaaaa MAT”  han är ett riktigt matvrak. Gick in och la mig igen efter fodringen men hade svårt för att somna om. Jag tänkte ta ut Bellman på en sväng men ville att solen skulle dyka upp. Bellman kan vara ruskigt gnäggig när man rider själv så jag tog mp3 med mig, dels för att inte bli så stressad när han tjoar och dels för att rida mer avslappnat.

Fungerade riktigt bra, hade beslutat mig för att rida upp till Tulebohöjd och hälsa på Carolin som har travare. Det blev en riktigt lång och lugn ridtur. Vi hann inte mer än hem förrän det blev svinkallt, började hagla och regna.

Hittade det här ur gulliga ägget i brevlådan som Jane skickat till mig. Har snittat, planterat och väntar nu med spänning. Skall strax gå upp och lägga mig en stund, fryser som attan idag.