... dina symboler här ...

2 griniga pälsbollar

När jag var borta vid köksträdgården började hästarna fara runt och Bellman ställde sig och tryckte på tråden. Nu har jag inte el i tråden just där och det var lika bra att skicka en jordklump i rumpen på honom så han låter bli sådana dumheter. Lite bökigt om vi skall ha el överallt var efter vi flyttar runt dem. Jag hade delat av en bit till så jag kunde köra jord i lugn och ro, det gillade inte Bellman som var på uruselt humör i dag.

De har inte stått i denna hagen på ett par dar och oftast brukar de då vilja springa runt som stollar. Nu for de bara runt i köksträdgården och stökade så jag tyckte det var bättre att lämna dem i fred än att gå fram och tillbaka med skottkärran. Bellman kommer bli sur som attan den dagen han inte kan gå in här igen. Jag kommer garanterat inte hinna att gräva upp och fixa till det med pallkragar och dylikt utan kommer nog bara att slänga ut pumpa fröer lite på måfå.

Hellre massa olika pumpor än en himla massa brännässlor. Nu ser här hyfsat ut men om ett par månader är det så grönt och fullt av ogräs att man funderar på vad som hänt. Jag brukar se programmet  Engelska Trädgårdar och  jag blir så imponerad av att de verkligen använder varje vrå av sina marker. Flera har haft hemliga trädgårdar som bara har dykt upp bakom en buske eller mur. Något sådant med pumpor kanske! Nja bara jag slipper ogräset så är jag nöjd.

Vilket väder!

Helt underbart väder och jag tar en kaffepaus från ogräsrensningen. Idag såg jag en citronfjäril och det kändes lite bakvänt när inte blommorna har slagit ut. På sina ställen är det fortfarande frost i backen och det var is på den pytte lilla dammen vid kryddspiralen. Jag hade tänkt att köra ner ett par lass gödsel där jag skall ha mitt lilla växthus och fylla upp längst dammen. Jösses! Jag tyckte vi hade mycket mask i gödslet förra året, men i år var det ännu mera och i stort sätt i hela högen. Men som vanligt så har jag svårt att vara på ett ställe. Tog och rensade i gropen en stund, så nu när jag går ut får jag köra ett par lass gödsel.

Pepper har farit runt som en kanonkula och jag fattar inte var han får sin energi ifrån? Han är verkligen överallt. Skall strax gå ut och fortsätta, lika bra att passa på nu när det är så gott ute.

Shakiras första dopp!

Göta Petter vilken ryggskott jag har åkt på! Tog bort torv som var för blött i hästarnas bädd när jag fick problem med att räta upp mig. På toppen av allt så har det regnat hela dagen och inspirationen har varit i botten. Den enda som har varit energisk är hackspetten på el stolpen som trummar efter fruntimmer. Jag brukar använda Abtronic bältet när jag har ont i ryggen, men ryggskott är ju en annan sak. Till sist tog jag det i alla fall så jag åtminstone kunde gå ut med Shakira. Hade väl helst velat gå på vägen som är plan men det hade varit lite taskigt mot Shakira.

När jag och gubben gick igenom trädgården och hagar gjorde Shakira världens dunder tabbe. Hon hade hittat sin boll som kommit fram under snön och for runt som en tok när hon ville dricka lite vid vatten vid fallet. Isen gick av längst fram och Shakira gled ned i vattnet. Hon blev så himla ställd och kom av sig helt när hon kom upp blöt och eländig.

Den som gnäller mest är värst!

Beethoven

Ulrikas nordsvensk har börjat få lite mustascher och hon undrade hur Beethovens såg ut. Tog en hel del närbilder på Beethovens mustascher och skägg, jag har sett bilder på nätet med hästar som haft värre mustascher än Beethoven och det är ju bara att klippa ner det. Men det kändes lite roligt att borsta ur dem, det var bara lite vax som fattades så hade han sett ut som en riktig gammal gubbe. Det är så himla gott väder ute att jag tog av hästarna deras täcken och borstade igenom dem. Bellman är lite jobbig med att vilja ha all uppmärksamhet och framför allt när kameran åker fram.

Bellman

I dag har jag gjort något jag länge funderat på. Ta en häst på släp när jag är ute och rider. Började med att ta Beethoven på släp idag och det fungerade hur bra som helst. Beethoven blir väl lite piggelin av och till och ville trava förbi, vara Bellman börjad trava. Men det satte jag stopp för direkt, där är den enorma fördelen att jag aldrig tillåtit hästarna att gå före mig. Nu var det bara att sätta upp näven och ryta till så la sig Beethoven direkt bakom Bellman igen. Det här måste sitta som en smäck innan jag tar några längre turer, men nu vet jag att det fungerar i alla fall så får jag byta sedan och kolla vilken som det fungerar bäst med i vissa lägen.

Beethoven

Helt otroligt att jag mötte en av de hundägare som retat upp sig mest på att jag rider på stigen och tyckt att hästarna bara svinar ner!! Båda hans hundar satte sig och gjorde sina behov!! Tog de upp skiten efter hundarna?! NIX!! Bra nu har jag något att argumenterar med om han gnäller igen. Jag tar upp efter Shakira och hästarna går alltid upp en bit i skogen om de någon gång behöver göra något. Till och med hästarna har mer vett och etikett än den här hundägaren som ring och klagat till kommunen om leriga stigar. Jag har hellre lera på stövlarna än hundskit!

Trist!

Vilket kasst väder det är! Tog in hästarna tidigt för de stod och tryckte uppe på innergården. Passade på att ta av dem och gå igenom pälsen. Beethoven har börjat fälla ordentligt och njöt för fullt när han slapp täcket och kom åt att klia sig lite här och där. Hästarna får mysa en stund utan täcke så går jag upp senare och sätter på reservtäckena.  Vi trodde den långa biten på stall taket hade klarat sig nu under vintern med all snö, men jag har känt på mig att något är annorlunda men inte kunnat sätta fingret riktigt på vad det har varit.

Känner mig så här!!

Lyste upp mot alla balkar igår och såg att två balkar hade lossat ur sina fästen och att det regnar in på flera ställen! Blir så himla trött! Vi får försöka nästa det på något sätt? Ärligt talat så vet vi inte riktigt hur vi skall göra. Det har även kommit in vatten hos Micael, men det vet vi var det kommer ifrån och har koll på. Men de som har varit missunnsamma på att vi har renoverat, har vi god lust att skicka räkningarna till. Det blev ordentlig kaos när elräkningen kom och allt står nu lite still. Fattar inte att folk har så ont av att man försöker fixa till det. Vi försöker göra det vi kan själva men så fort allt verkar lugnt brakar det något någon annanstans. Pust! Känner mig lite som pumpan just nu.

Regn

Men dammen verkar ha klarat sig galant och får bara våren komma igång ordentligt så man får ny energi så fixar sig nog resten också så sakteliga. Väldigt glad att Tobias jobbar så mycket han kan och att Micael har sådant tålamod när det blir steg bakåt och inte ger upp. Micael kom hem med spotlights från jobbet och försöker verkligen att gå upp helt själv och underlätta så mycket som möjligt. Härligt att se pojkarna mogna fullt ut och börja ta ansvar. Skall ta och gå av mig lite innan jag gottar ner mig vid brasan. Ett stort plus med att ha en vovve.