... dina symboler här ...

Vacker vinterdag

Västra Kyrkogården

Då kom vi i väg till våra gravar och det var väl egentligen mycket bättre att det blev idag. Så himla vackert väder och inget som behövdes hinna med, utan vi kunde strosa i lugn och ro. Rosas farmor ligger på Västra kyrkogården i Göteborg och den är så stor att man får köra runt med bilen.

Västra Kyrkogården

När jag stod och skulle ta kort kom en herre förbi och hörde att jag klagade på solen, vilket han tyckte var lite bedrövligt. Men han förstod vad jag menade och önskade oss Gott Nytt År. Tycker det är så roligt när man möter glada människor och att man får en klapp på axeln. Det värmde så gott och gör att dagen blir så mycket roligare.

St Matteus Kapell

När vi sedan åkte till mina föräldrar och brors grav i Mölndal blev jag lite sugen på att titta på det sista huset de bodde i. Området ligger kloss intill och jag såg att de målat om huset så att hela radhus längan nu gick i ljus blått/ grått. De hade gjort massa fina ändringar och jag hoppas verkligen att de trivs där. När vi sålde det så var det fortfarande original inredningen kvar. Alltså köksluckorna var brandgula, likaså badrumsgolvet. Härligt när det ändras efter folk, att husen står kvar men går vidare i ny skepnad.

Julpyssel

I dag skulle vi pyssla och jag tjuvstartade med en gammal kaffeburk. Jag hade hittat en kravlenisse som ser på pricken ut som favorit gubben på jobbet. De är skrämmande lika så det finns inga tvivel om att han agerade modell för kravlenissen sist han var i Danmark. Han skylde på att han behövde vila upp sig! Men nu vet jag minsann vad han gjorde. Någon måste ju stå modell för kravlenisserna så varför inte han  🙂

Men när jag frågade Micael om råd tyckte han inte nissen passade in utan tyckte jag skulle göra om en pringles istället och göra denna till min tyska mamma istället. Mycket smart för jag hade kört fast lite och viste inte riktigt hur jag skulle gå vidare. När jag blev klar med burken städade jag ordning så Elvy och Rosa skulle få plats. Misstänkte att Elvy skulle göra något konstigt och knepigt som bösar ner mitt hem.

Elvy tog med sig massa knepiga saker plus en plockad papegoja!! Hon började med att klippa sönder en kattleksak och mycket riktigt den bösade ner vårat kaffe så det gick åt 3 kannor. ( Snacka om svinn, måste skaffa koppar med lock ) Sedan tog hon fram en påse med fjädrar. Äkta papegoj fjädrar och hon bedyrade att den hade tappat fjädrarna själv ?! ( Mysko en hel påse?! ) Vill nog se den stackars gojan först innan jag köper det!

Kolla så snygg den blev! Är riktigt avis, förmodligen är nog naken gojan det med.

Rosa passade på att göra kort. Riktigt smart det är lätt hänt att man blir lite sen med dem annars och nu hade hon möjlighet att göra dem i lugn och ro. Ja efter att hon hämtat öronproppar så hon slapp mitt och Elvys sjabbel om lim. Elvy ville inte limma utan göra allt så naturellt som möjligt. Hmm såg alt att hon var den förste på limburken.

Rosa hjälpte mig med idéer till burken så jag inte skulle överarbeta den. Gubben som skall ha den tycker att pilla med papper gör ju bara småbarn och undrade om jag inte hade viktigare saker för mig. Han är en kuf för sig och jag gillar att han säger rätt ut vad han tycker och står stenhårt för det. Han är kanon snäll och jag gillar att han tar vara på livet genom att åka på olika evenemang och hitta på massa saker. När ni kollar på kravlenissen som hänger på burken, skall ni veta att gubben på jobbet kommer att se sin spegelbild  🙂

Känns gott att jag kommit såpass långt med julklapparna. Nu är det Norge klapparna som står på tur.

Hypermodern?!

Häromdagen när jag skulle sy hall gardinen så gick tråden bara av i ett och jag blev så himla frustrerad att jag gick upp på loftet och hämtade mammas maskin enligt henne så hade hon en hypermodern symaskin som var kanon bra.

Snacka om att jag blev paff, trodde inte den var riktigt så gammal! Visserligen fungerade den perfekt men hur tusan trä man den? Låter den vara kvar på insidan så den inte ärgar sönder, eventuellt ville Micael ha den så småningom och det är ju kul om den då fungerar. Jag fick till sist ordning på min maskin så jag kunde göra färdigt gardinerna.

Pratade precis med Elvy i telefonen och hon kunde förmodligen trä en sån maskin. Så vi skall testa den på lördag.

Grattis Elvy!

Nedanför hagen  bygger de som små troll på stommen till huset. De började förra hösten och sedan har det stått still hela sommaren. De verkar bygga våning två nu, eller om de bara lägger ett slags tak till nästa höst?! Knepig tids punkt men de lyser upp i kvällsmörkret och det är lite positivt. Så himla trist att komma hem när det är mörk och bara slänga mig ut med Shakira och sedan fodra. Men idag åkte jag vidare till Elvy på födelsedags kalas.  Stort Grattis till Elvy  🙂  Glömde ta med kameran min klant  🙁

Tack Rosa eller vad du nu heter under denna tid?

Jag bad Rosa om lite murgröna idag, hennes granne har massvis växande runt trädstammen. Hon ringde upp mig efter par minuter och gnällde om att de satt för högt upp? Jag gav mig inte utan ringde henne efter stund igen. Då svarade hon vresigt som tusan med läskig konstig röst!! Ja ja vänta lite! Jag hör världens brak och hon skickar en bild på grannens träd på msn.

Hmm kanske inte skall irritera Rosa så mycket under Halloween tider. När jag tänker efter har hon alltid varit lite mysko!!! Tror inte Rosas granne blir så glad när de ser trädet, men nu har jag murgröna i alla fall.