... dina symboler här ...

Ledsamt!

Elvy ringde mig och var så ställd i eftermiddags. Vår före detta hyresgäst som bott här i 3 år hade dött. Hon ville försäkra sig om det verkligen var rätt? Han skulle precis fylla 46 år. Det verkade vara  hjärtat som sa stopp. Hon hade läst detta på Facebook!

Känns bedrövligt att hans före detta tjej som jag bodde hos när jag var 15 och känt i så många år inte ens brydde sig om att ringa. FN att behöva få reda på sånt här via Facebook! Dåligt!

Vi hade tänkt rensa våra land och ta en sväng med hästarna, men vi skjuter upp det till i morgon. Just nu känner ingen av oss för att göra något.

Gathenhielmska kulturreservat

Mådde lite pyton i går och var ganska trött när jag kom hem från utflykten på Sjöfartsmuseet. Jag är enveten som en bäver när det gäller tabletter och tar bara om det är absolut kris. Vilket var i går så Elvy fick köra, fast skall jag vara helt ärlig avskyr jag att köra i stan. Undviker det helst helt. Men vi fick se massvis av skepp och rolig information om medikament och olika lagar som gällde på den tiden.

När vi kom ut promenerade vi runt och tittade på Majornas riktigt gamla hus. Jag har sett skeva hus i mina dar men en del som var här inne slog nog rekord. Byggnaderna är från 1700-1800 talet och väldigt vackra att se på. Mycket kringelikrokar och utbyggnader. Området är inte så stort och det skapades 1936. När staden hade planerat rivning och nybebyggelse. De blev omfattande protester från stadens invånare.

Men som sagt! Husen är riktigt skeva och man funderar på hur de ser ut på insidan.”Reservatets dag är ett årligt evenemang som brukar inträffa första söndagen i september”  Det kan vara något att hålla koll på.

Precis innan vi var på väg att åka hem ringer Elvys ena dotter och ville ha skjuts från Liseberg. Hon hade vunnit lite!!!! och ville ha bär hjälp. Jag fattar det inte! Hur tusan kan hon och hennes tur kompis vinna så mycket på en gång! Vad är knepet? Jag kommer alltid fattig hem från Liseberg. Bär hjälp? Inga problem jag och Elvy hjälpte henne gärna med att reducera hennes tunga lass.

Sjöfartsmuseet

Vi var på sjöfartsmuseet idag. Elvy menar på att vi var där med skolan, men då måste jag ha varit sjuk eller kort och gott ute på vift. Jag gillade verkligen akvariumen men tyckte byggnaden för övrigt var väldigt dåligt upplyst. Nu hade de stängt av översta våningen så det kanske var därför vi upplevde det väldigt trångt och lite väl mycket blandat på ett ställe. Just nu är jag på tok för trött att gå igenom alla bilder så det blir bara på fiskarna.

När vi hade saltvattens akvarium så hade vi sjöhästar, de är så himla fina att se på där de glider fram. Det som ser ut som ett ufo är en krabba av något slag. Den gula ko fisken blev Elvy hel såld på, den vände riktning så fort hon petade på rutan. Egentligen var det tur att de var lite trångt på museet, det blev att vi gick ut och promenerade vid Gathenhielmska kulturreservatet (Riktigt gamla byggnader) Mer kommer i morgon. 

Fyndat

I går hade jag en liten ego dag. Behövde egentligen åka till RK men får ta det idag när jag kommer från jobbet. Jag fick ett jättesött kort av  Lisa-olsi för skotten och det värmde mig. Har blivit kallad igen av facket för förhandling angående att min chef inte följer kollektivavtalet. Det har dragit ut på tiden och det suger energi som tusan. Jag är imponerad över de som verkar kämpa in i det sista över felbehandlingar och framför allt tunga byråkratinstanser som försäkringskassan och dylikt. Sedan trivs jag på mitt jobb men en del har missuppfattat vad en städerska skall göra och behöva stå ut med. Så der har varit en tid med en del tugg på jobbet som jag gärna hade varit utan.

Elvy kom glad och pigg idag så det blev RK och fika. Fick verkligen fyndat idag. Köpte ett par stört sköna byxor för 10 kr, ett stort överkast som jag tänkte ha ute om det blir lite kyligt eller bara vill fika i grön gräset, det kostade också bara 10 kronor och gick under benämning hundfilt? Sedan har jag blivit förtjust i riktigt gamla filter, de är tunna men otroligt varma och denna var inte stickig utan riktigt mjuk. Den kostade 20 kronor och kommer att hamna i mammas gamla soffa. Det sista jag köpte var väl egentligen en filofax pärm som jag tänkte scrappa lite små tankar i. En liten samlingspärm på smått och gott. Jag skrev små notiser nästan varje dag i ett år när sönerna var små och klistrade in små Disney bilder. Riktigt roligt att läsa idag.

Vilket väder!

Pepper

Ojoj! Vilket underbart väder. Jag rakade Beethoven igår, han hade så mycket lång päls kvar och jag såg att det började irritera honom ordentligt. Han blev överlycklig över att bli av med sin päls och stod hur snällt som helst. Bellman däremot var väldigt rastlös och blev väldigt störd över trimmen. Eftersom det var onsdag och Elvy var på väg upp, tyckte jag det var smidigt om vi kunde raka Bellman idag. Han är lite rädd för trimmen och tycker det är vidrigt när det blir en päls hög vid fötterna när man klipper. Men jag hade nästan klippt klart ena sidan när Elvy kom. Så det gick riktigt smidigt och fort.

När vi släppt ur hästarna i lilla hagen så grävde vi klart potatislandet. Så nu är även de sena potatisen satta och det mesta av brännässlorna borttagna i köksträdgården. Nu börjar man verkligen se hur allt växer och peppar peppar så verkar det mesta vara på väg upp. Jag är väl mest spänd på majsen och Elvy över sina blomkål. Sen satt vi bara och njöt vid dammen och dess porlande. Hoppas verkligen på flera sådana här goa dagar.

Liten skogsväxt