... dina symboler här ...

Kram

Dagens bild är på ett hjärta som jag har i trädgården. Sov riktigt länge denna morgon och blev så glad när jag kom ut till sol och värme. Mina hästar var kanske inte riktig lika positiva, nu när jag hade sovmorgon. Normalt går de på lösdrift men Bellman har haft problem med en hov, så det blir till att vara inne på nätterna. De går lösa i stallet och jag såg att de hade gått lite extra mellan boxarna i väntan på mat. Men hoven såg kanon fin ut och med en massa mat i magen så blev han snabbt på gott humör igen. Hajade till idag när jag gick förbi hjärtat och blev påmind att jag skall göra i ordning graven till mina föräldrar och bror. Sänder ett litet hjärta till alla blogg-läsare att vara rädda om er och ta hand om varandra. KRAM

Varför blir det tefat?

Tände vedspisen och idag rök det verkligen upp genom ringarna, pipan måste varit rejäl kall. Jag fick till sist öppna ytterdörren och ett köksfönster innan London dimman lagt sig. Det var längesedan det rök så här våldsamt, men jag fick igång den till sist och kunde börja baka.  Det finns en sida som har över 800 muffins recept och där kan man kolla vilken muffins typ man är!? Jag var en vanlig muffins, jag som ville vara extraordinär muffins.

”Du är en Vanlig muffins. Du är som folk är mest. Du jobbar förmodligen inom stat, kommun eller landsting, har 1,6 barn, tjänar runt 21 300 kronor i månaden. Dina 1,6 barn heter Emma och Oscar. Du är sambo och bor i lägenhet i Mariestad och har en Volvo och en katt. Är du kvinna kommer du att leva 82,1 år och om du är man i 77,7 år. Ditt liv är trevligt och bra och du behöver helt enkelt inga speciella utsmyckningar eller toppingar. Lagom är bäst är ditt valspråk. Men visst gillar du spänning i tillvaron. Varje år gör du ju en resa på exakt en vecka till ett soligare ställe.”

Jag har baka socker kakor och bullar m.m. men varför blir mina muffins ofta platta tefat? jag har ju gjort som det står i recepten? Jag har sett flera bloggar med den ena bakverket maffigare än det andra. Hade varit lite roligt att kunna visa upp något sådan istället för ett par tefat. Det spelar ingen roll om jag använder den vanliga spisen eller vedspisen, muffinsen ser likadan ut i alla fall och de gånger jag lyckas, så blir de enorma och höga? Jag kanske skall satsa på att baka något annat, typ kakor som ändå skall vara platta. Men goda är de i alla fall.

Micaels alster

Dagens bild är på Micaels alster. När jag gick och plockade undan all tvätt och dammade hallen i övervåningen, tittade jag in i skåpet.  Micael hade gjort en skål och en mugg i skolan, jag tycker grejerna är så himla charmiga.  Det var en period som Micael ville ha ansikten på allting. Jag frågade honom hur gammal han var, och han tippade runt 8. Fördelen med bloggen är när man gjort något eller köpt in någon växt, så kommer datumen med på artikeln, jag har blivit lite bättre på att skriva in namnen på växterna jag köpt sista tiden. Micael är ju 17 nu och åren går med en rasande fart, det är synd att jag inte skrev upp direkt vilket år han gjort sina alster.

Köket

Tittade ut i dag och kände bara usch vilket skit väder, regnet bara vräkte ner och jag gav hästarna extra med hö i fall de heller inte hade någon större lust att gå ut. Bellman ställde sig i dörren men gick tillbaka till den stora boxen med hö rännan och mumsade lugnt vidare. Rosa undrade om jag hade lust att följa med och handla, men vi ligger så in i norden back med pengar denna månaden att det kändes bättre att hålla sten hårt i de stackars korv örena man har kvar. Mammas gode man skall ha betalt och oftast så tas det på dödsboet, men Nordea skulle krångla i vanlig ordning och kunde inte skicka pengarna så vi har lagt ut de pengarna så länge.

Det är över 8 tusen så det blev extremt kännbart. Tänkte att det är bättre jag stannar hemma och städar mitt kök som har sett ut som ett bomb nerslag ett tag. Jag har plockat in ved och skall städa resten av huset innan jag sätter i gång vedspisen. Jag tänkte jag skulle premiär baka idag men nu skiner solen ute och jag har blivit varm av allt städande. Det känns väl inte speciellt inspirerande att sätta igång spisen, den behöver komma upp i ganska go värme för att man skall kunna baka smidigt i den. Tror jag skall passa på att gå ut i stället nu när det har slutat regna.

Inte bara ludd!

Usch gick ut och skulle tömma färdigt garaget. Men jag blir så äcklad av alla spindlar, och nu hittade jag mängder av råttskit. Det hänger fullt med kokonger, men de verkar vara tomma, tack och lov. Det är min tur att ha kärring onsdag nästa gång och jag hade tänkt tömma så vi eventuellt kunde laga väggen och måla den vit. Shakira kom in i garaget och rotade runt i ett hörn, hon hade hittat ett ben av något djur.

Shakira är lite små knepig, kräsen så in i norden när det gäller mat och måste funderar i timmar om sådana här gamla ben är värt mödan att börja tugga på. Men har jag arbetes handskar eller plockar isär någon del på någonting, så tar det två röda så har Shakira varit framme och snott grejerna, handskar i synnerhet. Nä jag får se hur mycket jag hinner nu i helgen, det känns som om det kryper överallt på mig så jag går in och tar en dusch nu.

FY TUSAN tänkte kolla var det var för spindlar jag har och läser att kokongerna är fyllda med ägg och ludd!!!!, shit jag trodde det bara var lite ludd i mina kokonger. Ägg mera spindlar! inte en chans, i morgon är det gubben som får gå ut och sanera först om jag skall gå in där.