Alfhild med ägaren Elvy var på besök idag, jag blev jätte glad tog chansen direkt med hjälp av att ta bort vildhallonen.
![]() |
![]() |
Alfhild med ägaren Elvy var på besök idag, jag blev jätte glad tog chansen direkt med hjälp av att ta bort vildhallonen.
![]() |
![]() |
Tog mig en titt på våra rot källaren, vi har 3 stycken och man blir fascinerad av vilket arbete de har lagt ner när de byggdes. Tak stenarna är hur stora som helst och man funderar hur de har lyckats få dit dem. I de flesta källarna finns det sten bänkar och det ligger gamla flaskor kvar sen den förra ägaren. Skall erkänna att jag tycker de är läskiga att gå in i och jag är glad att barnen är så stora så de är inte intresserade av att leka i dem. Den rot källaren som är under vårat hus behöver vi nog byta balkarna i, det har blivit en liten nerförsbacke mellan vårat stora rum och datarummet.
Det finns ett talesätt som säger att kameran ljuger aldrig men jag vete tusan det. På det första kortet hade jag kunnat tänka mig att besöka källaren, men definitivt inte på den andra och vad tänkte de på när de satte låset på insidan av dörren? Går dörren i baklås så kommer man ju inte ut, gluggarna är alldeles för små för att man skall kunna ta sig ut den vägen.
![]() |
![]() |
![]() |
1. Tagit med blixt, ser lite pittoreskt ut. 2. Ser ut som en fängelsehåla. 3. Charmigt lås.
Här är den som är nere vid hagen det har stått ett förråd här en gång i tiden och denna är våran största källare.
![]() |
![]() |
Denna är det första man ser när man kommer på uppfarten. Den stora fina björken har vi sågat ner, den hade börjat luta och vi var rädda att den skulle falla på huset. Trädfällaren som kom hem till oss sa att det inte var någon risk oftast ser de större ut än vad de är. Däremot vägrade han gå upp i kastanjen som han misstänkte vara rutten inuti. Han fick helt rätt när stormen Gudrun fällde den på två röda.
![]() |
![]() |
Sökte runt på nätet efter rotkällare och fann den här bilden. Jösses så gulligt det är annat än mina det. Den här hade jag vågat gå in i.
Har tagit bort den gamla halvfärdiga lekstugan och rensat längst muren, jag hade tänkt köra en massa lass gödsel idag men åk gräsklipparen strejkade så det blev till att såga väck grenar på det omkull välta trädet och rensa längs muren istället. Positivt för ryggen när åk gräsklipparen strejkar men riktigt frustrerande för mig när jag får avbryta och göra annat, det känns lite som jag står och stampar och aldrig blir klar.

Men det blev riktigt bra när jag fick rensat bort på gräsmattan eller mossmattan är nog ett bättre ord, för grässtråna kunde man ju räkna på en hand. Bäst att göra klart trädgårdslandet först innan jag rensar mossan annars tror gubben att jag ökat ut hans potatisland och sätter potatis för fullt när han bara ser jord över allt.
![]() |
![]() |
Mitt land kommer nog att bli kanon när jag blir klar, tycker det ser riktigt lovande ut redan nu. Roger kom ner och undrade om vi verkligen skulle ha hela gropen till trädgårds land? Så himla stort är det inte med tanke på att hälften kommer bli potatisland.

Här ligger gamle Busen och solar sig, synd att det blåste och var så kallt idag. Fast lite sol han jag allt med innan det kom snöblandat regn.
Gubben går här och röjer upp efter kastanjen, jag hade tänkt be Rosa och Elvy om hjälp en onsdag men här är så mycket att göra och Rosa har fullt upp med sin egen trädgård så det kändes lite taskigt att ta det på en kärringkväll. Vi är däremot väldigt tacksamma om vi kan få lite förslag om vad man kan hitta på och vilka blommor vi kan sätta. Vi har traskat runt lite för länge i detta bråte för att få någon inspiration.
![]() |
![]() |
Fick lampan att lysa idag, vi hade glömt att ta bort en plast bit mellan batteriet (Jösses vad klantigt).
![]() |
![]() |
Vi köpte bara en lampa för att testa hur den såg ut och om den lyste ordentligt, vi har köpt solcells lampor förut som var alldeles för svaga. Men den här lampan gav ett bra sken så vi skall placera ut lite flera lampor.
Jag och Claes Olof åkte till Jaap´s Antik och inrednings affär som ligger bortom OBS Bäckebol. Man blir ju alldeles tossig när man ser alla hans fina möbler och porslin. Han har bra priser också på sina saker och inte som en del som tar hutlösa priser bara för att det är gammalt. Vi gick även in och tittade i trädgårds affären men de har inte riktigt kommit igång ännu. Kunde inte hålla mig så jag köpte en solcells lampa men den behöver laddas upp minst 15 timmar innan den lyser och i morgon skulle det bli lite mulet så jag får väl se vilken dag den börjar lysa. Rosa har gjort så fint i sin trädgård med belysning längs rabatten, det ser väldigt välkomnande ut när man kommer och jag skulle kunna tänka mig något sådant.

Min lampa här på bilden ser mer ut som en fackla men jag tyckte den var fräck. Tänkte jag skulle ta med Elvy till Jaap´s hon gillar lite knasiga och udda grejer så hon kanske hittar något som passar henne. Men nu har jag i alla fall lite ute möbler nu är det bara blommor som fattas.