... dina symboler här ...

Kolla nu Pepper! Träff!

Kastar prick

I dag ska jag bara städa undan lite och sedan softa resten av kvällen. Lill-polarn hjälper gubben och Micael ute i kokhuset med planeringen av köket, men när jag gick in för att hälsa hörde jag hur Lill-polarn och Pepper sprang runt som galningar på övervåningen. Gubben gav mig bara en trött blick – lika bra att låta honom rasa av sig, tänkte jag.

Kändes faktiskt riktigt lyxigt att gå runt här inne i lugn och ro för en gångs skull. Ingen som tjatar om bullar, alla katter utomhus, och Shakira fullt upptagen med att vakta grävskopan som jobbar hos den nya grannen. Hon håller stenkoll på att den inte råkar gräva på vår sida av muren!

Jag gick där och riktigt kände hur inspirationen började smyga sig på… och sen – pang – var den som bortblåst.

– Gå in, Lill-polarn!
– Jag och Pepper ville bara kasta prick!

Mycket riktigt! Lill-polarn hade fått tag i några puttekulor som han och Pepper stod och kastade ner från övervåningen. Det håller på att byggas en trappa upp till ett hål i bjälklaget – Lill-polarns absoluta favoritplats just nu. Därifrån har han full utsikt över alla rum.

Rymling

Rymling

Det var ganska fint väder när jag kom hem från jobbet, så jag gick en vända runt dammen för att kolla växterna. Lill-polarn hade varit med gubben på Möllan och hjälpt till vid skolbion. Det hade gått bra, men gubben såg lite stressad ut när de kom hem och muttrade något om att ta med en bullpåse om Lill-polarn skulle följa med honom igen.

Han tyckte nog att Lill-polarn kunde vara ute en stund nu, så han själv kunde vila. Jag gick omkring och plockade lite, och insåg att jag tagit in nästan allt från dammen – utom “fule gubben”. När jag och gubben var på väg in hörde vi plötsligt hur Lill-polarn skrek i vild panik:

– Han har krupit ur dammen!!

Jag lovar, Lill-polarn var kritvit i ansiktet. Och jag blev faktiskt lite ställd, för jag var säker på att jag hade packat ner händerna! Usch – fule gubben såg verkligen skrämmande ut där han låg och “krälade” på uteplatsen.

Jag måste fråga Micael om det är han som plockat fram händerna igen. Jag sa till gubben att vi nog får ta in figuren över vintern, men då kom Lill-polarn snabbt med ett motförslag:

– In? Är det inte bättre att han får ta igen sig i rotkällaren? Han kan ju få värmeslag om man tar in honom!

Jag höll god min.
– Ja, kanske det.
– Puuh! sa Lill-polarn lättat.
– Eller det var ju tur att jag kom på det, så han inte skrämmer Esmeralda. Hon är ju lite känslig!

Och en sådan, och en så….

Lill-polarn med sin mysdress.

Vi har fortfarande inte hittat något bord som passar i hallen, så jag satte helt enkelt tillbaka det gamla – det som stått ute på uteplatsen i sommar. Det får duga tills vidare.

Jag har passat på att gå igenom mina hobbyprylar inför vintern och insåg att jag saknar en plats att sitta vid. Köksbordet är visserligen stort, men det är så skönt att kunna lämna saker framme utan att behöva plocka bort allt när det är dags att äta.

Lill-polarn stod och stampade ivrigt när han såg att jag plockade fram symaskinen. Hmm… han verkar ha ärvt min knepiga smak. Först ville han att jag skulle sy en mysdress med öron och svans. Sedan kom han på att han behövde flera färgglada kaftaner – “till Afrika, så klart!” enligt honom.

Hans önskelista växte snabbt, och han följde varje plagg noggrant, med förslag på ändringar både här och där. Jag började ana att det här kunde bli en lång kväll.

När jag gick ner för att hämta en kopp kaffe hade Lill-polarn redan lagt fram nytt tyg och en remsa tofsar som han tyckte skulle bli “jättefint som dekoration”. Men som tur var gick nålen av just då – ett tecken på att jag sytt klart för idag!

Jag skickade ut Lill-polarn med Pepper i stället. De kunde lika gärna smyga runt och leka vilda katter i trädgården medan jag pustade ut.

Han har då krav, den lille rackaren – men man får ju ändå ge honom poäng för fantasifull design!

Den vill jag ha!

ved

I dag är jag riktigt uggen och vill helst bara krypa ner framför en brasa. Det är fint väder, men ganska kallt ute. Gubben har plockat in det sista från uteplatsen, så nu känns det verkligen som att hösten är här på allvar.

Lill-polarn tyckte också att det började bli kallt och önskade sig en tjock tröja och ett par varma byxor, så han slipper frysa om ändalykten i vinter.

Jag tänkte tända vedspisen i dag och behövde hämta in mer ved. Lill-polarn ville absolut hjälpa till – “de små bitarna till vedspisen är ju inte så tunga!” sa han och tog två i taget med största allvar.

Jag fyllde mina Ikea-kassar med ved och började stapla upp i vardagsrummet. När jag var nästan klar slog det mig att Lill-polarn fortfarande inte hade kommit in?

Då hörde jag honom utifrån:
– Oj, denna biten är bara helt perfekt! Om jag bara orkar…
– Neeej! Stopp! Lill-polarn, du kan inte ta bitarna i mitten!
– Men den här är perfekt! Kolla!
– Ja, den är jättefin, men tar du den kommer vi så småningom få ett vedträ som tycker väldigt mycket om bullar!

Han tystnade en stund, sen lyste han upp:
– Titta, titta! De vedträna högst upp hade jag missat – de är ju superbra! Dem tar vi!

Ja, ordning och reda på vedhögen blev det nog inte riktigt… men varmt och gott framför brasan – det blev det i alla fall.

Blupp

Blupp

Äntligen fredag!! Nu väntar en lååång helg, och det känns helt underbart. Problemet är bara att innan man hinner säga njuta så är det plötsligt söndag kväll och man sitter där med lite lätt ångest över hur fort allt gick.

Jaja, den här gången ska jag i alla fall försöka njuta så mycket jag bara kan.

Jag hann knappt innanför dörren förrän jag hörde Lill-polarn på sitt rum. Han satt i soffan, fullt koncentrerad, med ett vattenpass i handen som han tippade fram och tillbaka.

– Blupp. Blupp.

Den lilla luftbubblan dansade från sida till sida medan han satt och följde den med blicken och såg djupt fundersam ut.

Till slut hör jag honom säga:
– Det här måste ju kunna kallas för en rakapparat, eller?
– Och det vattnet där inne! Jag undrade just varför vi köpte så mycket rakvatten – men nu vet jag ju varför!

Jag suckade och skrattade på samma gång.

– Men Lill-polarn då…