... dina symboler här ...

Koncentration… höger….vänster

Koncentration... höger....vänster

Jag hade tänkt unna mig en riktigt härlig sovmorgon i dag – men som vanligt gick det sådär. Vaknade tidigt ändå. Både jag och gubben är lediga en vecka, så jag hoppas verkligen att vi kan få klart dammbygget nu när vi har tid på riktigt.

Jag tog ner hästarna på tomten så de står precis under mitt fönster och betar. Det är något så rogivande med ljudet av hästar som äter friskt gräs på morgonen, särskilt när solen just börjat kika fram mellan molnen. I år har vi verkligen haft gott om bete, så det känns nästan som lyx.

När jag kom in igen efter morgonrundan hörde jag livliga röster från vardagsrummet. Lill-polarn höll ett talande “tränar-pepp”-snack med lilla Pepper:

“Koncentration… höger… vänster… och labba till!”

De båda var så fokuserade på den lilla bollen att de inte ens märkte när jag kom in. När jag frågade vad de höll på med, fick jag bara en blick som tydligt sa ”herregud, häng med lite”.

– Jag förbereder Pepper för den stora världen! deklarerade Lill-polarn.
– Vi kan ju inte släppa ut honom förrän han blir som en tiger. Så kom igen, Pepper – höger… vänster!

Pepper slog koncentrerat med tassen på bollen, och Lill-polarn nickade godkänt. Sedan log han snett och lade till:

“När du blivit bättre tränar vi på Micael… höger… vänster… bang bang!”

Jag bestämde mig för att inte fråga mer just då – möjligen efter nästa kopp kaffe. Det är nog säkrast.

Kolla så långt!

Bruuuuuum!

Usch, i dag blåser det riktigt ordentligt och himlen har börjat mörkna mer och mer. Snickaren har precis åkt hem, Micael är på väg till Fredric, och jag tänkte passa på att vila mig lite nu när huset blir tyst. Huvudet molar, och en stunds lugn skulle verkligen inte skada.

Lill-polarn däremot var långt ifrån redo för vila. Han hade tagit ut pappas gamla leksaksflygplan – det där han hade när han var liten – och stod vid gropen och brummade för fullt. Det är faktiskt rätt skönt att han kan roa sig själv ibland, även om man blir lite matt på alla hans uppfinningar och infall.

Jag bestämde mig för att ta med en kopp kaffe ut och sätta mig med honom en stund. Tänkte att vi kunde kika på blommorna i gropen och planera om något borde flyttas eller delas.

När jag kom ut stod han fortfarande djupt koncentrerad, helt uppslukad av sitt “flygplansuppdrag”. Han märkte inte ens att jag kom förrän jag ropade:

– Hej, Lill-polarn! Men vem har plattat till blommorna så där?

Han vände sig stolt om och svarade:

– Det är en landningsbana! Kolla hur långt planet kan flyga!

Han kastade iväg planet med ett triumferande “bruuummm!” – och precis i det ögonblicket for Shakira förbi.

– Oj, Shakira… förlåt!

Sicken liten!

pepper

Lill-polarn var lika överlycklig som Micael över den nya familjemedlemmen. Båda har tyckt att det känts riktigt tomt efter Fimpen, så när lille Pepper äntligen flyttade in var det som om hela huset fick tillbaka lite av sin välbekanta energi.

Det var dock svårt att säga vem som var mest ivrig – Micael, som gick runt med ett lyckligt leende hela dagen, eller Lill-polarn, som hade fullt upp med att “se till att Pepper trivdes ordentligt”.

Pepper själv såg mest ut som:

“Shit! Var har jag egentligen hamnat? Hund, katt och en konstig snattrande figur… och jag anar att konstigheterna nog inte slutar där!”

Han satt länge på soffkanten och bara spanade på allt och alla, med stora ögon och ett uttryck som verkligen sa hjälp. Men man såg också hur nyfikenheten började glittra till – särskilt när han insåg att soffkanten faktiskt är riktigt go att sitta på.

Maten hade han däremot inte hunnit smaka på; den där “gamle” (antagligen Shakira) hann visst vräka i sig allt innan Pepper fick chansen. Det var nog lite av en chock för den lilla – men det lär inte ta lång tid innan han hittar sin plats i flocken.

Vi fick en massa goda skratt under dagen när djuren skulle bekanta sig med varandra. Det blev lite nosande, lite fräsande, och en hel del svansviftningar – men framför allt den där välbekanta, glada energin som vi saknat sedan Fimpen lämnade oss.

Och nog känns det redan som att Pepper har samma goa gry i sig. 

Finns det en skatt?

Oj! Vad spån

Precis när jag klev ur bilen i eftermiddags hörde jag Lill-polarn ropa från gården:

“Men oj vad mycket spån! Och där ligger ju ett papper med hieroglyfer!”

Han lät så uppspelt att jag genast gick för att se vad som stod på. Där låg han – på rygg, med kvasten ovanpå sig – efter att ha blivit lite för ivrig i upptäckandet.

Micael kom fram och böjde sig ner för att titta, och såg att det rörde sig om gamla boksidor, antagligen från en bibel. Texten var snirklig och gammaldags, så det var inte konstigt att den såg mystisk ut.

Men för Lill-polarn fanns det ingen tvekan: det här måste vara en skattkarta! Han var helt säker på att han hade sett ord som “tjuvar” och “guld”, och drog snabbt slutsatsen att det måste finnas en gömd skatt någonstans på gården.

Han började rusa omkring planlöst tills Micael hejdade honom och föreslog att de skulle “strukturera upp letandet” – och såklart hämta en ficklampa. Lill-polarn susade iväg som ett skott.

Under tiden ritade Micael till några extra streck på “kartan” och gömde sin chokladkaka (och en guldpeng i plast, för dramatikens skull) i en gammal ventil vid skorstenen.

När Lill-polarn kom tillbaka började skattjakten på riktigt. Han lyste, krafsade, klättrade och förde anteckningar – tills han till sist ropade lyckligt:

“Jag hittade den! Jag hittade skatten!”

Sedan rusade han raka vägen in till Esmeralda för att berätta. Enligt hans version hade han “hissat sig ner i skorstenen och korsat farofyllda balkar” innan han till sist kom åt det gömda guldet.

Till Esmeralda

syr

När jag kom hem i dag möttes jag av smäktande ballader och en mycket entusiastisk Lill-polare som sjöng med för full hals. Han hade upptäckt Julio Iglesias på YouTube och bestämt sig för att öva upp “en röst som rinnande sav” – så att Esmeralda skulle bli alldeles trollbunden.

Och skulle hon mot förmodan inte gilla själva sången, ja, då hade han naturligtvis fixat backup.

Backupen visade sig vara min chokladkaka med jordgubbar – “Sommar Limited Edition”! En chokladkaka jag sparat till ett riktigt guldläge. Men enligt Lill-polarn låg den ju bara och skräpade vid datorn, och han tyckte jag borde vara glad att han hade “städat undan” och gjort fint till jag kom hem.

Mitt i all dramatik måste jag erkänna att han faktiskt såg rätt söt ut, där han stod och sydde på små hjärtan på min sjal. Planen var att ge den till Esmeralda i kväll, tillsammans med chokladen och sången.

Men idyllen sprack när jag fick syn på Tequila Rose-flaskan på bordet. Jag stelnade till.

– Glöm det, Lill-polarn! sa jag snabbt.
– Jag har hällt ut innanmätet och fyllt med vatten ju! Ville att det skulle se fint ut till Esmeralda!
– Shit… min likör!