... dina symboler här ...

Promenad vid Flabäck

Det är härligt att vara ledig men man blir lite mossig av att sitta inne. Fick med min gubbe idag på en mysig promenad vid Flabäck. Den gamla gränsen till Danmark låg där förut. Sist vi gick här är nog ca 10 år sedan och det har tillkommit mängder av hus. Men de har bevarat gravfältet och den gamla borgen.


Helt otrolig att gränsen låg i Kållered.
Det här huset tyckte jag bara såg för mysigt ut, synd att man inte kan med att fråga hur tornet ser ut inuti. En del hus låg nästan på varandra men annars så har de planerat husen väl i miljön. Flera hus hade massa snickarglädje och väldigt mysiga trädgårdar. Husen ligger mitt bland berg och rejäla sluttningar så det var kul att se hur de hade byggt och utnyttjat tomterna till max. Flera hade udda tomtar som klängde längs husväggar och den här stora tomten på däcket är ju jätte tuff.


Det var lite små kyligt men väldigt uppfriskande med en promenad och desto mysigare när man kommer hem till kaffet. Det är nog väldigt vackert här på sommaren med den lilla sjön och de gamla vägarna. By vägen går härifrån och sedan ner mot Kållereds kyrka och längs vår ena hage.


Jag har haft en härlig dag och önskar er alla ett Gott Nytt År.
 

Trollhättefallet

Elvy ringde mig idag och undrade om vi skulle ta och åka till Trollhättan. Det var fallens dagar och de släppte på vattnet vid olika tidpunkter. Rosa hade liksom mig en del grejer vi behövde gjort på eftermiddagen så vi enades om att åka så vi var framme till 23.00. Tänkte att det skulle vara ett gyllene tillfälle att öva mig att fota i mörker. Har hittills varit katastrof , men på dessa bilderna ser man i alla fall vad det är.


Tog ett par bilder på muren med sina lyktor, den var så vacker att se på. För flera år sedan var vi i Trollhättan med pojkarna och då åkte vi upp med ett gammalt ångtåg.


Jag provade att ta kort med auto inställningarna, natt och manuellt men när jag satte kameran på program automatik så blev korten bäst. Så ett stativ är ett måste, det var inte det lättaste att hålla kameran stilla så länge och stativen är inte så dyra nu. De bästa bilderna fick jag när vattnet började ta slut.


Vad heter denna blomma?

När jag var på Botaniska igår blev jag väldigt förtjust i den här blomman. Klantig som jag är glömde jag kolla vad den heter. På Rosas trädgårds blogg var den en som sa att det var en Blå Boll tistel, men när jag söker på nätet så har den inte de vita bladen runt och det är de som gör att jag tycker blomman är så fin. Om någon vet var den heter, snälla lämna gärna en kommentar med dess namn.

 

Kvarnby

Idag gick jag och Elvy en promenad vid gamla Kvarnby i Mölndal och fotograferade forsen och de gamla husen.

( Mölndalsfallen är ursprunget till Mölndals Kvarnby. Redan på medeltiden utnyttjades vattenkraften till att driva kvarnar och i slutet av 1800-talet utvecklas Kvarnby till ett av Sveriges viktigare industriområden. Pappersindustri, textilindustri och oljeslagerier dominerade. De gamla fabrikslokalerna inrymmer numera företag, museer, hantverkare och konstnärliga verksamheter. Områdets genuina karaktär finns fortfarande kvar. Här sjuder av nytt liv och årliga evenemang med kultur och näringsliv i samverkan.)

Forsen var så kraftig efter allt regnande att vissa bilder blev helt dimmiga och jag hade lite svårt att slita mig från fotograferandet. Jag tittade efter information om kvarnen och fick se på deras bilder att det är belysning vid forsen på kvällen, så det blir till att ta en nattrunda i kväll. Elvy tog några riktigt läckra närbilder på olika blommor. Jag hoppas hon lägger ut dem på sin blogg.


En underbar dag på Liseberg

Rosa och jag åkte till Liseberg vi hade hört att det skulle vara trädgårdsdag där. Vi tyckte det kunde vara kul att få ett avbrott på våra trädgårdar och bara gå för oss själva och njuta. Liseberg brukar alltid ha så fina blomster arrangemang och man kunde ju om inte annat sätta sig och ta en fika.
Oj så överraskade vi blev, så mycket folk och så mycket att se.  Wow så mycket blommor, vilken trädgårds Mecka.

Kön tog bara 20 minuter, hade väntat mig längre tid. Allt folk var på ett strålande humör i det fina vår vädret.

Det var så mycket fina trädgårds dekorationer att se, och de hade gjort det så mysigt i sina små tält. Jag brukar inte samla på broschyrer men här tog jag massor, det var så mycket tips och fina bilder i dem. Här är lite bilder på olika dekorationer.

Katten till vänster var bland det sötaste jag sett, han hade ett sådant härligt förnöjt ansikte. Brix trädgårdar sålde den så en sådan får det nog bli när uteplatsen är klar.

Det var också dekorationer i träden som Rosa missade helt, hon trodde jag hade fått solsting igen när jag plåtade träden. Kunde inte låta bli att plåta dessa killar, de såg så lyckliga ut i träden och verkade ha jätte roligt där de svingade fram och tillbaka mellan träden.

Det var riktigt mysigt att gå där inne och se alla fina saker, så vi tänker göra detta varje år och planera in det lite bättre. Jag har inte hunnit färdigt med mitt land, så det kändes lite bakvänt att köpa växter. Men jag vann 2 blommor på lotter och det var roligt med tanke på att jag aldrig vinner något.

Här är ett fint kort på en nöjd Rosa som också vann en blomma. Hon köpte en hel del blommor och några blommor delade vi på. Det var en tjej som sålde Japanska under blommor som delade upp lökar i olika påsar och gav en extra så det skulle bli jämt, gulligt av henne med tanke på hur mycket folk där var.