... dina symboler här ...

Trappan

Har nu plattat färdigt framför kokhuset så får jag se om jag sår gräs, det beror på om sanden rinner iväg när det regnar eller blir geggigt. Gjorde en ny trappavsats med Rosas skiffer stenar, det var fly omöjligt att gräva upp och rätta till den gamla. Jag skall eventuell åka till en affär på Hisingen som säljer gamla möbler och snidade utemöbler nu till helgen, de hade massa fina grejer sist vi var där så jag hoppas det fins kvar. Längtar så in i bänken till sommarn när jag kan placera ut lite blommor och nyttja min lilla uteplats. Det har små mullrat lite idag så det kanske blir regn, bra för mina lökar och så får jag se om allt bara rinner iväg. Nu är det mest grenar som jag behöver röja väck. När jag tittade in i hagen såg jag Bellman stå och klia sig under ett lutande träd, bäst att ta sånt så fort som möjligt så hästarna inte får träden över sej.

Hos Elvy

Vi var hemma hos Elvy idag, skulle hjälpa henne att ta upp ett par buskar och vända gräsmattan. Buskarna hade Elvy redan tagit bort när jag och Rosa kom så vi drack te och käkade våfflor innan vi gick ut och vände gräsmattan. Kom att tänka på när jag och Elvy satte gräsmattan, vi skar ut fyrkanter och lassade bilen full. De blev ganska många vändor innan jag och Elvy blev färdiga och helt fyrkantiga bitar blev det inte riktigt heller så det var ett himla pusslande innan vi blev färdiga. Men det blev fint och Elvy fick en gräsmatta på en dag och det har hållit i ett par år.

Det blev riktigt fint när det blev klart, bara att så och placera ut lite blommor. Rosa bodde mittemot här förut.

Trött

Jösses vad trött jag är idag, det kändes att man gick upp tidigare i morse. Gubben var ledig idag och har påbörjat röja efter kastanjen. Han tyckte det var jätte snyggt det jag hade gjort men börja svamla om att man kunde sätta skiffer plattor och göra en ute plats med bord och stolar, kände bara hur matt jag blev, skulle han ha skiffer plattor fick han allt sätta dit dom själv. Jag hade ju kommit rätt lång med mina platt stenar.

Fontänen fungerade också efter vintern och en näckros är på väg upp igen. Gubben är ledig i morgon med och då skall han börja att fixa till det sista på fönstret. Karin min medryttare ringde idag och hade med sig en kompis, de tog ut hästarna på en sväng i det härliga vädret och såg riktigt nöjda ut när de kom tillbaka. Det gladde mig att de kom så jag kunde jobba vidare och hästarna kom ut.

Innan jag gick in idag tittade jag på hur mycket min gubbe hade hunnit och såga upp av kastanjen, den var helt rutten inuti och kändes nästan som papp på vissa ställen så jag förstår att den inte klarade stormen. Vi har inte bestämt om vi skall såga ner resten eller sätta någon klängväxt runt eller på stocken. Kastanjen har vart det ända stället som vi har kunnat sätta hängmattan i. Här kommer en bild till på någon svamp sort på stock.

Sten sättning

I dag rensade jag framsidan vid huset, det har varit en sandhög med massa ogräs som jag har retat mig på en längre tid. Hela gården är full av platta stenar och jag har varit sugen på att stensätta en bit vid framsidan så jag slipper rensa så mycket ogräs. Vi la nya avloppsrör från köket för ett par år sedan och det har aldrig blivit riktigt färdigt där. Vi satte in ett mindre fönster och vi har inte gjort färdigt väggen där än. Har en gubbe som hela tiden säger att han skall fixa det men…… tja åren går, men i år skall det bli gjort om jag så skall göra det själv. Rosa hade ett par härligt stora plattstenar som skulle passa fint under sopptunnan. Skall höra om hon behöver dem eller om jag kan ta dem. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur lång jag skall gå ut med stenarna än men jag kan ju höra med Elvy och Rosa när vi har kärring kväll va de tycker, det är alltid bra med smakråd.

Lök dax

Fick ju Gladioluoch Dahlior när jag fyllde år, har väntat på att vädret skall bli fint och nu skiner solen så det var bara att gå ut och börja gräva. Rättade till min parkbänk som stod placerad så att kastanj trädet skulle ge härlig skugga och man kunde sitta med sin kaffe kopp och filosofera i lugn och ro. Alla som har varit här uppe har beundrat vårt enorma träd. Det var innan stormen Gudrun det, tror inte folk blir så imponerade nu när de ser hur det ser ut nu.

Shakira och Fimpen var med ute och jag tänkte att det är lika bra att ta med kameran ut.

När Shakira var liten tog Fimpen alltid tag i nacken och vred henne runt, det verkar som Fimpen tror att han bara har tappat stinget lite och inte att Shakira har blivit för stor för att det skall funka att göra så nu. Han kämpar tappert och ger inte upp i första taget.

Det gick väl inte 5 minuter ens förrän de var igång och busade.

Fimpen gav till sist upp och for i väg. Helt otroligt vad de två kan hålla på och ibland blir man ju tokig på dem när de kör igång inomhus. Fimpen vet sedan gammalt att han inte får springa runt i bokhyllan och har inte gjort detta för än Shakira kom in i vårat liv. Hade han gjort det för att rädda sej undan är det ju okey, men han går och sniker runt mitt porslin för att reta Shakira och ibland är han ju inte speciellt graciös.