... dina symboler här ...

Flytt av stenar

Har flyttat stenar så man kan gå från trädgårdslandet ut bakom uteplatsen, det är rejäla stenbumlingar som de haft till grund till ladan. Jag har varit lite orolig att flytta fel sten så att hela muren rasar. Tog ner en rad stenar så den inte är så hög ifall något händer, Shakira springer på och hoppar över i ett kör så det gäller att den är stabil. Börjar bli något trött på muren och att sniglarna åt upp allt jag sått. När det blir färdigt någon gång är det tänkt att bli något sådant här.

Jag har fyllt upp jord i den nivå jag vill ha det och planterat om mina Voody Lillies (Stinkisarna). De ser otroligt ensamma ut i rabatten men det kommer snart lite mera blommor.

Förstår mig inte riktigt på de här blommorna, blomman var ganska fin men luktade riktigt illa. Den vissnade också väldigt fort och man hade bara en knöl att titta på. Till sist kom de här palm liknade bladen. Man skall kunna ta in knölen till vintern och till sommarn så ställer man den bara i fönstret och så är proceduren igång igen? Det är palmbladen jag tycker är så konstiga, skall de vissna eller vad?

Regn igen!

Jösses vilket omväxlande väder det har varit idag, från sol till ösregn och vise versa. Lade färdigt ena stengången då plötsligt himlen fullständigt öppnade sig och jag rusade in på uteplatsen. Satt där och gottade mig till solen dök upp igen.

 Gick ut och tänkte fortsätta med nästa sten gång, men fick värdens chock! Det var mödarsniglar i mängder det går inte att beskriva hur mycket och hur äckligt det såg ut. Jag började röja potatisblasten men sniglarna låg bokstavligen på varandra så det blev till att slänga dem i en hink och de stackars potatis och löken som klarat sig i nästa spann.

Skrämmande att det var mest i snigelspannen. Rosas son Patric får 1 krona för varje snigel han plockar, funderade på att ringa honom först för jag har problem med att ta i sniglarna. Jag satt där och velade med salladsbestick till jag såg att det bara var för mycket och började plocka dem för hand. Hade jag ringt Patric hade jag blivit ruinerad, det är bara att bita ihop och plocka varje dag. Men jag fick skicka min gubbe att tömma snigel spannen, där gick gränsen fullständigt vad min mage tål.

Stentrappan

Jag har haft riktigt oflyt med mitt trädgårdsland, det som verkar trivs bäst är alla mödarsniglar. Usch de finns i mängder och jag har tyckt att de har varit vidriga att ta i. Men nu skall de reduceras har tröttnat på att få allting uppätet. Det har regnat så mycket denna sommar att jorden har runnit i väg, så jag får lösa det med stenar och göra olika avsatser. Har på börjat trappan och skall bygga vidare med stengångar, det går sakta men säkert framåt. Jag hoppas det kommer ett par fina dagar till så jag slipper stå i regnet och jobba. Skulle behöva köpa riktig jord för det är fortfarande lite för mycket gödsel som skulle behövt bränna lite till.

Jag har hållit på att och hoppat ner varje gång jag skall hämta potatisen eller löken, så det kändes kanon att kunna ta trappan ner. Jag kan visserligen gå runt men oftast ids jag inte detta utan hoppar istället. Tänkte jag skulle få det mesta klart innan hösten, då de har utförsäljning på blommor och buskar. Det hade varit kanon att få plantera ned så mycket som möjligt så det blir fint till nästa vår. Har tryckt ner mossa i mellan stenarna för det binder ihop väldigt bra och ser lite trevligare ut än bara jorden.

Mossan brukar ta sig ganska bra så jag får hoppas på det bästa
denna gången med

El till uteplatsen

Gubben har slitigt som ett djur för att få så mycket som möjligt klart på uteplatsen. Hans semester tar slut snart och så nalkas hans 50 årsdag. Någon 40 års kris hade han inte men han har allt varit lite små knasig alt närmare 50 årsdagen. Det har varit stört omöjligt att få in honom och jag har funderat på om jag skulle ta och ställa ut en säng på uteplatsen. Tobias vår äldste son har dragit ut el och haft vilda diskussioner om vad man kunde ha för prylar där ute. Än så länge har det stannat i normala grejer som lampor och fläkt. Men man kan aldrig vara helt säker.

Det var ett tungt jobb att hacka upp en ränna, så vi fick ner elkabeln. Tobias drog klart all el så det bara var att koppla på när rännan var klar.

2 fläktar med belysning och en vanlig lampa blev det till slut och lite vägguttag till radio och annat. Vi fick ett jätte fint träbord av Roger som passade in jätte bra, så nu är det växter och att sätta upp resten av bräderna kvar.

Min gryta

Jag läste i Lottas blogg om deras resa ner till Skåne, där de gick runt i gårds trädgårdarna. Hon hade tagit ett så vackert kort på en murad planterings bord. Den liknar väldigt mycket den gamla skorstenen med sin kran och gryta som jag har nere vid stallet. Jag tror de har kokat frukt där en gång i tiden. Vi hade tänk att bevara den och göra någon form av grill plats, men den har rasat så mycket i år att det är bättre att ta vara på det som går och då är ju ett murat planterings bord ett kanon alternativ. Vi har också massa grejer som ligger till ingen nytta så jag började släpa ut grytan igår och idag har jag planterat och satt i blommor.

Det hade varit kanon om jag kunde hitta på något med den gamla skorstenen och grytan, känns lite trist att det har blivit så dåligt.

Jag får sitta inne en liten stund för jag har lite svårt med värmen, tänkte passa på att surfa en stund och titta om jag hittar lite inspiration till min trädgård. Så här blev slutresultatet av att jag läste i Lottas blogg och började rota fram gamla ting.