... dina symboler här ...

Oj så djupt!

Oj så djupt!

Usch! Var så sen från jobbet att det redan mörkna när jag kom hem. Lill-polarn syntes inte till någonstans, och jag började bli riktigt orolig. Kollade i kokhuset och stallet – ingen Lill-polare så långt ögat nådde. Till sist gick jag bort till dammen … men den var tom. Eller vänta! Där stack en liten luva upp!

Lill-polarn hade tittat ut i morse och inte sett någon damm – det har snöat så in i norden att den är helt täckt, och man bara hör vattnet forsa svagt under all snö. Han rusade ut för att leta, men snön var så djup att han fått treva sig fram. Allt såg så annorlunda ut nu.

Tur vi köpte Swiss Miss för marshmallows-älskare när vi raidade Ica Focus igår! De har massa roligt där, även om det är ruskigt dyrt och vi sällan handlar. Nu fixar jag en stor kopp varm choklad med marshmallows till mig och Lill-polarn. Han är lite stel efter snöturen, så det blir perfekt mys.

Denna måste det vara?

Denna måste det vara?

Idag har elektrikern gjort klart elen i nedervåningen på kokhuset. Lill-polarn var med och tittade på när han kopplade in elcentralen och satte på elementen. Det gick ganska fort innan de brassade igång – och en go värme började sprida sig i rummen. Elektrikern gick även in till oss och fixade elementen i övervåningen.

Vardagsrummet får vänta till efter jul, men det är guld värt att ha värme uppe nu. Elektrikern hittade en del brister som ska åtgärdas, och han ska gå igenom all el på gården så inget mer behöver fixas. Nu kan man äntligen börja spackla och tapetsera i kokhuset!

Lill-polarn stod och höll Micaels adventsljusstake hela förmiddagen – elektrikern blev riktigt imponerad av hans uthållighet och skyndade på så han kunde få slå på strömmen själv och sätta ljusstaken i fönstret. Han kliade sig lite nervöst i huvudet innan han hittade rätt knapp … och sen lyste den upp!

– Wow! Så fint det blev!

Härligt med vedspis.

värmer

 

Idag ska vi bara mysa hemma: packa in de sista julklapparna, dricka glögg och elda som tokar. Lill-polarn följde med ut på slingan för att kolla så eltråden och stolparna var intakta. Ett träd som vi dragit tråden på hade kabelbolaget bara sågat ner, så jag sa åt dem att vara noga så inga kablar hänger ner i hagen.

Höll på att få en chock när Lill-polarn var på väg att ta i en härva av kablar! Om han når, så når definitivt mina snokiga Tinkrar – de undersöker ju allt och tror att kablar är ätbart om man bara tuggar lite. Får spärra av den biten tills jobbarna är klara.

Lill-polarn hade sparken med sig, och jag sa åt honom att vara försiktig i den stora backen ner mot nedre hagen. Göta Petter vilken fart han fick upp! Han susade ner som ett svart spjut – det var inte långt från att han flugit rakt in hos grannen på ett gupp. Han skrek så högt av förtjusning att jag var rädd att grannarna skulle komma ut och kolla kaoset.

Nu är det så härligt att få komma in och värma de ädlare delarna vid vedspisen. Glögg, paket och eld väntar – dags att njuta!

Vad lurigt!

Isgrotta

Vilken vecka det har varit! Med Wumba Wu på väg hem till Afrika och Lill‑polarn som fixar paket, pysslar med tarotlekar och drömmer om solbränna inför resan – huset har surrat av äventyr.

Ett paket från Vattumannen väckte oro: varulvar och vampyrer i korten? Men det visade sig handla om illusioner och styrka för Wumba Wu, inte någon förvandling till fladdermus. Sen kom Kina‑maten som “Afrika‑träning” – med Busen och Pepper som glada medhjälpare under bordet.

Ops på solariumplanerna! En grislampa från loftet gjorde Lill‑polarn öm, men igår vände det – han hade städat, satt på julskiva och packat julklappar (några med mycket bekant form). Nu väntar ingefärskakor, Keepsak-spel och varm choklad medan det blåser -8 grader ute.

Sådana här dagar känns det tomt på förhand när han åker. Han har blivit vår udda lilla familjemedlem – med hästar, katter och massa mys.

Mys

julklappar

Härligt att komma hem idag! Lill‑polarn hade städat undan och förberett allt – det var bara att tända igång spisarna och fixa kaffe. Han var fullt sysselsatt med att packa in julklappar till Esmeralda och hade satt på en julskiva, så nu satt han och nynnade för fullt. Hmm! Tycker vissa av hans klappar har exakt samma form som mina bestick … skumt!

En riktigt god värme börjar sprida sig genom huset, och jag har tänt ett doftljus som luktar julkryddor. Lill‑polarn är fortfarande lite småöm efter grislampan, så ikväll kör vi en äkta Lill‑polarn‑kväll. Efter fodringen ska det bakas fler ingefärskakor, och sen spelar vi Keepsak – det superroliga spelet där man måste klura ut gåtor för att komma vidare.

Sådana här dagar känns det ruskigt tomt på förhand när Lill‑polarn åker. Säg vad man vill, men han har blivit en udda liten familjemedlem. Vi tror vi fodrar hästarna tidigt idag – de tycker säkert det är gott om maten kommer lite tidigare. Just nu är det -8 grader och det blåser istappar!

– Lill‑polarn, det är bäst du håller dig inne så du inte blir stel som en pinne!