... dina symboler här ...

Stressad

Claes-Olof sa i morse att vi kanske skulle få besök på söndagen, fick en rejäl rotations kick och rusade ut och började såga upp alla småträd och röjde upp grenar som låg ut spridda överallt. Vi har satt igång flera projekt och alla verkar lämna en massa grenar, bråte och annan skit. Det är roligt att ha flera saker på gång samtidigt bara man får tummen ur att röja upp också efter sig, det har det väl varit lite dåligt bevänt med det biten här, så att vi skulle få besök det var den bästa medicinen att lösa uppröjningen.

 Den här lilla sågen som heter Alligator från Black and Decker är kanon, den tar riktigt stora grenar eller mindre träd och den är lätt att använda. Motorsåg är inte riktigt min grej, jag har provat men jag får den bara att studsa och det känns som jag skall tappa kontrollen och riskera att förlora kroppsdelar, så den lilla Alligatorn är perfekt för mig.

Claes-Olof åkte till Uddevalla och hämtade ett lass hö och besökte sin mamma. Jag fick den här fina påskkärringen i present. Handgjord från Kasma collections.

 Claes-Olof och Roger påbörjade bygget av uteplatsen. De hann otroligt långt (3 stolpar, en himla massa snack och ölen bör vi inte räkna). Nej jag bara skojar det är bra att de är noggranna och den första biten är väl alltid lite knivig, sen brukar det gå med en rasande fart. Jag ser verkligen fram emot att få en riktig uteplats med en hammock och allt. Tobias vårar äldste son kan ju dra ut el, han håller på att utbilda sig till elektriker. Det har nog inte slagit honom ännu hur mycket el arbete den här gården är i behov av och det är kanske lika bra det så han inte flyttar i förtid.

Det skall bli spännande att se om vi får besök i morgon eller om jag har flängt runt här helt i onödan? Nja jag hade varit tvungen att röja här oavsett och nu är det gjort. Känns kanon och avslutningen blev att gubben köpte pizza.

Häck

Gubben och jag röjde färdigt de sista hallon slyet på den sektionen i dag, sedan har vi på muren och andra sidan kvar, men det får nog bli nästa år. Vi tänkte att vi skulle försöka göra ett soldäck på platån i år, det ser för bedrövligt ut där. Vi åkte till plantagen och tittade runt på olika buskar som vi kunde ha som häck ner mot vägen, slippa insynen och ha något stopp för Shakira även om hon är duktig att hålla sig på tomten så kan det gå snabbt om hon får för sig att springa ut.

Såg de här söta krukorna, kunde bara inte motstå att köpa dem. Det skall bli spännande att se om det kommer upp några kryddor, annars får jag väl ta ned dem till Rosa hon får ju allt att växa.

Vi köpte 6 Klasespirea som bli ca 2m och är rosa och 5 Bukettspirea ca 2m höga. Jag hoppas det kommer bli jätte fint och utanför dem har vi syrener som hade klarat sig från att kvävas av hallon slyt, de satte jag för flera år sedan och de är fortfarande jätte små, så de fick stå kvar.

 1. Klasespirea – Foto: Kenneth Nilsson 2. Hittade denna bild på Fotofinnaren

Här är linslusen nummer ett , tror han håller i en hallon rot. Han tror att man skall få den uppfattningen att han har jobbat mest, men det kom en kille gående förbi på vägen och började skratta. Jag stod och slet med att kratta ihop all sly medan min gubbe och Roger satt på backen med varsin öl. Som sagt en riktig klassiker, jag är ganska liten till växten men gubbarna är desto större och han tyckte det såg så roligt ut.

Rot källaren

Tog mig en titt på våra rot källaren, vi har 3 stycken och man blir fascinerad av vilket arbete de har lagt ner när de byggdes. Tak stenarna är hur stora som helst och man funderar hur de har lyckats få dit dem. I de flesta källarna finns det sten bänkar och det ligger gamla flaskor kvar sen den förra ägaren. Skall erkänna att jag tycker de är läskiga att gå in i och jag är glad att barnen är så stora så de är inte intresserade av att leka i dem. Den rot källaren som är under vårat hus behöver vi nog byta balkarna i, det har blivit en liten nerförsbacke mellan vårat stora rum och datarummet.

Det finns ett talesätt som säger att kameran ljuger aldrig men jag vete tusan det. På det första kortet hade jag kunnat tänka mig att besöka källaren, men definitivt inte på den andra och vad tänkte de på när de satte låset på insidan av dörren? Går dörren i baklås så kommer man ju inte ut, gluggarna är alldeles för små för att man skall kunna ta sig ut den vägen.

1. Tagit med blixt, ser lite pittoreskt ut.  2. Ser ut som en fängelsehåla. 3. Charmigt lås.

Här är den som är nere vid hagen det har stått ett förråd här en gång i tiden och denna är våran största källare.

Denna är det första man ser när man kommer på uppfarten. Den stora fina björken har vi sågat ner, den hade börjat luta och vi var rädda att den skulle falla på huset. Trädfällaren som kom hem till oss sa att det inte var någon risk oftast ser de större ut än vad de är. Däremot vägrade han gå upp i kastanjen som han misstänkte vara rutten inuti. Han fick helt rätt när stormen Gudrun fällde den på två röda.

Sökte runt på nätet efter rotkällare och fann den här bilden. Jösses så gulligt det är annat än mina det. Den här hade jag vågat gå in i.

Eko Jordkällaren

Lekstugan

Har tagit bort den gamla halvfärdiga lekstugan och rensat längst muren, jag hade tänkt köra en massa lass gödsel idag men åk gräsklipparen strejkade så det blev till att såga väck grenar på det omkull välta trädet och rensa längs muren istället. Positivt för ryggen när åk gräsklipparen strejkar men riktigt frustrerande för mig när jag får avbryta och göra annat, det känns lite som jag står och stampar och aldrig blir klar.

Men det blev riktigt bra när jag fick rensat bort på gräsmattan eller mossmattan är nog ett bättre ord, för grässtråna kunde man ju räkna på en hand. Bäst att göra klart trädgårdslandet först innan jag rensar mossan annars tror gubben att jag ökat ut hans potatisland och sätter potatis för fullt när han bara ser jord över allt.

Mitt land kommer nog att bli kanon när jag blir klar, tycker det ser riktigt lovande ut redan nu. Roger kom ner och undrade om vi verkligen skulle ha hela gropen till trädgårds land? Så himla stort är det inte med tanke på att hälften kommer bli potatisland.

Här ligger gamle Busen och solar sig, synd att det blåste och var så kallt idag. Fast lite sol han jag allt med innan det kom snöblandat regn.