... dina symboler här ...

Olika ( 71 av 365 )

Olika ( 72 av 365 )

Gubben är bara ledig varannan helg så då brukar vi passa på att ta loppis eller bara göra något mysigt. Men idag hade vi ingen lust att åka så långt utan vi tog loppisen i Lindome. Det verkar bara bli mer och mer prylar där så vi gick länge runt och hittade ett och annat. Men på loppisar märks det ganska tydligt vilka olika smaker vi har! Behöver jag leta efter gubben är det bara att kolla var knas prylarna är så nog tusan står han där.

Det blev lite mera krukor och en liten ljuslykta som hänger i köket. Sedan har jag blivit lite förtjust i väldigt enkla keramik prynader som den här munken. Gubben frågade mig flera gånger om jag verkligen skulle ha den! Skall han säga som köper sig en kossa!

Olika ( 72 av 365 )

Mamma köpte de här indianerna från höganäs och när vi rensade huset stod jag i valet och kvalet om de skulle till loppis eller sparas. Nu la jag allt som jag var tveksam till i en låda för sig och nu är jag bara så stormförtjust i dem. De står på fönsterbrädan i vardagsrummet och jag tycker de är jättefina. Tänker på de gånger vi åkte runt på marknader och olika porslins fabriker.

Familj (70 av 365 )

Familj  (71 av 365 )

I dag fick jag brev från Frälsningsarmén som letar efter min bror att de fortfarande inte hade hört något från USA och kommer att trycka på Frälsningsarmén där igen. Känns lite frustrerande att de tar sådan tid. Det skall vara lite små bökigt att söka i USA och allt kostar pengar. Har provat att söka här men det är verkligen som att leta efter en nål i höstack. Vem vet han kanske har åkt vidare till ett annat land?

Det är bara att tåligt vänta (suck). Hela veckan har varit lite kämpig och jag misstänker att det är väderomslaget som gör mig så hängig. Så ikväll skall jag bänka mig i sängen och titta på tv tills jag slocknar. Har en sådan där säng som man kan höja så man kan sitta och läsa eller se på tv. Men först skall vovsingen ut och hästarna fodras. Skall laga någon gott att äta och ta med min lilla bärbara upp.

Nostalgi (69 av 365)

Nostalgi (70 av 365)

Hittade en dagbok från jag var 10 år och blev sittandes.  Mina intresse var att leka cowboy och indian, bygga hyddor och leka burk. Sen älskade jag att spionera på folk! Jag och min kompis Annika kunde ligga i timmar och spana på någon stackare.

Tydligen fans det en arg gubbe som bodde vid A.Svensson Viken 25.  Men till kyrkan gick jag minsann mellan hyssen, ja några besök missade jag tydligen. Söndagen 26/5  1974 Då missade jag kyrkan! Inte bra.

Det är konstigt men när man sitter och läser så dyker vissa fragment upp, dofter och känslor upp och det känns inte så avlägset. Hade glömt av att brorsan var så intresserad av vädret och skrev upp temperaturen och luftfuktigheten. Så den 31 januari 1976 då Evert Taube dog  var det -11,  m.m.k F67 = milimeter kvicksilver, luft fuktighet 62 och 1023 milibar.

Nostalgi

Pippi Långstrump boken tillhörde först min morbror som är över 70 år, sedan min syster, sedan jag och sedan mina barn. Den håller knappt ihop och jag kommer lägga detta i en koffert så jag har det samlat och kan sitta och mysa mig med med jämna mellanrum. Elvy var lite ledsen över att hon inte hade något kvar. Det hon mindes mest är en tiger i plåt som man fick på tappen. Det var en sparbössa. Skall se om jag inte kan hitta en sådan.

Onsdag (68 av 365)

Onsdag (69 av 365)

Onsdag och vi skulle väl eventuellt plockat pinnar idag. Men när jag kom hem såg det ut så här! Ingen större vits att leta efter pinnar i det här. Tog en långpromenad med Shakira som tyckte livet var kanon men massa nysnö. Jag hade paltat på mig bra så jag njöt också av promenaden. Det är så himla dammigt i gjuteriet och fullt med koldamm i resten av verkstaden. Så att andas frisk luft och bara njuta av djurläten istället för bullrande maskiner var underbart.

Sen ville jag gärna upp till loftet, det är leksaker från barndomen som är veckotemat och jag var så säker på att jag sparat en del. Men förmodligen har jag blivit så trött på allt att jag röjt bort det mesta. Lite synd för Micael ville ha kvar sina leksaker och även deras leksaker var halverat. Längtar så efter värme så jag kan ta ut allt och paketera om. Men jag hittade det som var mina favorit leksaker när jag var liten  🙂

Stadsljus (67 av 365)

Stadsljus (68 av 365)

Blev lite sugen på att ta stadsbild och följde med Elvy in till hennes jobb. Det blev att vi gick och småpratade om de olika temanen och att det alltid är många som börjar men bara hälften som fullföljer. Visst, skall inte sticka under stolen att det ibland är jobbigt att komma på något även om vi har fått en lista som hjälpmedel.

Men grejen är att jag har blivit så mycket vaknare på omgivningen och stannar till och funderar.  Så fort jag såg tandläkarstolen gick hjärnan igång på teman som jag kunde välja ” Gissa yrke” vi var på tredje våningen ”ovanifrån”, ”behandling”,”fåtölj”, ”glugg” egna teman kunde man ju tagit ”trauma”, ”skräck”, ”smärta”, ”bedövning” ja listan kan bli hur lång som helst.

Till sist tittade Elvy på dammsugaren med en min ( tror du den går av sig själv??) Det är en ganska mysig städning hon har så det gick fort när vi var två, även om jag velade runt med kameran en stund. Elvy kanske har en annan uppfattning men jag tyckte det gick fort i alla fall.