... dina symboler här ...

Underblommor eller stinkblommor ?

De sålde många underblommor på Liseberg och vi köpte Japanska underblommor som blir en grön buske, ca 40/50 cm hög, med massor av små blommor som doftar gott. Varje rot producerar 30-50 blommor. Dessa blir första året gula, vita eller rosa och blandar sig följande år till alla möjliga fantastiska färger. Blommande ormbunke var också väldig söt. Här kan ni läsa mer om dessa blommor.

Jag vann två blommor lotter, den blåa vet jag inte vad den heter men den gula är en vårkrage. Jag köpte en Boll-lök för den påminde mig om en plastblomma mamma hade när jag var liten. Förr så gjorde man så mycket plast manschetter och jag tyckte de var så ruskigt fula, jag gillar bättre de i tyg.

Jag köpte också Strandtrift, Skäggtaklök och en svart Stockros. Det som är lite trist är att jag har mycket kvar att göra på mitt trädgårdsland så jag ville inte köpa för mycket blommor. Har fortfarande inte hunnit blanda ut gödslet med jord . Det mesta av gödslet är visserligen över 5 år och borde ha bränt färdigt, men det hade varit bättre att blanda ut det så är man helt säker.

Det var en som sålde Mexikanska blommor som varken behövde jord eller vatten. Med andra ord en perfekt blomma för mig. På bilden som fans i Liseberg såg den väldigt vacker ut, så jag köpte 3 så fick Rosa en . Jag ville så gärna lägga ut en bild på den men jag finner ingen på nätet. Hittade bara information som eventuellt kan vara denna blomma på Odla.nu.

(( En knöl som jag köpte på Umeå trädgårdsmässa. Underblomma kallade de den. Enligt råd lade jag den på ett fat och efter en tid blommade den. Helt underskön, men ack vad den stank illa! Efter blomningen satte jag den i växthuset, då kom skira likt palmblad utväxande, stammen var grönfläckig och mycket vacker.))

Att placera denna knöl i köket kanske inte är så smart om det nu är en stinkbomb jag har köpt mig. Skall bli lite spännande att se vad Rosa tyckte om sin blomma, när man inte kan gå in i hennes kök.

Plantering

Mitt i hagen har det varit odlings lotter och när vi köpte gården träffade vi Erik som hade hållit på att odla olika Funkis sorter, och grönsaker i mängder. Nu är Erik 86 och orkar inte hålla på med odlig längre, så sista gången han var uppe hos oss var han 84 och hämtade ett lass gödsel till sina tulpaner. Han hade svårt att gå och haltade ganska kraftigt. Elvy och jag erbjud honom att gräva och lassa upp gödslet men det ville han inte höra talas om, ett par fruntimmer ! . Det tog en bra stund innan vi hade lyckats övertala honom om att vi inte ramlade omkull så fort vi tog tag i en skottkärra. När vi var hemma hos Erik så blev jag helt förtrollad av hur mycket blommor han hade och att tulpanerna stod bokstavligen i givakt med ett par cm i mellan. Jösses jag är överlycklig om jag får något att klara sig.

Jag gick ner till odlingslotten, det står stora gamla hallonbuskar först och sedan kommer blommorna. Trodde jag ja!!, rådjuren och sniglarna hade ätit upp i stort sett allt. Det ni ser på bilderna var det enda som var kvar, funkisen var helt borta och av hallonen är det bara en tredjedel kvar. Jag brukar ha mängder av rabarber som Elvy kommer och hämtar, så lagar hon kräm och paj till mig som tack. I år blir det nog inget med det.

Tobias vår äldsta son hjälpte till med uteplatsen i dag och han ser i fram emot att dra ut elen när det blir klart. Det är inte ofta han är med ute och grejar utan han sitter mest inne i sitt rum och chattar. Hans rum skall vi bara inte gå in på hur det ser ut, han pratar om att flytta ut i ett av småhusen när han blir 18. Jag har sagt till honom att så länge han inte klarar av att hålla rent och snyggt i 1 rum så kan han glömma att flytta in i nått småhus.

Skit, Skit, Skit

Jag har kört skit nästan hela dagen, liten kaffe paus när Rosa kom på besök. Det var tur att Rosa dök upp, kom på mig själv med att göra hyllavsatser i gödselhögen, som om jag skulle vilja sitta där när jag blir trött?? Blev nog lite för mycket sol där ett tag skulle jag tro. När man hälsar på hos äldre så brukar de ofta ha många sittplatser i sina trädgårdar och när jag var yngre så tyckte jag att de nog var lite nojiga med sina sittplatser. ( Det var då det) Nu har vi själva börjat sätta ut sittbänkar och gjort sittplats på framsidan av huset. Det kommer också att bli en härlig uteplats på vår platå förhoppningsvis i sommar. Jag har hittat massa fina ställen på tomten man kan göra mysiga sittplatser på, så jag har själv blivit lite nojig på att man skall kunna sitta här och där.

Det som känns lite tröstlöst är att skiten först skall till gropen och sedan flyttas ned en bit, hade man bara kunnat lassa av det där nere så hade det gått så mycket fortare. Nu känns det som dubbel arbete, fast det är väl det man har sin gubbe till att göra.

Vi hittade små grindstolpar i sten, så vi har delat upp trädgårdslandet i sektioner. Ett smidigt sätt att bli av med stenarna som ramlat av grund muren och det ser lite trevligare ut. Den här gropen och platån är väl det som har varit värst efter branden.

 Jag längtar så efter att sätta potatisen, gul lökarna och lite smått och gott. Gubben brukar ta på sig arbetskläder när han går ut och det är ju bra, men han kunde allt hittat sig par andra byxor.



Stressad

Claes-Olof sa i morse att vi kanske skulle få besök på söndagen, fick en rejäl rotations kick och rusade ut och började såga upp alla småträd och röjde upp grenar som låg ut spridda överallt. Vi har satt igång flera projekt och alla verkar lämna en massa grenar, bråte och annan skit. Det är roligt att ha flera saker på gång samtidigt bara man får tummen ur att röja upp också efter sig, det har det väl varit lite dåligt bevänt med det biten här, så att vi skulle få besök det var den bästa medicinen att lösa uppröjningen.

 Den här lilla sågen som heter Alligator från Black and Decker är kanon, den tar riktigt stora grenar eller mindre träd och den är lätt att använda. Motorsåg är inte riktigt min grej, jag har provat men jag får den bara att studsa och det känns som jag skall tappa kontrollen och riskera att förlora kroppsdelar, så den lilla Alligatorn är perfekt för mig.

Claes-Olof åkte till Uddevalla och hämtade ett lass hö och besökte sin mamma. Jag fick den här fina påskkärringen i present. Handgjord från Kasma collections.

 Claes-Olof och Roger påbörjade bygget av uteplatsen. De hann otroligt långt (3 stolpar, en himla massa snack och ölen bör vi inte räkna). Nej jag bara skojar det är bra att de är noggranna och den första biten är väl alltid lite knivig, sen brukar det gå med en rasande fart. Jag ser verkligen fram emot att få en riktig uteplats med en hammock och allt. Tobias vårar äldste son kan ju dra ut el, han håller på att utbilda sig till elektriker. Det har nog inte slagit honom ännu hur mycket el arbete den här gården är i behov av och det är kanske lika bra det så han inte flyttar i förtid.

Det skall bli spännande att se om vi får besök i morgon eller om jag har flängt runt här helt i onödan? Nja jag hade varit tvungen att röja här oavsett och nu är det gjort. Känns kanon och avslutningen blev att gubben köpte pizza.

Häck

Gubben och jag röjde färdigt de sista hallon slyet på den sektionen i dag, sedan har vi på muren och andra sidan kvar, men det får nog bli nästa år. Vi tänkte att vi skulle försöka göra ett soldäck på platån i år, det ser för bedrövligt ut där. Vi åkte till plantagen och tittade runt på olika buskar som vi kunde ha som häck ner mot vägen, slippa insynen och ha något stopp för Shakira även om hon är duktig att hålla sig på tomten så kan det gå snabbt om hon får för sig att springa ut.

Såg de här söta krukorna, kunde bara inte motstå att köpa dem. Det skall bli spännande att se om det kommer upp några kryddor, annars får jag väl ta ned dem till Rosa hon får ju allt att växa.

Vi köpte 6 Klasespirea som bli ca 2m och är rosa och 5 Bukettspirea ca 2m höga. Jag hoppas det kommer bli jätte fint och utanför dem har vi syrener som hade klarat sig från att kvävas av hallon slyt, de satte jag för flera år sedan och de är fortfarande jätte små, så de fick stå kvar.

 1. Klasespirea – Foto: Kenneth Nilsson 2. Hittade denna bild på Fotofinnaren

Här är linslusen nummer ett , tror han håller i en hallon rot. Han tror att man skall få den uppfattningen att han har jobbat mest, men det kom en kille gående förbi på vägen och började skratta. Jag stod och slet med att kratta ihop all sly medan min gubbe och Roger satt på backen med varsin öl. Som sagt en riktig klassiker, jag är ganska liten till växten men gubbarna är desto större och han tyckte det såg så roligt ut.