... dina symboler här ...

Till de små

Matar fåglarna

I dag kom det lite pudersnö och blåste en hel del, så jag tyckte det var ett perfekt tillfälle att kolla våra fågelmatare. De var förstås helt tomma och behövde fyllas på. Jag tog fram ett par talgbollar som jag haft i rotkällaren under huset – men de visade sig vara rätt rejält gnagda av möss. Det blir till att ta en extra koll där nere, så vi inte har något litet bo på gång.

Lill‑Polarn tyckte det var jätteroligt att få vara med och fylla på matarna, och han har nu högtidligt bestämt att det ska vara hans uppgift att se till att de aldrig står tomma. Han tycker som jag att det är mysigt att stå och titta när fåglarna äter – men jag kom på honom med att själv stå och mumsa solrosfrön! Rackarn!

När vi skulle gå ut i dag kunde han inte hitta sin mössa och halsduk. Jag sa tydligt ifrån att han inte fick gå ut utan mössa. Och vad ser jag när jag tittar ut genom fönstret? Jo, där står han på stegen med sin nyinköpta toffla på huvudet!

Jaja – den värmer väl den också. Man tager vad man haver!

Borgen

borg

Lill‑Polarn är definitivt modigare än jag. Han tyckte det var superspännande att gå ner i rotkällaren och titta på alla gamla flaskor och burkar som ligger där. Nu har det börjat torka upp ganska bra där inne och ser faktiskt rätt hyfsat ut, men jag vet inte riktigt om jag har någon större användning av den. Jag har cellskräck, så det blir nog inte att jag går in där i första taget.

Jag vill i alla fall städa ur den på trasiga flaskor och försöka hålla den fräsch, så att väggarna inte rasar in om det kommer in för mycket vatten.

Lill‑Polarn däremot vill ha rotkällaren som sin egen borg! Jag vet bara inte om det är så käckt att han är där inne ensam. Jag trodde först att jag kunde använda källaren som lite “avskräckning” när han busat för mycket – men det sprack på direkten. Han är alldeles för äventyrslysten för att låta sig skrämmas av lite jordväggar och spindelnät.

Vårväder

Svampar

Det är kallt men vilket härligt väder, Solen skiner och det låter som vårfåglar ute. Man får sådan lust att börja röja på tomten och gräva rent i rabatterna.  Det är väldigt mycket grenar som har blåst ner i hagen igen, så det kanske kan vara något att börja med. Sedan tyckte vi att dränerarna som fixade till vid garaget gjorde ett sådant kanon jobb, att det kanske inte hade varit så dumt att ha grusat hela vägen vid garaget. Som det är nu så har vi lämnat en bit över rot källaren. Gubbarna trodde att den skulle klara vikten av en bil, men det får inte rinna in mera vatten så att väggarna luckras upp. Det kan kanske vara något att ta tag i när det spritter i kroppen? fast det är klart Shakira fäller så in i norden att en rejäl dammsugning här inne inte hade varit så dumt. Nej nu måste jag bara ut!

Diskuskastaren

Diskuskastaren

Jag tog med Lill‑Polarn till RK i Kungsbacka i dag – något jag aldrig kommer att göra om! Jag letade efter ett par ljusstakar och en stor koffert till Tobias när jag plötsligt hörde ett illvrål ljuda över hela lokalen.

Lill‑Polarn hade fått syn på ett par tofflor och blivit helt såld. Där satt han på hyllan och provade dem i godan ro när två äldre damer dök upp. De hade tydligen bestämt sig för att köpa honom – båda två! Så där stod de och drog i honom från varsitt håll. Stackaren blev fullkomligt vettskrämd.

Efter det höll jag stenhård koll och lät honom sitta på min arm resten av besöket. När vi gick förbi en tavla som föreställde “Diskuskastaren”, berättade jag att min pappa en gång karvat ut en sådan i trä, och att min storasyster har den nu. Han var dessutom en riktigt duktig målare.

När vi kom hem for Lill‑Polarn direkt till datorn. Han tog fram en bild på statyn, poserade för glatta livet och utbrast att jag minsann hade den snyggaste diskuskastaren i världen! Alla andra var bara skrutt i jämförelse. Sedan fortsatte han att babbla om hur rika vi skulle bli – för vem skulle inte vilja ha en tavla föreställande honom som diskuskastare?

Delsjön, kalt men vackert

Delsjön

Dagens bild är från Delsjön. Det var härligt att hinna ta en längre promenad med Shakira idag, det var visserligen ganska kallt men solen sken. Jag hade så bråttom att komma iväg idag, att jag glömde både mössan och vantarna. När vi stannade till vid sjön så sprack isen av värmen från solen, det lät ganska mycket så vi blev ståendes en bra stund och bara tittade på sprickorna som dök upp. Såg hel mysko ut när sprickorna bara dök upp med ett knakande.