... dina symboler här ...

Stentrappan

Jag har haft riktigt oflyt med mitt trädgårdsland, det som verkar trivs bäst är alla mödarsniglar. Usch de finns i mängder och jag har tyckt att de har varit vidriga att ta i. Men nu skall de reduceras har tröttnat på att få allting uppätet. Det har regnat så mycket denna sommar att jorden har runnit i väg, så jag får lösa det med stenar och göra olika avsatser. Har på börjat trappan och skall bygga vidare med stengångar, det går sakta men säkert framåt. Jag hoppas det kommer ett par fina dagar till så jag slipper stå i regnet och jobba. Skulle behöva köpa riktig jord för det är fortfarande lite för mycket gödsel som skulle behövt bränna lite till.

Jag har hållit på att och hoppat ner varje gång jag skall hämta potatisen eller löken, så det kändes kanon att kunna ta trappan ner. Jag kan visserligen gå runt men oftast ids jag inte detta utan hoppar istället. Tänkte jag skulle få det mesta klart innan hösten, då de har utförsäljning på blommor och buskar. Det hade varit kanon att få plantera ned så mycket som möjligt så det blir fint till nästa vår. Har tryckt ner mossa i mellan stenarna för det binder ihop väldigt bra och ser lite trevligare ut än bara jorden.

Mossan brukar ta sig ganska bra så jag får hoppas på det bästa
denna gången med

Regn igen!

Okey ännu en regnig dag på min krympande semester, jag har visserligen massor av saker som behövs göra inne, men jag känner att det lika gärna kan vänta tills jag börja jobba igen. Gubben bygger och målar så fort han kommer åt på uteplatsen och jag springer runt och fotograferar. Det kan man kalla jämn och fin fördelning. Han är snart klar med sidorna och då tänker han bygga ut lite till så grillen får en egen avdelning. Det är jätte mysigt att sitta där och det är skönt när sidorna kommer på plats. När det var som varmast tyckte kompisarna det var skönt att det inte var sidor, men som jag misstänkte så varade den värmen inte så länge och somrarna är mera svala än varma. Tycker vi är garderade med fläktar och infra element .

Så medan gubben passade på att måla igår, så tog jag lite närbilder med kameran. När Elvy var och tittade på olika kameror häromdagen så passade jag på att kolla in olika tillbehör till min kamera. Medan jag stod där och kollade frågade en expedit om jag behövde hjälp? jag förklarade att jag tyckte min kamera var lite Lotto aktigt när jag tog närbilder. När jag sa att jag hade en Canon PowerShot, höll han på att fullständigt baxna och fråga om jag var ute efter att fotografera micro partiklar. Jag hade glömt att dra zoomen på det lägsta innan jag ställde in den på blomman som är närbild. Därför upplevde jag kameran som lite lotto aktigt. Han tyckte också att bruksanvisningen till kameran var utförlig och bra och tyckte att jag skulle ta och läsa igenom den ordentligt. Snacka om att jag kände mig dum, så typiskt mig, har alltid för bråttom med att testa innan jag läser.

Jag är inte speciellt förtjust i småkryp och det kändes bra att titta på displayen hur nära jag var utan att behöva vara nära dem. Annat när man hade system kamera och behövde krypa nära. Gick runt och fotograferade ditt och datt och någon mer lotto känsla blev det inte.

Här är min Eurasier Shakira som står och spejar på sin favorit plats. Hon har överblick över vägen som ligger en bit ner och tycker det är kul när andra hundar går förbi. Shakira är 9/5 månad nu och vi väntar på att örat skall resa sig. Hon är världens godaste hund, så snäll och lättlärd och hon tycker det är roligt när jag fotograferar så hon kan vara med och snoka. Så även om inte örat reser sig så tycker jag hon är kanon fin och vi skulle vilja ha en Eurasier till. På bilderna här nere så leker hon med Rosas föräldrars lilla toypudel på 3/5 månader.

Smulan var som en liten blixt och Shakira får springa så fort att örat ställer sig upp. Det var inte det lättaste att ta kort på den lilla mini raketen och jag fick flera kort som bara bestod av gräsmatta. Smulan tyckte Shakiras svans var härlig att bita och dra i och det såg lite roligt ut när Smulan hängde sig kvar när Shakira gick iväg.

 Okey ännu en regnig dag på min krympande semester, jag har visserligen massor av saker som behövs göra inne, men jag känner att det lika gärna kan vänta tills jag börja jobba igen. Gubben bygger och målar så fort han kommer åt på uteplatsen och jag springer runt och fotograferar. Det kan man kalla jämn och fin fördelning. Han är snart klar med sidorna och då tänker han bygga ut lite till så grillen får en egen avdelning. Det är jätte mysigt att sitta där och det är skönt när sidorna kommer på plats. När det var som varmast tyckte kompisarna det var skönt att det inte var sidor, men som jag misstänkte så varade den värmen inte så länge och somrarna är mera svala än varma. Tycker vi är garderade med fläktar och infra element .

El till uteplatsen

Gubben har slitigt som ett djur för att få så mycket som möjligt klart på uteplatsen. Hans semester tar slut snart och så nalkas hans 50 årsdag. Någon 40 års kris hade han inte men han har allt varit lite små knasig alt närmare 50 årsdagen. Det har varit stört omöjligt att få in honom och jag har funderat på om jag skulle ta och ställa ut en säng på uteplatsen. Tobias vår äldste son har dragit ut el och haft vilda diskussioner om vad man kunde ha för prylar där ute. Än så länge har det stannat i normala grejer som lampor och fläkt. Men man kan aldrig vara helt säker.

Det var ett tungt jobb att hacka upp en ränna, så vi fick ner elkabeln. Tobias drog klart all el så det bara var att koppla på när rännan var klar.

2 fläktar med belysning och en vanlig lampa blev det till slut och lite vägguttag till radio och annat. Vi fick ett jätte fint träbord av Roger som passade in jätte bra, så nu är det växter och att sätta upp resten av bräderna kvar.

Min gryta

Jag läste i Lottas blogg om deras resa ner till Skåne, där de gick runt i gårds trädgårdarna. Hon hade tagit ett så vackert kort på en murad planterings bord. Den liknar väldigt mycket den gamla skorstenen med sin kran och gryta som jag har nere vid stallet. Jag tror de har kokat frukt där en gång i tiden. Vi hade tänk att bevara den och göra någon form av grill plats, men den har rasat så mycket i år att det är bättre att ta vara på det som går och då är ju ett murat planterings bord ett kanon alternativ. Vi har också massa grejer som ligger till ingen nytta så jag började släpa ut grytan igår och idag har jag planterat och satt i blommor.

Det hade varit kanon om jag kunde hitta på något med den gamla skorstenen och grytan, känns lite trist att det har blivit så dåligt.

Jag får sitta inne en liten stund för jag har lite svårt med värmen, tänkte passa på att surfa en stund och titta om jag hittar lite inspiration till min trädgård. Så här blev slutresultatet av att jag läste i Lottas blogg och började rota fram gamla ting.

Åkrabergs trädgård

I dag åkte vi till Åkrabergs trädgård, det var dammdag med dammspecialisten Per Schyllander från Aqua Interiör. Vi funderar på att bygga en liten damm på platån och är lite osäkra på vad man behöver och hur man löser det med ett vattenfall. Jag tror det blir lättare att få inspiration när uteplatsen är klar.

Där den blå vattenkannan står funderar vi på en damm. De färdiggjutna dammarna är fina men lite dyra för oss just nu, så vi får försöka lösa något med dammduk. De hade byggt upp en damm som såg ut att ha varit en gammal sandlåda och det är ju ett alternativ. Sen har vi en jätte stor gjutjärnsgryta på vår tomt som inte funkar att ha blommor i, vattnet rinner inte av och det blir rena lervällingen i den. Det är bara brännässlorna som trivs i den och det har vi fullt av så det vill vi inte ha mera av. Men man kan sätta en sådan här ful gubbe i den med dimma, det hade ju varit lite tufft.

 Det fanns mycket fina blommor och växter att titta på och vi passade på att köpa blommor till en jättekruka som vi har på framsidan av huset. Vi gick också in i Minibyn Nasareth och tittade på de fantastiska byggnaderna. Vilket jobb de har lagt ner på byn.

 När vi åkte hem tog vi gamla Kungsbacka vägen, det är lite roligare att titta på hus och gårdar än att åka på motorvägen. Ibland har någon loppis längs vägen och det är ju alltid kul att titta på. Det blev ingen loppis denna gång med den här fina bron kunde jag inte låta bli att ta kort på. Detta är Löftabro mellan Väröbacka och Frillesås.