... dina symboler här ...

Naturhistoriska museum i Göteborg

Idag tog jag och Elvy en tur till Naturhistoriska museum i Göteborg. Vi kom dit precis när de öppnade men det var fullt av barnfamiljer. Jag Tycker det är lite si så där att fotografera uppstoppade djur, men en del såg så fina ut att det blev ett par kort. Det syntes ganska tydligt på glaset vilka djur som barnen tyckte mest om. Blev lite förvånad över att de var så många barn som tog kort, de var lite smartare än mig som glömde ta kort på vad det var för djur jag fotograferade.

Av och till så har jag fladdermöss uppe på loftet ovanför stallet. Jag försökte hitta vilken sort det var men det fans så otroligt många, det var i alla fall ingen vampyr! De var mycket mindre, riktigt fjuttiga faktiskt. Läste på nätet att en del fladdermöss är fridlysta och att man inte fick täta husen om de hade byggt bo. En familj hade fått dispans att täta sitt hus för de var överallt, i sängen, köksskåpen o.s.v  Lätt för kommuner att gasta fridlyst om de inte
är drabbade själva. Jag hade smällt av om de befann sig inne i huset. Stall loftet går väl an!.

Vi hade kanon trevligt och jag har inte varit på Naturhistoriska sen skoltid. Härligt att gå runt i den gamla knarriga byggnaden med sina sittbänkar mellan montrarna. Byggnaden är från 1833. Den stora Malmska blåvalen som man kan gå in i, strandade i Askimsfjorden i södra Göteborg 1865.  Den permanenta utställningen har till stor del inte uppdaterats sedan 1970-talet.  Vi passade på att strosa runt på Linnégatan och käkade glass i det fina vädret.

Riskullaverket!

Elvy tipsade om att det skulle vara rundvandring på det nya kraftverket vid Riskulla. Vi tänkte att vi skulle förkovra oss lite på våra kärring träffar. Elvy brukar ha ganska god koll på vad som händer runt omkring. Jag får säga att jag är riktigt imponerad på allt jobb personalen på Mölndals Energi har lagt ner för att det skall vara trevligt för alla. Det var gott om positiva representanter som svarade på frågor och berättade hur saker fungerade.

Göta Petter var stort det var! Det var 8 våningar med gallergolv, så vi blev förvarnade att man kunde få svindel om man tittade ner. Det kändes lite äckligt i början men gick ganska snabbt över när man tittade på alla konstiga rör och mätinstrument. Jag frågade om det var för värmen, men han menade att det var delvis så men också att det är vanligt byggsätt på sådana här ställen. Han tyckte det var smidigt ” bara stampa lite så åkte skiten ned ett par våningar”

Sedan satte sig Elvy och trampade som en galning för att få till räcklit med el så att båda rader med lampor tändes. Aha! Där fick jag förklaring på varför hon ser så utmattad och sliten ut med jämna mellanrum! Så nu vet ni hur Mölndal får sin el! Sedan blev det fika dags och de bjöd på korv med bröd, kaffe och kaka och Natcho med salsa dipp. Mums! Det var fullt av folk och barnen hade jätteroligt. Synd bara att vädret var så kasst! Kallt med duggregn. Mora Träsk skulle uppträda men vi ville inte sitta ute i kylan.

Men vi hade riktigt roligt och det var spännande att gå runt. Ett riktigt stort Tack till personalen på Mölndals Energi för en trevlig tur.

Fräschare idag!

Japp! Då kom en utvilad Elvy upp klar för att sno mitt land som var färdiggrävt! Så vi tog en vända först till Rusta och kollade på fröer. En del påsar kostar bara 4 kr även om det är samma som i blomsteraffärerna.  Jag köpte persiljerot och var på jakt efter majs, men de hade bara majs som skulle förgro. De här söta ”visserligen reklam tyg väskor” men kostade bara 5 kr st. Är kanon käcka om man skall ge bort lite fröer.  Hua vi höll på ganska länge idag så det blir till att lägga sig tidigt. Elvy skall bara fixa lite mera fröer och jag behöver köra ner resten av gödslet så är även jag klar med mitt land.

Elvy var lite väl optimistisk!

Ojoj! Elvy kom upp och skulle gräva klart landet, när hon lade världens pizza! Shakira såg helt chockad ut och tittade på mig som ” Vilket sätt ” Strongt att Elvy försökte trotsa migränen med att gräva! Det blev tabletter och direkt till soffan för hennes del. Jag passade på att göra inlägget om kameran medan Elvy vilade. Det blev att Elvy fick åka hem medan jag grävde vidare, hon gör ett nytt försök att komma upp i morgon. Hon ville ha den lilla trädgårdslandet istället?! Undrans om det kan bero på att det är färdiggrävt? Ärligt talat så tycker jag det är ganska rogivande att gräva och snart har vi grävt klart för i år.

Lite av varje :)

Det blev en kärring onsdag med lite av varje i dag. Jag hade varit hos tandhygienisten och funderade på om jag skulle köra direkt till Elvy. Tur jag åkte hem! Hann inte mer än sätta på kaffe förrän jag ser Elvy komma körandes i backen. Vi hade tänkt gräva färdigt men tyckte det var bättre att hjälpa Micael nu när det regnade. Vi hjälpte honom med att städa bort all puts så han kom igång med att måla fönstersmygarna. Hall tapeten var inte så farligt dyr så den är beställd, så får han vänta lite med den andra tapeten.

Gubben satte upp röret på planteringshörnan, så nu skall jag bara skaffa hängpetunior som jag skall ha i röret och leta efter hängjordgubbar i de två rören vid uteplatsen. Vi hann med en snabb sväng till loppisen där jag hittade två snidade balkonglådor som jag nog skall ha pelargoner i. Lite trist att det regnade idag, även om vi nu behöver regn. Jag har satt snören mellan de mittersta rören så att bönorna har något att klänga på. Hoppas bara att det håller? De kommer bli 2 meter höga, och blir det så mycket bönor som på Gunnebo så gäller det att jag satt fast rören ordentligt.