... dina symboler här ...

Passa er bara!

Passa er!

När jag kom in efter att ha tagit ner hästarna till den lilla hagen, hörde jag gubben och Lill‑Polarn springa runt och muttra inne i huset. Det var omöjligt att avgöra vem av dem som var mest upprörd.

Plötsligt dök Lill‑Polarn upp – släpandes på min pappas gamla pilbåge och en pil! Pappa hade köpt den i Kongo för prydnad, inte för att användas. När jag var liten brukade han dessutom säga att pilarna var doppade i gift, just för att min bror och jag inte skulle försöka provskjuta dem.

Lill‑Polarn var dock förargad bortom rim och reson och lyssnade inte på något jag sa. Det enda jag lyckades förstå var att någon hade ätit upp hans jordgubbar(!).

Jag följde med ut för att se vad han höll på med – och där står han, balanserandes på en gammal karamellburk, med pilbågen spänd och blicken fokuserad.

– Ska du skjuta!? …Gräslök?? frågade jag förskräckt.
– Ja! Rådjuren äter ju upp mina jordgubba! Det är väl ingen som vill springa runt och lukta gräslök heller!

Två till mig..

Lill-polarn plockar smultron

I morse var det full fart i köket! Gubben fyllde år, och Lill‑Polarn for runt som en virvelvind för att ordna kaffe på sängen. Men mitt i allt såg han plötsligt väldigt bekymrad ut.

Det visade sig att han hade råkat vräka i sig muffinsen som låg i påsen på bordet. Inte vilka muffins som helst heller, utan de där stora med extra chokladbitar i – de som egentligen var tänkta till gubben (eller snarare: “bara till Lill‑Polarn”, om man frågar honom).

Hade jag inte varit så stressad till jobbet, hade jag nog passat på att retas lite om hur deppad gubben skulle bli när han upptäckte att födelsedagsmuffinsen var slut. Lill‑Polarn såg dock så förtvivlad ut att jag knappt hade hjärta att säga något. Jag misstänker att muffinsen inte smakade fullt så gott längre…

För att lugna honom skickade jag ut honom för att plocka smultron. En stund senare ropade jag ut genom dörren och frågade om han hittat några. Då hörs bara hans lilla röst på avstånd:

– En till gubben… två till mig… en till gubben… två till mig…

Babe!?

babe

När jag kom hem i dag hadeLill-Polarn varit ute med Pepper. Det går ju så mycket lättare nu när han inte behöver koppel längre. Pepper kommer rusande så fort man ropar, och om han inte ser en blir han rädd och drar järnet mot dörren – så nu kan vi äntligen ha ytterdörren öppen igen utan att oroa oss.

Lill-Polarn hade tydligen passat på att visa PepperTobias trädgård och stallet. När de kom dit fick han syn på att det stod “Babe på dörren. Ögonen blev stora som tefat.

– Wow! Det måste ju vara här Esmeralda bor! Hon är ju världens finaste babe!

Han hade alltså trott att Esmeralda – hans kära docka – bodde i skåpet här hemma, men nu trodde han sig hitta hennes “riktiga” hem. Jag försökte förklara för honom att vår gamla gris hade hetat Babe, och att det var därför namnet stod på dörren.

Men Lill-Polarn såg alldeles besviken ut.
– Jaha… då får jag väl gå hem och ge blommorna till Esmeralda då.

Och så lommade han iväg med sina små blommor i handen, medan Pepper glatt skuttade efter.

 

Platt fall

Platt fall

I dag har det verkligen varit synd om Lill-Polarn. Han har haft en riktig tykobrahedag från morgon till kväll!

Det började med att han skulle gå ut och vattna blommorna, men halkade på en äcklig brun snigel som kröp runt på trappan. Efter lite jämmer och gnäll fick han komma in och få plåster på knät – och försökte förstås tigga till sig bullar från gubben samtidigt. Det gick inte så bra… i stället fick han en stor tallrik gröt, som han snabbt dömde ut som snigelkoncistens.

Gubben står fast vid att Lill-Polarn måste äta nyttigt (han som själv lever på bullar och O’boy!), så gröten fick han allt äta upp. Efter det tänkte han muntra upp sig lite och gick ut till drivbänken för att kolla hur långt squashen hade vuxit.

Han vinklade försiktigt upp glasskivan och stöttade den med en pinne som han flyttade längre och längre upp för att se bättre. Men mitt i allt susade Pepper förbi som en virvelvind – och Lill-Polarn tappade taget!

Som tur var hade han inte hunnit äta så mycket gröt, för nu hamnade han mellan rutan och gräset med benen i vädret. Shakira såg vad som hände och sprang snabbt efter gubben som fick komma till undsättning.

När allt väl lugnat sig sa gubben tröstande:
– Kom så går vi in, så ska du få en morot!
– Neeeeej! Jag vill ha en bulle!

Jösses! Vilket kraftpaket!

Jösses! Vilket kraftpaket!

Usch! Jag haderiktig sovmorgon i dag, och det är bland det värsta jag vet. Dagen känns alltid så kort när man väl kommit igång. Lill-Polarn däremot tyckte det var kanon – han kunde ju härja fritt utan att jag spände blicken i honom.

Frukosten blev som vanligt lite… egenartad när han fick bestämma själv: bara kakor och bullar! Han tog det som en högtidsdag och satt där nöjt smulandes medan han planerade dagens upptåg.

Efter frukosten hade han busat runt en bra stund med Pepper, och till slut bestämde han sig för att katten nog kunde få gå ut “som stora katter gör”. Han tyckte det var tråkigt för Pepper att bara använda lådan. Eftersom Lill-Polarn vet hur noga jag varit med att hålla koll på Pepper första tiden, tog han det säkra före det osäkra och satte på kopplet – “så han inte försvinner eller jagar de stora katterna”.

Pepper var överlycklig över att få gå ut! Han for fram som ett litet raketpaket, jagandes flugor och löv. Lill-Polarn däremot, han var inte riktigt beredd på Peppers enorma språng. Det slutade med att han flög efter som en liten vante i snöre och ropade:

– Jösses! Vilket kraftpaket! Jag måste in och äta fler bullar så jag orkar hålla honom!