... dina symboler här ...

Kuberna har kommit.

Kuberna

Efter att jag sett de datastyrda gubbarna hos Jane tänkte jag att det kunde vara en rolig grej att titta närmare på. Men nya sådana var lite väl dyra, så jag kollade på Tradera – och där fick jag tag på fyra stycken för 164 kronor. Perfekt! Jag tänkte genast att de skulle bli en bra present till Lill-polarn.

Även om han kan vara lite (okej, mycket!) jobbig ibland, så hjälper han alltid till så gott han kan och sprider oftast gott humör omkring sig. Jag har ju inte så mycket leksaker kvar nu när sönerna är tonåringar, så Lill-polarn har verkligen fått använda sin fantasi för att roa sig. Men nu, äntligen, hade jag något riktigt kul att överraska honom med.

Och vilken reaktion! Lill-polarn blev helt sjövild av glädje över sina kuber. Här kan ni höra hur han tyckte att de lät — och vilka idéer han fick direkt.

Han bestämde på en gång att vi måste skicka en chokladask till Jane som tack. Det spelade ingen roll att jag försökte förklara att det egentligen var Janes dotter som hade köpt kuberna till sin pojkvän. Enligt Lill-polarn fanns det helt säkert en massa spännande saker hemma hos Jane!

“Stockholm ligger ju inte på andra sidan jordklotet,” sa han bestämt. “Och jag har ju redan en koffert att resa med!”

Så idag ville han absolut stanna hemma med sina nya kuber – och planera resan till Jane.

Tjohej!

Tjohej!

När jag kom hem från jobbet gick jag direkt ut för att börja bära in höet som gubben hämtat från Uddevalla igår. Jag sa till Lill-polarn att det nog var bäst att han höll sig inne så länge – jag ville ju inte att han skulle försvinna bland alla höbalar. Jag hade till och med plockat fram lite pyssel och fixat choklad åt honom, så han skulle kunna sitta och mysa i lugn och ro.

Men så fort jag sa det såg jag hur ledsen han blev. Och ni vet hur det är – det går ju inte att stå emot Lill-polarn när han ser sådär förkrossad ut. Så till slut gav jag med mig.

Han var övertygad om att han var superstark och att lite hö knappast kunde vara något problem. Han kisade upp mot loftet och sneglade på de stora balarna – och jag såg hur modet började dala igen. Så vi bestämde oss för en plan: jag skulle bära och slänga upp balarna, och Lill-polarn skulle putta dem på plats däruppe. Perfekt fördelning, tyckte jag.

Allt gick fint till en början – tills jag plötsligt hör:
“1–2–3 Tjohej! … 1–2–3 Tjohej!”

När jag tittade upp fick jag se Lill-polarn klättra ut på en balk, svinga sig ut som värsta cirkusartisten och landa mitt i höet! Balarna jag just hade slängt upp låg i en stor hög och var på väg att rasa ner igen.

Först kände jag hur frustrationen bubblade upp, men sen kunde jag inte låta bli att le. Lill-polarn hade ju faktiskt gjort sitt allra bästa, och balarna är rätt tunga även för mig. Så jag bestämde mig för att skicka upp mina starka söner i stället – och avsluta dagen med varm choklad och smörgåsar uppe på loftet.

Snart klar!

Snart klar!

I dag var det bara för Lill-polarn att börja sticka, han hade pluggat stickböcker och började få lite kläm på hur han skulle göra. Det hjälpte inte att han knorrade högljutt och försökte smita undan ett par gånger. Det var bara att säga till honom att jag skulle hämta Ullrika så fortsatte han att sticka. Fram på eftermiddagen började han se lite ömklig ut, men jag hade bestämt mig för att vara riktigt sträng idag och inte släppa honom en en enda gång med blicken.

När Lill-polarn satt och stickade som bäst kom Ullrika in och utbrister: men jösses! vad är detta som sitter här. Lill-polarn höll på att ramla ner från bänken i förskräckelse när han insåg att han måste förklara vad han gjort med tröja. Han som bara skulle vara snäll och ta bort en tråd, men så kom ju alla moppelorer och vippotroner och han måste ju svinga sig bort i något! så det var ju egentligen inte hans fel. Tröjan måste ju vara fel stickad från början eftersom den krympte med ljusets hastighet.

Lill-polarn sa till Ullrika att den aprikosa tråden var inget att ha, för när han svinga sig iden så ramlade han ner och slog upp ett jack i tån. Och hade det inte varit för honom så hade hon kanske gått mitt i stan och tröjan plötsligt bara försvunnit med tanke på hur dålig tråden var. Så egentligen så skulle hon ju tacka honom!? eller! visst hade han rätt!

Pysslar i min hall.

Jag håller på att göra i ordning hallen i övervåningen och gubben har tömt alla skåpen på papper. Sen att han bara la dem på sitt nya skrivbord är hans problem. Jag känner bara att jag har tröttnat på att plocka i ordning i ett och i nästa minut är det lika mycket skit igen. Känner att jag är ordentligt på krigsstigen och hade siktat in mig på att få tapetserat redan i morgon, då det är min kärring onsdag. Gubben sa till mig att det inte fans en chans att hitta tapeter, dra rätt elkablarna till ett uttag som inte funkar och att såga ner de gamla rören som har varit till elementen på en dag. Så efter ett himla knorrande på mig så siktar jag in mig på kärring onsdagen om tre veckor.

Men det är så himla gott att få alt mitt pyssel samlat på en plats, och jag älskar att bläddra i mina gamla Allers från 37-38. Så det kändes så himla bra att ta ut gubbens deckare och in med mina grejer.  Gubben kommer att köpa fler bokhyllor, så även han kan samla alt på ett ställe. Nu är hans böcker instuckna lite här och där. Han glädjer sig lika mycket för sitt arbetsrum som jag för min härliga hall. Enda skillnaden på oss är väl att jag vill ha ”alt gjort i går” och han ”tar det sedan” inte undra på att taken lyfter sig här ibland.

Tar det aldrig slut?

Tar det aldrig slut?

Jag kände mig riktigt nöjd idag. Lill-polarn hade med sig sin kamera och skulle fortsätta fotografera sitt objekt – Backtussen. Äntligen en lugn dag! Jag såg fram emot att slippa stressa och att i lugn och ro kunna ta tag i vad han egentligen ställt till med i den stora städskrubben. Ja, det kändes som att det här kunde bli en helt perfekt dag.

Efter ett tag började det dock kännas lite för tyst. Ingen Lill-polare i sikte, och en tomhet spred sig som en föraning. Fabriksgubbarna skulle snart gå på lunch, och då gäller det verkligen att hålla sig ur vägen.

När jag till sist gick in till damernas omklädningsrum fick jag mig en chock. Där satt Lill-polarn på bänken – helt intrasslad i garn! Bara en liten lapp återstod av Ullrikas ny­stickade tröja. Shit! Ullrika, som varit så stolt över att äntligen ha stickat färdigt den efter ett halvår! Två små tvillingar hemma och knappt någon egen tid… och så händer det här! Jag kände hur ilskan bubblade upp.

Men Lill-polarn såg helt oförstående ut. Han menade att han ju bara skulle “dra bort tråden lite åt Ullrika,” men den blev “bara längre och längre”, och då hade han passat på att leka Spindelmannen – “nu när det helt plötsligt fanns så mycket tråd, sådär bara!”

Han såg på mig med sina stora ögon och tillade att han faktiskt bara gjort som jag brukar säga: “Det gäller ju att passa på.”

Ahhhh! Vad trött man kan bli ibland. I morgon är det minsann Lill-polarn som får sticka en ny tröja. 🧶😤🕸️