... dina symboler här ...

Känner mig så här idag!

Känner mig så här just nu!

Jösses! Just nu känns det som jag vill göra så mycket att jag står helt still. I går hann jag hem innan det började snöa och jag tänkte ta en kortare tur med Shakira. Men när hon följde med mig till brevlådan var hon så lycklig och busig att jag tog en kopp kaffe, dammsög och plockade sedan på mig termostället och tog en rejäl promenad. Sedan var det lagom att hälla i varmvatten i dammen så att pumpen blev glad och sedan fodra  hästarna. Tog och fixade till boxarna med torv och allmänt myste runt, medan hästarna tuggade nöjt på höt.

Sen kollade jag upp Carros tips på mostphotos och gick med där. Älskar att titta runt på allas bilder, bara det är ju en riktig inspirationskälla och bra tips på olika utflyktsmål. Håller just nu att gå igenom mina bilder. De som är i raw format skall fixas till jpg och sedan är storleken på bilderna väldigt viktigt. Normalt krymper du ner bilderna och har man litet minne i kameran vill man ju hellre ta mindre storlekar men få plats med mycket. Men de flesta fototävlingar och fotoställen vill ha stort format, så ni tänker på det ifall ni är men på någon tävling.

Kastrering

Vi skall snart åka och hämta Pepper hos veterinären. Tyckte det var dags att kastrera honom nu och passade även på att chippa honom. Han vill fortfarande inte gå utanför gården utan håller sig stenhårt i krokarna men han är 11 månader nu och hade garanterat ränt iväg nu till våren. Fimpen var väldigt stor men vete tusan om inte Pepper är större. Han vägde 5 kilo och veterinären tyckte han var väldigt lång. Han såg fin ut i öron och munnen men hade bandmask, så det blir till att maska av hela gänget här. Stackaren han kommer väl att vara alldeles groggy och hungrig. Han har ju inte fått mat på hela dagen.

Glömde mössan!

Skyndade mig bort till Delsjön efter jobbet. Tänkte jag skulle gått runt på sjön, men jag tyckte det kändes så obehagligt att jag hoppade upp på slingan igen. Det var mängder av folk som åkte skidor över sjön och ut till de små öarna men det var inget för mig. Däremot så längtar jag efter miniskidor och har ringt runt som en tok ifall någon har några liggandes. Hittade inga på loppis sist så jag får väl kolla runt på Tradera så fort jag har varit uppe och fodrat.

Delsjön

Shakira har sån otrolig spring i benen att jag tror det kunde vara lite kul om vi tog en snabbare tur. Hon gillar verkligen att jogga bredvid mig, men med min usla kondis så blir det bara små turer och det kan ju kvitta. Det är väl bara de stora backarna som kan bli lite intressanta att ta sig upp och ner för, ja ner kommer man ju! Men i vilket skick? Vill i alla fall testa. Vägen runt är såpass bred att det nog skall fungera bra. Synd att jag var så klantig att jag glömde mössan. Termobyxorna tog jag på mig men resten glömde jag. Var sugen att gå hela vägen runt idag.

Delsjön

Bellman och beethoven

Bellman och Beethoven

I dag tog jag ta den årliga slingan rusningen med mina hästar och Shakira, även Pepper dök upp senare och ville vara med. Tänkte att i år skulle jag ta av dem täckena så jag fick se hur de såg ut i kropparna! Hmm! Det var 2 klot som kom farandes och jag behöver nog inte oroa mig så över deras vikt. Första året som jag köpt dem och Bellman blev lite slö så ringde jag veterinären. Han kunde ju snabbt konstatera att de var magra!! Han höll visserligen med om att de såg kraftiga och fina ut, men pekade på de ställen jag kunde avgöra vikten på. Inga revben eller något sånt syntes utan Beethoven får en grop vid höfterna och Bellman tappar som Elvy brukar säga filéerna. ( Han blir 3-kantig på ryggen ).

bellman och Beethoven

För ett par år sedan när jag köpte min lilla Canon power shot gick jag med på  Fotosidan har inte tänkt så mycket på den sidan mer än att jag får nyhetsbrev och går in på sidan fotoskolan. Är det något objektiv jag är ute efter kollar jag alltid hur andras bilder blir först, då ser jag lättast om det är något för mig, har lite svårt med det tekniska termerna! Men nu har jag börjat lägga upp bilderna här igen och kollat runt ordentligt. Här finns mängder av tips och jag tänkte se om jag hittar hur jag skall fotografera hästarna i rörelse. Jag känner att jag inte hinner med, även när jag ställde in kameran på sport så hann jag inte med. På Beethoven nedanför skulle jag nog ha följt med i hans rörelse. Men vem tänker på sånt när han ser så rolig ut! Kolla in hans öga!

Beethoven

Pust! Det märktes att jag inte gått något på slingan denna vinter, det var nästan en halvmeter snö och Shakira fick kämpa bra för att skutta runt här.

Kallt, kallt, kallt

Edgar

Det var så himla vackert väder går, men så kallt. Shakira får så ont i tassarna av den hårda snöskorpan. Så det blir att promenera på ordentligt upptrampade stigar eller vägen. Det är när hon busar runt och går igenom skorpan som hon får ont. Hon har börjat att ta mindre steg där det är orörd skorpa så hon inte trampar igenom. Dammen rinner på riktigt bra sen jag och Micael fyllde på.

Pepper

Men nu har jag inget varmvatten i köket. Trodde det var beredaren som gått sönder och Ringde Rosas gubbe tidigt på morgonen, tänkte inte riktigt på vad klockan var. Började söka lite information på nätet och där var det en som hade samma problem. Han fick frågan om han hade kollat alla kranarna! Verkar bara vara köket som inte fungerar hos mig. Tur! Behöver duscha. Bilderna på Edgar och Pepper är från igår när vi höll på med dammen.

pepper

Djuren brukar vara snabba med att komma och vill vara med. Nu gjorde vi dessutom ett mysko hål som det lät konstigt ifrån! Idag är det både kallt inne och ute, så jag funderar på att bara ta en rejäl softa dag och elda som en lite blå. Kanske plocka undan lite i övervåningen.