... dina symboler här ...

Förfallen ( 236 av 365 )

Förfallen ( 236 av 365 )

Tråkväder idag men hann slänga ut den sista säcken sand, sen kom regnet. Det blev en ridtur i området för att känna av hur de är med det nya fodret. Det var ju när hästarna var nya som vi hade tagit upp veterinären  som konstaterade att de var magra. det har bara varit gammal vana att man fortsatt med fodret för att det varit bra, men Bellman behöver ju absolut inte foder för magra hästar utan snarare foder med lite mera energi.

Beethoven lär behöva mestadels det gamla, han lägger inte på sig så lätt. Efter en vecka så brukar foder byte visa resultat, men det är ändå gott att kolla så det inte sätter sig i skallen bara. men de var fina och lagom pigga. Har gått runt och plockat in krukor och dekorationer för vintern. Funderar på att kalka rot källarens golv i morgon innan jag plockar in det sista prylarna. Vi står i valet och kvalet om vi skall plocka ner fläktarna med de slokande bladen, de rätar ut sig lite om man kör högsta hastigheten. Nej ut och plocka in lyktorna nu.

surt ( 234 av 365 )

surt ( 234 av 365 )

Tog en liten snabb tur med hästarna runt villorna och vid kyrkan. Vi har kört denna slingan när vi testar nya prylar på hästarna eller bara rider barbacka. Monica ville prova rid grimman på Bellman och jag testade om sidepullen var bättre på Beethoven. ( Sidepullen ) Fungerade i princip som en vanlig grimma, sitter ganska löst och Beethoven trivdes kanon i detta. ( Ridgrimman) sitter löst  men tajtare och drar ihop sig lite granna när man drar i tygeln. Bellman trivdes och var väldigt mjuk och lite stöddig i den. Bellman vill gärna ha lite stöd, känna att det är någon som hjälper honom. Tror därför att detta passar honom lite bättre.

Köket

Jag har ju ridit så här förut, men vi har aldrig galopperat med Bellman. Han är otroligt mycket häst när han får fart och betydligt snabbare än Beethoven. Vi måste vara 110% säkra på att få stopp annars är det bara vansinne att ge sig ut. Folk brukar bli bra överraskade över snabbhet, smidighet och framför allt hur in i nordens enveten han är. Respektera man honom inte bör man inte sätta sig på honom. Hästarna är vana att det kan bli lite hejsan hoppsan och tycka det är spännande och roligt. Direkt efter åkte jag till Elvy och vi pratade om att ta upp kärring onsdagarna igen.

Vi har saknat det båda två och då passa på att göra helt klart Elvys sovrum. Hon vill ha ett buffelhuvud i pape marche!? Hmm blir nog bra. Jag skall äta middag med en som fyllt 50 på jobbet och behövde låna ett par byxor. Jag har gott upp en hel del när jag slutade röka, så mina passar inte så bra längre. Tur att Elvy är på RK titt som tätt, för byxor det hade hon i mängder. Passade på att fotografera Dag-Otto som blev skit sur när Elvy skulle lyfta upp honom och gamla Beirut som är allmänt en surpella.

Beirut

Vindpinad ( 233 av 365 )

Vindpinad ( 233 av 365 )

Fy tusan vilken storm det är nu! Tog ner mina gardiner och skall gå runt till helgen och plocka in resten. Även om september kanske blir fin så börjar det mest se bedrövligt ut efter allt regnande. Min gamla trappstege plockade jag in redan i går och grävde upp de pelargonerna som inte drunknat. Gott att få in det i köket igen. Så idag gjorde jag en stor röj och satt upp så många värmeljushållare jag kunde hitta. Kommer att fortsätta i vardagsrummet imorgon.

Köket

Har tagit hästarnas hovar och lagt i mera torv. Känns gott när alla djur fått sitt och jag kan softa i soffan, kommer inte göra ett smack mera kväll. Jag mår så mycket bättre när jag har varit hård med mig själv att efter fodring får hemmet se ut hur som helst och att det är min ego tid. Resten av familjen tycker detta fungera  kanon och oftast när gubben slutar tidigt så lagar han även maten. Nu skall jag kolla på Bonde söker fru och äta kvällsmål 🙂

I mitt kök

I mitt hem ( 232 av 365 )

 I mitt hem ( 232 av 365 )

I mitt hem råder det total kaos, brukar inte ha ont av det men när det blir sådär mörkt och tråkväder ute då vill jag ha det välstädat och mysigt. När jag satt och läste bloggarna på min rast och om Lottiz-63 ” Änglakort” Älskar sådana kort 🙂 Kände jag mig lite kaxig och tyckte ( Ja men mina tankar flödar alltid fritt och inspiration det har jag i mängder ) Ups! Måste ha druckit för mycket choklad! Här har definitivt inga moln skingras, snarare har jag sprungit rätt in i dem.

Nu kommer ”bonde söker fru , Idol, True talent, Ensam mamma söker” De perfekta programmen för mig att ha på i bakgrunden när man pysslar. Inget man direkt följer slaviskt, men lite kul att kika på. Visst mitt hobby rum kommer bli kanon och gubben tittade undrande på mig och sa ( skall vi verkligen sätta upp grejerna när jag snart skall riva ner dem igen??? )  Jag trodde att han skulle börja senare men han har nog tröttnat på mitt suckande om att vissa saker tar lite väl lång tid. Jag skall inte säga hur länge gubbens kontor!? har sett ut som ett bombnedslag, det enda som hänt där är att en vindstrappa har kommit upp.

 I mitt hem ( 232 av 365 )

Tänkte jag skulle byta gardiner och fixa till mina växter. Det är dags för mys belysning och jag tänkte fixa till lampurnan. Lampsockel är lös och behöver limmas men när jag gick in i hobby rummet för att hämta limpistolen, dök plötsligt alla moln upp och blockerade mig mentalt. Nej skall kila upp och fodra, äta lite så kommer nog molnen att skingras. Det känns bara så jobbigt med allt regn och hur blött det är överallt.

Lamp urna

Eget tema 20. Glädje

Eget tema 20. Glädje

I dag skulle vi egentligen tagit en liten tur med hästarna men det blev en långtur på 3,5 timme. Skall erkänna att jag var lite mör när jag skulle gå av Beethoven. Jag fick igång den gamla kameran och med tanke att det bara är 3 mp och att vi rider så tycker jag bilderna blev jättebra. Att en del bilder blev lite suddiga och avklippta spelar inte så stor roll, man ser ju vad det är. Tycker jag ser lite knasig ut på Beethoven men vi hade så himla roligt och det blev bra bilder på glädje, för det är precis vad djuren är för mig.

Eget tema 20. Glädje

Jag rider Beethoven bett löst men har med bettet i fall det behövs. Bettet har jag satt fast på paddens handtag och funderar på att sätta en liten väska där som jag kan ha kameran med i. Har inte tänkt på att man kan sätta fast lite prylar där. Det spelar nästan ingen roll hur trött man är, kommer man väl ut så piggnar man till och får sedan en annan sort mysig trötthet en som man bara sover så gott på.

Långtur

Vi tog vägen genom området för att inte rida sönder kulturslingan och det är skönt att hästarna är hädade på bråte, de håller på att renovera husen här med. Vi hade tur med vädret för det blev riktigt varmt och slutade att regna. Det är synd att rid slingan ligger så lång bort för vi hade gärna ridit oftare där. Vi mötte en hund ägare som tyckte det var roligt att möta hästar? Det fins ju mängder av stall på den sidan, det hoppas jag verkligen att de nyttjar slingan när kommunen lagt ner sådant jobb.

Långtur

Vi tog en genväg genom tunneln som ni ser på bilden. Den tunnel är verkligen liten och klaustrofobisk och så låter det när bilarna åker över. trodde inte att de skulle gå igenom för Bellman fick verkligen parabol ögon när han märkte att vi var på väg dit. Jag tog Beethoven först som är lite coolare på små utrymmen och då skyndade sig Bellman att ligga så tätt bakom som möjligt för tryggheten skull. Men det gick jättefint och vi fortsatte förbi Tulebosjön.

Långtur

Det var jättemysigt att komma ut och jag är glad att vi tog en så lång sväng även om jag känner mig bra mör nu.

Långtur