... dina symboler här ...

Vad gör dom?

Vad gör dom?

När jag kom hem i dag satt Lill-polarn vid kanten ner mot hagen och tittade på när gubbarna fällde träd. Det har inte tagit många dagar, och nu är det nästan kalhygge nedanför hagen.

Visserligen är det lite småtrevligt att se ljus i fönster på kvällen, men det känns ändå märkligt att vi snart ska ha en granne som faktiskt kan se oss!

Lill-polarn hade tagit med sig bullar ut och satt som trollbunden av den stora kranen som gubbarna använde för att såga ner träden.

– Kolla, Pepper! Nu åker den tjocka gubben upp i luften! Tror du den håller? Undra om de ska göra ett jordgubbsland? Pepper, du måste skicka ett kort om du ser jordgubbar!

Efter en stund hörde jag honom mumla för sig själv:
– Hmm… kanske bättre att vänta lite med Afrika-resan ändå.

Han satt där länge, men till slut började det både hagla och regna om vartannat, så han och Pepper kom inrusande med andan i halsen. Jag bäddade ner dem i soffan med en filt och lite varm choklad.

Men lugnet varade inte länge – plötsligt hördes ett ilvrål som fick rutorna att skallra:

– Neeeej! Jag har glömt en bulle ute! Jag måste ut!!

Sekunder senare kom ett uppgivet jämmer:
– Åhneeej… det är bara slafs kvar!

Oj! Vad det blåser ute!

Storm

Jösses, vilket väder! Det stormar ordentligt ute, och Lill-polarn vill absolut gå ut och jaga löv med Pepper. Jag tyckte först att det inte alls var någon bra idé – men å andra sidan, tänkte jag lite för mig själv, om vinden tar i ordentligt kanske han blåser hela vägen ner till Rosa. Då kunde hon ta över ett tag!

Skämt åsido, han fick gå ut en liten stund på framsidan där jag kunde hålla koll.

Jag hörde hur han skrattade så han nästan storknade varje gång en lövvirvel drog förbi. Han kastade sig hit och dit för att fånga så många löv som möjligt. Pepper, som först försökte satsa på ett löv i taget, insåg snabbt att det var ett hopplöst projekt – så han gick all in och försökte fånga alla på en gång.

De hade verkligen hur roligt som helst där ute, men vinden ökade snabbt i styrka. Det var nog snart dags att ta in dem. Jag gick in för att värma choklad och göra några smörgåsar, så de kunde krypa upp i soffan och titta på film efteråt.

Men innan jag ens hunnit röra om i chokladen kände jag hur huset skakade i vindbyarna. Nu blåser det verkligen för mycket! Bäst att ta med Shakira ut – hon får hjälpa mig att få in de små virvelvindarna innan de hamnar i nästa kommun!

Det viktigaste

Oj! De har glömt att ta in bullpåsen!

Det blåser rejält i dag också, och vi har börjat ta in utemöblerna. Så fort Micael kommer hem ska vi göra ett ryck och fylla transporten igen. Vi har fem gånger kvar i år att köra till återvinningen, så det gäller ju att passa på.

Lill-polarn däremot hade andra planer – han ville fika en sista gång med Esmeralda i hängstolarna innan de plockas ner. Det kunde jag ju förstå, för de där stolarna har verkligen varit favoritplatsen hela sommaren.

Vi funderar också på att ta in fontänen och “fule gubben” från dammen. Pumpen ska klara ganska kraftig kyla, så vi låter den gå så länge det går. Jag och gubben har gjort en liten lista på allt som måste fixas, och det känns riktigt bra att stryka av punkt efter punkt. Lill-polarn har till och med gjort sin egna lista – och just nu sitter han nöjd och myser med Esmeralda efter dagens “arbete”.

Nu står möblerna tryggt inne, och vi gick in för att ta en kopp kaffe innan nästa lass ska köras. Men lugnet varade inte länge.

Plötsligt hör vi Lill-polarn muttra och knorra i hallen:
“Vilka slarvpottor ni är!”

Sekunden senare ser vi honom komma farande med sin lilla packkärra – på väg för att rädda in bullpåsen, det heligaste av allt.

Hur kunde vi bara glömma något så viktigt!?

Trolleri?

Trolleri?

Äntligen måndag igen – så man får komma till jobbet och göra lite riktig nytta!
Nej, jag skojar bara. Det är ju lika surt som alla andra måndagar. Jag var trött, hade huvudvärk och längtade bara hem när jag klev ur bilen.

Men där hann jag knappt stänga dörren innan Shakira kom rusande som ett huj! Fram och tillbaka sprang hon, ivrig och glad, som om hon ville säga “kom nu, vi måste leka!”. Jaja, tänkte jag, en liten stund då.

Vi hade inte gått långt upp mot Tobias hus innan jag hörde en mörk röst ropa:
– Hallå… är det någon där ute? Hallå…

Hjärtat hoppade till. Hade Tobias låst in någon hos sig och gått iväg? Jag gick upp för att kolla – men där satt Tobias lugnt på trappan med ett brett flin.

Ropet kom inte därifrån. Det kom från mitt nya förråd!

Jag smög närmare, och mycket riktigt – där inne hängde Lill-polarn med huvudet i pappershållaren.

– Har du fastnat nu igen?
– Nej, nja… jo, men bara lite.
– Vad har du där att göra?
– Det är ju så mycket papper här inne! Jag ville bara kolla hur allt får plats. Det tar ju aldrig slut. Det måste vara trolleri!

Ja, man kan ju undra ibland vad som pågår i hans lilla huvud. Men tröttheten var som bortblåst – det går liksom inte att hålla mungiporna nere när man kommer hem till sådant sällskap.

Storm idag!

Tomma!

Det stormar rejält ute i dag! Portarna till loftet hade blåst upp, och även plasten vid Micaels dörr på övervåningen hade slitits sönder. Så det blev till att gå runt och fixa, binda upp och allmänt kolla att allt stod där det skulle.

Lill-polarn plockade under tiden fram sina höstaccessoarer och muttrade högljutt om att han minsann inte fick följa med i går när vi förnyade garderoben. Bara slit och släp, tyckte han. Som om inte det räckte så var bullpåsen tom – inte en smula i sikte – och vinden blåste så våldsamt att han blåste in i väggen två gånger på väg till kokhuset.

Efter mycket möda lyckades han ta sig upp till övervåningen och började städa lite, men då hittade han några tomma ölflaskor.

– Jaha! Är det detta ni kallar att jobba!? Och inte ens en droppe kvar!

Han muttrade vidare för sig själv, och jag hörde honom mumla något om att göra “afrikanskt apelsinte – varmt och gott”. Sen lade han till:

– Dricka kall öl mitt i vinterkylan… konstiga människor. Om det bara fanns en liten, liten bulle kvar, då hade allt varit perfekt. Det är ju faktiskt Kanelbullens dag i dag. Är det ingen som vet det?

Ja, inte lätt att vara Lill-polare en blåsig dag utan bullar – men charmig, det är han som alltid.