... dina symboler här ...

Hämtar in ved

Hämtar ved / Fetching firewood

Idag vaknade jag till doften av nybryggt kaffe – gubben och Lill-polarn hade smugit upp tidigt och kom upp med en kopp till mig. Ute var det -14 grader, och de hade redan tänt i vedspisen i köket, så där var det riktigt hemtrevligt varmt när jag kom ner.

Efter fodringen var det dags att hämta in mera ved. Lill-polarn bar för glatta livet, och gubben passade på att kapa och klyva lite till så vi skulle ha ett bra lager framöver. Solen började gå upp, och det gnistrade i träden av frost. Vi stod en stund och bara tittade ut över hagen när de första solstrålarna letade sig fram mellan träden. Så vackert!

Men när vi sedan skulle fortsätta bära in veden var Lill-polarn plötsligt borta. Hjärtat hoppade till – han är ju inte mycket större än en vedklabbe, om man säger så! Efter lite letande hittade vi honom till slut under hjälmen. Han hade visst tänkt prova vedklyven själv, men hjälmen var för tung och hade dragit ner honom så han fastnade därunder. Tur i oturen, för då hann inget värre hända!

Jag tror jag får hålla lite mer koll på den lille hjälpredan framöver – han har en förmåga att hitta på sina egna projekt.

Kallt ute!

Ett ensamt ljus i Kokhuset

Dagens bild är på ett ljus i kokhuset. Vi har köpt nya rutor men får sätta in de till sommaren. Det har suttit en fastspikad ruta framför, men jag tog bort dem i våras när jag tog bort all spindelnät och luftade kokhuset. Vi har varit lite oroliga att vattenrören skall frysa sönder, men det har blivit förvånansvärt varmt där inne sedan dräneringen. Det är ju inte isolerat ännu så det båda gott när vi väl isolerar och Micael tar det i bruk.

Hjälp med fodringen.

Lp-4

Idag hjälpte Lill-polarn till att fodra hästarna, stolt som en liten tupp där han gick längs nedfarten. För att ge dem lite miljöombyte bestämde vi oss för att flytta ner dem till lillehagen, där det är lite roligare för dem att strosa runt.

Jag och gubben hade precis hämtat laminatgolv till Micaels hus, så både bilen och lastbilen stod dumt parkerade i vägen när jag kom med hästarna. Det slutade med att jag fick släppa Beethoven en stund och ta Bellman först till hagen.

Lill-polarn tog då repgrimman och kämpade tappert med att leda Beethoven hela vägen ner till hagen alldeles själv, med små bestämda steg bredvid den stora hästkroppen. Till sist fick han hjälp av gubben för att få in Beethoven genom grindöppningen, för det var rena isgatan ute och inte det lättaste att flytta hästar idag.

Som tur är är både Beethoven och Bellman supersnälla, så det kändes tryggt att låta Lill-polarn vara med och hjälpa till.  Tja! Bellman råkade visserligen puffa till honom lite vänskapligt när han skulle hälsa, så han drattade på ändan i snön, men det var mer skratt än tårar och han var snabbt uppe på fötterna igen.
När allt var klart stod hästarna nöjda i lillehagen.

Gamla gravar

Östra kyrkogården, Göteborg

Jag hade läst på nätet att Östra kyrkogården har Nordens största mausoleum på 250 kvadratmeter, den ligger på rikemanskullen och har kostat 1,5 miljoner! Affärsmannen Artur och Maria Seaton hade jag inte hört om innan, men deras sån George Seaton som hade ett jaktslott i Hyltenäs i Öxnevalla socken i Marks kommun.  Med modern GPS-teknik kan man lotsas runt kullen och få lyssna till berättelser om slottslivet, trädgården, jakten och mycket mer. Gamla foton har restaurerats och ger en levande beskrivning av hur slottet såg ut i sina glansdagar. Guiden skall kosta 50 kr/dygnet! Måste kolla upp mera till sommaren.

Seatons Mausoleum Mausoleum

Göteborgs stad har rest denna monumentala gravvård över Charles Felix Lindberg. Han efterlämnade en förmögenhet på drygt 2 miljoner kronor och allt testamenterade han i form av en donationsfond till Göteborgs stad.  Pengarna skall användas till parker och skulpturer. Var tredje år tas avkastning  ur fonden för att finansiera något projekt. Dessa är t ex finansierade av pengarna ( Poseidon, Karin Boye och Järntorgs brunnen)

Charles Felix Lindbergs grav

Det var en liten udda tur, men jag vill se de gamla gravarna innan de försvinner. Just de här gravarna och flertal andra kändisars gamla gravar får garanterat stå kvar. Men vid Örgrytes gamla kyrkogård som är från 1200-talet är ett flertal gravar trasiga. De har bara har lappat lite, så ingen skall ramla ner! och ett flertal hade sjunkit ner i backen så locken inte låg riktigt på. Kusligt! vad blir det av de gamla gravarna?

Östra kyrkogården

Östra kyrkogården, Göteborg

Dagens bild är från Östra kyrkogården i Göteborg.  När jag kollade flikr grupperna såg jag att det fans en grupp för Östra kyrkogården. Min första tanke var att de måste ju vara lite konstiga, men när jag tittade på bilderna, så såg jag det  på ett litet annat sätt. Det beror ju ganska mycket på hur du tar kortet och från vilka vinklar.